2013-03-12, 11:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det kan väl vara svårt att planera sin flykt om man inte får nån förvarning som hon fick denna gång?
Vad hade hänt om polisen plötsligt dök upp på arbetsplatsen eller i hemmet efter attt man upptäckt hennes transaktioner?
Och om hon konfronterats direkt på arbetsplatsen?
Då var hennes flyktplaner inte mycket värda.
För stor risk att ta.
Jag tror inte att hon räknade med att bli avslöjad.
Det beror på hurpass insatt hon var i hur kommunen agerade vid misstanke om oegentligheter. Hon kan också ha haft klart för sig att ingen kunde kolla upp sakerna när hon fanns på plats utan att hon fattade vad som hölls på med. Jag håller med om att det är en helsickes risk att ta, men om hon är spiksäker a) på att kommunen aldrig polisanmäler utan att den anställde har givits chans att förklara sig, samt b) på att ingen kan göra en vettig revision när hon är på jobbet utan hennes medverkan, så blir risken väsentligt mindre.
Citera
2013-03-12, 12:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När man använder ny terminologi som klumpkonton och kan inte förklara så att vanligt folk förstår, är det snällaste jag kan säga är; att de inte är färdiga med utredningen.
Ja. Och det kan dels bero på förslagenhet hos förskingraren eller på inkompetent upplagt och hanterat system.

Det har ju andats om att Gävle kommun skulle vara ovanligt inkompetent. Att den stabila politiska majoriteten skulle innebära att en liten klick människor ser kommunen som sitt feodalvälde, och att ingen kritik mot något som kommunen gör någonsin har betraktats som annat än den politiska oppositionens impotenta kvirr. För att det ska vara ett rimligt förhållningssätt, måste i princip hela kommunens tjänstemannakader bestå av "vårat folk", dvs alla positioner i tjänstemannastaben är underförläningar - kompisar/klienter till folk högre upp. Och i så fall kommer det vara ett litet helsicke att förbättra effektiviteten i kommunen.
Citera
2013-03-12, 13:52
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det beror på hurpass insatt hon var i hur kommunen agerade vid misstanke om oegentligheter. Hon kan också ha haft klart för sig att ingen kunde kolla upp sakerna när hon fanns på plats utan att hon fattade vad som hölls på med. Jag håller med om att det är en helsickes risk att ta, men om hon är spiksäker a) på att kommunen aldrig polisanmäler utan att den anställde har givits chans att förklara sig, samt b) på att ingen kan göra en vettig revision när hon är på jobbet utan hennes medverkan, så blir risken väsentligt mindre.

Det förutsätter att det förekommit oegentligheter förr om hon ska veta hur de kommer att agera?
Då borde man väl ha bättre koll för att förebygga nya oegentligheter?
Citera
2013-03-12, 14:53
Medlem
Cinnabars avatar
Här byggs bilden upp av att Tuula snudd på varit kärnfysiker. Det var ingen högt bildad kvinna, det säger visserligen inte så mycket om intelligens, men något om ambitioner kanske. Hon gjorde något enkelt, och avslutade enkelt. Det är min tro. Inte kalkylerade hon på risker eller gjorde avancerade identitetsbyten, eller hade flyktplaner likt James Bond.

Hon var troligast en grå kommunanställd som var lite less, började spela, kom på att hon kunde sno pengar, det blev mer och mer "nätpengar", hon sjabblade, hängde sig eller hoppade i plurret. Grått och trist, tyvärr. Tror jag. Det var ingen glad kvinna det här, hon levde som särbo, i flera år med prassel, inte något vidare roligt. Skild, och barn som inte förväntar sig några mästerverk av sin mor. "Hon tog livet av sig." Träligt och eländigt. Ett av många liv som bara går upp i rök. Inget extra. Inget romantiskt skimmer över det, drinkpinnarna kan man nog glömma.

Det som glimrade och gav lite färg åt Tuulas liv var nog tyvärr de blinkande, enarmade banditerna på nätet, fem sekunders glädje över vinst och pengar hon aldrig nyttjade i riktiga livet? Fantasilöst. Mest nyfiken nu på om barnen fick extra presenter, eller om Tuula inte ens nyttjade cashen utanför datorn.

Tuula var nog en relativt ensam människa som snubblade över cash, men saknade fantasi att göra något av det, hon satt ensam hemma framför datorn medan "Janne" var med sin fru och senare i särboskap. Så värst glammigt var inte det.

Tuula kanske inte ens uppfattade penningflyttandet som stöld "på riktigt". Det var ju inte reda pengar i handen. Jag tror att hon levde i en bubbla. Den sprack. Hon fick panik och hemmet hon lämnade avspeglade hennes inre tillstånd. Tiden dessförinnan var hon bara blasé och deppig, med han Janne på avstånd.

Funderar över detta att hon verkar ha lämnat sin man, men Janne dröjde sig kvar i sin relation. Tror inte hon stod den här särbon särskilt nära.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-12 kl. 15:04.
Citera
2013-03-12, 15:40
Medlem
Quarrels avatar
En vänlig medmänniska har delat med sig av ett par länkar till artikeln i Fokus.
Del 1 PDF 8,3 MB Del 2 PDF 5,4 MB
Citat:
En faktura på 100 kronor för muffins attesterades i vanlig ordning av den som beställt dessa muffins, men när hon sedan tog hand om fakturan kunde 100 kronor bli 10 000 kronor och bankgirokontot ett annat - det vill säga ett av de sju konton hon förfogade över - pengarna utbetalades och fakturan sattes in i fakturapärmen, stämplad och attesterad, med korrekt belopp och bankgironummer.
Citera
2013-03-12, 15:45
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Hon kan väl ha scannat in fakturan och sen bara ändrat summan och bankgironumret till sitt eget. Lätt som en plätt! Behöver det vara mer komplicerat än så?
ser att vresros någon sida bakåt i tråden just lagt ut en förträfflig förklaring och precis så trodde jag redan tidigt att det gått - varför göra något enkelt komplicerat?

Privatpersoner har inget bankgiro men bankkonto!
Om man betalar till bankgiro står det alltid mottagarens namn i verifikationen men dessvärre inte då det handlar om bankkonto..alltså har hon betalat till bankkonton enbart vilket gör att man kan utesluta betalningar till företag.
Citera
2013-03-12, 15:56
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Här byggs bilden upp av att Tuula snudd på varit kärnfysiker. Det var ingen högt bildad kvinna, det säger visserligen inte så mycket om intelligens, men något om ambitioner kanske. Hon gjorde något enkelt, och avslutade enkelt. Det är min tro. Inte kalkylerade hon på risker eller gjorde avancerade identitetsbyten, eller hade flyktplaner likt James Bond.

Hon var troligast en grå kommunanställd som var lite less, började spela, kom på att hon kunde sno pengar, det blev mer och mer "nätpengar", hon sjabblade, hängde sig eller hoppade i plurret. Grått och trist, tyvärr. Tror jag. Det var ingen glad kvinna det här, hon levde som särbo, i flera år med prassel, inte något vidare roligt. Skild, och barn som inte förväntar sig några mästerverk av sin mor. "Hon tog livet av sig." Träligt och eländigt. Ett av många liv som bara går upp i rök. Inget extra. Inget romantiskt skimmer över det, drinkpinnarna kan man nog glömma.

Det som glimrade och gav lite färg åt Tuulas liv var nog tyvärr de blinkande, enarmade banditerna på nätet, fem sekunders glädje över vinst och pengar hon aldrig nyttjade i riktiga livet? Fantasilöst. Mest nyfiken nu på om barnen fick extra presenter, eller om Tuula inte ens nyttjade cashen utanför datorn.

Tuula var nog en relativt ensam människa som snubblade över cash, men saknade fantasi att göra något av det, hon satt ensam hemma framför datorn medan "Janne" var med sin fru och senare i särboskap. Så värst glammigt var inte det.

Tuula kanske inte ens uppfattade penningflyttandet som stöld "på riktigt". Det var ju inte reda pengar i handen. Jag tror att hon levde i en bubbla. Den sprack. Hon fick panik och hemmet hon lämnade avspeglade hennes inre tillstånd. Tiden dessförinnan var hon bara blasé och deppig, med han Janne på avstånd.

Funderar över detta att hon verkar ha lämnat sin man, men Janne dröjde sig kvar i sin relation. Tror inte hon stod den här särbon särskilt nära.

Ja, där har du uttryckt det jag tror kommer närmast sanningen.
Tuulas "smarthet" ser jag inga spår av.
Jag skulle bli väldigt förvånad om hon dök upp en dag och sa:
"Ryktet om min död är betydligt överdrivet"
Senast redigerad av LaScala 2013-03-12 kl. 15:59.
Citera
2013-03-12, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Privatpersoner har inget bankgiro men bankkonto!
Om man betalar till bankgiro står det alltid mottagarens namn i verifikationen men dessvärre inte då det handlar om bankkonto..alltså har hon betalat till bankkonton enbart vilket gör att man kan utesluta betalningar till företag.
Svårt att veta utan att saken bekräftas om vilken sorts konton hon hade. Kontoutdrag, med insättningar och uttag, är det som nu saknas om alla pengarna gick till henne.

Jag skulle för säkerhets skull kontrollera det elektroniska systemet med inskannade fakturor. Och allt hon kunnat ha beröring med. Det finns familj utanför Sverige, och det är orimligt att hon varit så snål med nära och kära.

Som det nu framkommer var det inte så avancerat, en omständighet som gör att kommunen framstår som otroligt korkade och vidlyftiga med skattemedel.
Citera
2013-03-12, 16:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det förutsätter att det förekommit oegentligheter förr om hon ska veta hur de kommer att agera?
Det behöver iofs för ingen del ha rört sig om ekonomiska oegentligheter i den här stilen, utan helt andra missförhållanden.

När det gäller den bristande kontrollen är ju det allra mest anmärkningsvärda att hon har kunnat kontera sina fakturor på lönekostnadskontot utan att nån reagerar. Där ska det ju inte finnas några fakturor alls, bara bokningar från personal/lönesystemet.

Jag konstaterar vidare att det tydligt sägs att särbo-Janne såg henne sista gången på söndag eftermiddag, och att ett tidigare försvinnande än så alltså förutsätter att Janne är med på noterna.
Citera
2013-03-12, 16:34
Medlem
Citat:
Det kan väl vara svårt att planera sin flykt om man inte får nån förvarning som hon fick denna gång?
Vad hade hänt om polisen plötsligt dök upp på arbetsplatsen eller i hemmet efter attt man upptäckt hennes transaktioner?
Och om hon konfronterats direkt på arbetsplatsen?
Då var hennes flyktplaner inte mycket värda.
För stor risk att ta.
Jag tror inte att hon räknade med att bli avslöjad.

Jag tror nästan att hon hade gjort sig själv så oumbärlig och så pass "betydelsefull" att det var snudd på omöjligt att göra någon fullständig revision eller kontroll utan hennes "hjälp", eller i alla fall inte utan hennes vetskap. Hon var förmodligen övertygad om att hon helt säkert skulle få en hint om när något sådant var på gång, hon var väl med på dessa budgetmöten angående underskotten, och låg hela tiden steget före..... Därav kunde hon också planera sin flykt i "lugn och ro"
Citera
2013-03-12, 16:36
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Svårt att veta utan att saken bekräftas om vilken sorts konton hon hade. Kontoutdrag, med insättningar och uttag, är det som nu saknas om alla pengarna gick till henne.

Jag skulle för säkerhets skull kontrollera det elektroniska systemet med inskannade fakturor. Och allt hon kunnat ha beröring med. Det finns familj utanför Sverige, och det är orimligt att hon varit så snål med nära och kära.

Som det nu framkommer var det inte så avancerat, en omständighet som gör att kommunen framstår som otroligt korkade och vidlyftiga med skattemedel.

Kan en privatperson verkligen inte ha ett bankgiro? Isf kanske hon har haft ett postgiro, det skulle se betydligt mindre suspekt ut än ett bankkonto. Tycker banken och revisorn borde ha reagerat tidigare annars.I annat fall måste hon ju ha mixtrat även med kontoutdragen, gick de direkt till henne verkar konstigt! Låter som flera är inblandade - mysko att all info på datorn förstördes vid stöldupptäckten.
Citera
2013-03-12, 17:18
Medlem
Det har tidigare nämnts att hon haft förtroendeuppdrag (kassör?) i facket och i skolans kafeteria. I så fall hade hon ju tillgång till konton att slussa pengarna genom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in