2013-07-02, 16:56
Medlem
veyloons avatar
Självmord alltså. Kommer vi få reda på hur? Piller, snara eller pistol?
Citera
2013-07-02, 16:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossse
baserad på hennes lön. Läs inläggen bättre, tönt!
Vad menar du? Hon tog från skattebetalarnas pengar och behövde därför ingen kredit. Läser du inläggen innan du drar till med invektiv?
Citera
2013-07-02, 17:03
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
(...)
Om Tuula försökt shoppa kläder via någon e-handelssajt hade hon fått en kreditgräns baserad på hennes lön. Detta har inte spelbolagen, uppenbart. Det kan göra att människor dör!

Tuula hamnade i spelmissbruk och det är så sorgligt att hon inte såg någon väg ut.
(...)
T behövde ingen kredit hos spelbolagen. Hon hade en outtömlig skattkista att ta ur.
Om de första spelskuldsproblemen är äldre än förskingringarna så hade en kreditgräns på spel kunnat göra avgörande skillnad. Eller?
Citera
2013-07-02, 17:08
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Spreadbettingföretag gör en kreditprövning när man öppnar konto. Kanske borde vanliga spelbolag göra likadant.

Skulle Gävle kommun ha en chans om de försökte få tillbaka en del av pengarna från spelbolaget?

Det är jag lite nyfiken på faktiskt. Man tycker att det borde prövas, men det beror väl på vilka villkor spelbolagen hade när Tuula öppnade sina spelkonton.
Citera
2013-07-02, 17:12
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ja. Och givetvis är/var hon själv ansvarig för detta stjälande, men:

1) Den s-tdåliga ekonomiska kontrollen och styrningen hos hennes offentliga arbetsgivare är i det närmaste att betrakta som kriminell. Skattebetalarna kan kräva mycket bättre ordning än så när det gäller deras surt betalda skatteslantar.

2) Spelbolagens skrupelfria verksamhet behöver dämpas kraftigt då den också är att beteckna som moraliskt kriminell.

3) 1) och 2) tillät att sjukdomen spelberoende bröt ut och underhölls, in i döden.

Väl formulerat, exakt så förhöll det sig och Tuulas fall har visat att det finns utrymme för spelmissbruk finansierat av skatteintäkter.
Citera
2013-07-02, 17:17
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Skolan gick från årligt överskott till kraftiga förluster och ingen i kommunens skolutskott orkade ta tag i det i gräva lite i orsakerna. Helt otroligt.

Ja, det är min starkaste invändning mot att tjänstemän och politiker "driver bolag" helt utan egna förpliktelser. De får sin lön, och om det är någon som har en "outtömlig skattkista" är det våra politiker. Insynen är obefintlig och media gör inte riktigt sitt jobb, man kunde ha skrivit mer om underskotten, och berättat hur det går till att täcka upp oförklarliga förluster... Tror att lokalblaskorna skulle kunna hitta fler Tuulas/slappa politiker om de ville.
Citera
2013-07-02, 17:21
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad menar du? Hon tog från skattebetalarnas pengar och behövde därför ingen kredit. Läser du inläggen innan du drar till med invektiv?

Oseriösa spelbolag struntar i vad kunden tjänar, men det borde alltid göras en kreditprövning oavsett om man handlar på kredit eller kontant.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-07-02 kl. 17:24.
Citera
2013-07-02, 17:23
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visselvessla
Ännu tråkigare att du klappar dig för bröstet och tänker "haha jag hade rätt". Istället för att beklaga sorgen och visa lite vördnad och respekt för anhöriga och andra. Faktiskt en smula makabert i mina ögon.

Jag tror att du kommer att bli mycket besviken om du förväntar dig att få frottera dig i glansen över att ha gissat rätt! Folk kommer att konstatera vad som hänt, beklaga sorgen för anhöriga och sedan spekulera vidare i andra fall och händelser.

Jag skriver som du säkert ser, om du vill, att det är tråkigt att jag och flera andra hade rätt. Det hade varit mindre tråkigt om du och andra sk deckarförfattare hade haft rätt. Att Tuula levde glada dagar på en ön o inte hade levt med ett tragiskt missbruk eller flera. Läs innan du kommenterar.
Samtidigt tycker jag att det är drygt att personer med insyn i HA och fågelkvittrare sprider dynga om en avliden person...
Citera
2013-07-02, 17:24
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Du fattar ju inte hur det går till att handla på nätet, eller?
Man spelar eller shoppar inte på kredit på nätet utan att det görs en kreditprövning. Den ska, när seriösa bolag agerar, limiteras och baseras på den uppgivna årsinkomsten, man gör en kreditprövning, baserad på den taxerade inkomsten.

Oseriösa spelbolag struntar i vad kunden tjänar, men det borde alltid göras en kreditprövning där man har en förutbestämd uppfattning om hur mycket av en inkomst man kan spela bort... Ansöker någon om att få handla på kredit har klädhandlare kreditgränser. Det borde givetvis även spelbolag ha.

Tror att det är du som inte fattar, Tuula spelade med cash..kontant betalt vid varje bet. Hon jobbade inte med krediter osv.
Citera
2013-07-02, 17:25
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warskin74
tragisk historia det här. synd om barnen som förlorat sin mamma.

Och skolan/eleverna/skattebetalarna som förlorat minst 10 000 000 kronor
Citera
2013-07-02, 17:26
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Tror att det är du som inte fattar, Tuula spelade med cash..kontant betalt vid varje bet. Hon jobbade inte med krediter osv.

Jag menar att spelbolag borde göra en kreditvärdighetsprövning oavsett om man spelar på kredit eller kontant och inte tllåta spel som vida överträffar den årliga, taxerade inkomsten. De här spelbolagen tar noll ansvar för varifrån pengar kommer, och de inbjuder till kriminellt spelande. De är faktiskt en del av en kriminell verksamhet kan man säga.

Precis som att banker numera tar reda på varifrån kontanter kommer, borde spelbolag göra det. Det går inte att sätta in stora summor pengar utan att banken börjar ställa frågor.
Citera
2013-07-02, 17:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Oseriösa spelbolag struntar i vad kunden tjänar, men det borde alltid göras en kreditprövning oavsett om man handlar på kredit eller kontant.
Så om jag köper en lott kontant i närbutiken så bör de göra en kreditprövning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in