2013-04-18, 16:18
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag tänker som Miss Marple. Man måste se vem Tuula är/var.
Är Tuula som husföreståndarinnan Gladys som skapat sej ett revir på Herrgården där hon kräver respekt av pigorna och bossar över dom.
Utanför reviret, på resa utanför reviret, till storstaden London är hon helt bortkommen och hittar inte ens i sin egen ficka. Ett lätt offer för de bondfångare som härjar där.
Eller:
Är hon som Moragh i Grindstugan som är hela byns lilla solstråle, alltid snar till äventyr och lek.
Rymmer med postbilen, får jobb som barnsköterska i Bagdad, blir fångad av en shejk på vit häst och kommer hem til byn efter hans frånfälle.
I bagaget har hon två barn och ovärderliga kunskaper om livet utanför byn,
Glömde säja att Gladys troligen blev rånad i London på matsilvret hon stulit av sin husmor.

Denna fantastiska tråd ger upphov till många litterära och andra utsvävningar.
För mig är Tuula "ett levande exempel på Schr*dingers k*tt". Så länge hon inte är hittad lever hon loppan på Kurrekurreduttön och ligger död på Gavleåns botten i parallella universa så att säga. Vilket ögonblick som helst kan hon ge sig till känna och då finns bara den ena verkligheten. Så länge ingen vet om det är tragedi eller buskis, kanske gamle Erw*n och jag kan vara ursäktad för denna frivolitet
Senast redigerad av MegaLomani 2013-04-18 kl. 16:33.
Citera
2013-04-18, 16:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag tänker som Miss Marple. Man måste se vem Tuula är/var.
Jovisst. Problemet är att vi i stor utsträckning faktiskt inte vet det. Vi vet att Tuula är en medelålders kommunaltant med måttlig utbildning som har gjort sig oumbärlig och oifrågasättbar på sitt jobb. Vi vet att hon ursprungligen kommer från norra Finlands glesbygd. Vi vet att hon har en särbo som nu är officiell, men som påstås ha kucklat länge med henne också et bra tag medan han själv var i en relation med nån annan. I övrigt vet vi inte ett piss.

Visst ser det mer ut som Gladys än som Moragh nedan. Men man måste ta till en hel del generaliseringar på gränsen till fördomar för att skapa sig den bilden. Det är i själva verket, givet antalet deltagare i tråden, direkt påfallande hur lite information om Tuulas person och personlighet om har kommit fram. Hade hon en personlighet som låg i riskzonen för att utveckla spelmissbruk? Det vet vi inte ett skvatt om. Ingenting har framkommit i denna långa tråd som på minsta sätt skulle kunna besvara den frågan. En nordfinska med en personlighet åt det allmänna missbrukshållet skulle kunna tänkas ha en rätt hög alkonolkonsumtion. Men vi har ingen aning om Tuulas dryckesvanor.

Att hon har gjort av med precis alla stålarna och tagit livet av sig på någon avsides plats är naturligtvis fullt rimligt, och kanske den troligaste hypotesen. Men, som jag tidigare har skrivit, de flesta spelförskingrare tar inte livet av sig, och de flesta som tar livet av sig ser inte till att inte kunna hittas. (Det är jävligt hänsynslöst av en självmördare att ta livet av sig på ett sånt sätt att man riskerar att inte hittas. Ställer till med jävulska problem för de efterlevande. En person med djup endogen depression orkar inte alltid med att tänka på sånt. Men en person som tar livet av sig för att hon har målat in sig i ett hörn brukar kunna tänka lite friskare än nån med djup endogen depression.)

Och det finns några frågor som måste besvaras för att scenariet Tuula var spelmissbrukare, hon har spelat upp varenda pfennig och sedan tagit livet av sig ska kunna vara okontroversiellt:

1) Var är Tuulas kropp?
2) I brist på kropp, var sjutton är Tuulas cykel?
3) Varför har Tuula kunnat sköta sin egen ekonomi oklanderligt, och bara spelat för kommunens pengar?
Citera
2013-04-18, 16:36
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Denna fantastiska tråd ger upphov till många litterära och andra utsvävningar.
För mig är Tuula "ett levande exempel på Schr*dingers k*tt" så att säga. Så länge hon inte är hittad lever hon loppan på Kurrekurreduttön och ligger död på Gavleåns botten i parallella universa så att säga. Vilket ögonblick som helst kan hon ge sig till känna och då finns bara den ena verkligheten. Så länge ingen vet om det är tragedi eller buskis, kanske gamle Erw*n och jag kan vara ursäktad för denna frivolitet

Ja, alldeles riktigt!
För mej består fascinationen av denna tråd till stor del av att människor har så olika syn på mänskligt beteende.
Det retar mej ibland men det blir ju en väldigt givande korsbefruktning.
De två parallella universa kanske möts nånstans?
Snart kommer jag att blanda in kvantfysik här också.
Hejda mej då, tack!
Citera
2013-04-18, 16:46
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jovisst. Problemet är att vi i stor utsträckning faktiskt inte vet det. Vi vet att Tuula är en medelålders kommunaltant med måttlig utbildning som har gjort sig oumbärlig och oifrågasättbar på sitt jobb. Vi vet att hon ursprungligen kommer från norra Finlands glesbygd. Vi vet att hon har en särbo som nu är officiell, men som påstås ha kucklat länge med henne också et bra tag medan han själv var i en relation med nån annan. I övrigt vet vi inte ett piss.

Visst ser det mer ut som Gladys än som Moragh nedan. Men man måste ta till en hel del generaliseringar på gränsen till fördomar för att skapa sig den bilden. Det är i själva verket, givet antalet deltagare i tråden, direkt påfallande hur lite information om Tuulas person och personlighet om har kommit fram. Hade hon en personlighet som låg i riskzonen för att utveckla spelmissbruk? Det vet vi inte ett skvatt om. Ingenting har framkommit i denna långa tråd som på minsta sätt skulle kunna besvara den frågan. En nordfinska med en personlighet åt det allmänna missbrukshållet skulle kunna tänkas ha en rätt hög alkonolkonsumtion. Men vi har ingen aning om Tuulas dryckesvanor.

Att hon har gjort av med precis alla stålarna och tagit livet av sig på någon avsides plats är naturligtvis fullt rimligt, och kanske den troligaste hypotesen. Men, som jag tidigare har skrivit, de flesta spelförskingrare tar inte livet av sig, och de flesta som tar livet av sig ser inte till att inte kunna hittas. (Det är jävligt hänsynslöst av en självmördare att ta livet av sig på ett sånt sätt att man riskerar att inte hittas. Ställer till med jävulska problem för de efterlevande. En person med djup endogen depression orkar inte alltid med att tänka på sånt. Men en person som tar livet av sig för att hon har målat in sig i ett hörn brukar kunna tänka lite friskare än nån med djup endogen depression.)

Och det finns några frågor som måste besvaras för att scenariet Tuula var spelmissbrukare, hon har spelat upp varenda pfennig och sedan tagit livet av sig ska kunna vara okontroversiellt:

1) Var är Tuulas kropp?
2) I brist på kropp, var sjutton är Tuulas cykel?
3) Varför har Tuula kunnat sköta sin egen ekonomi oklanderligt, och bara spelat för kommunens pengar?

Frånvaron av info är också en sorts info.
Vi har ingen info som lutar åt Moraghhållet.
Vi har lite info som lutar åt Gladyshållet.
1) Ingen som vet?
2) På en sjöbotten?
3) Tuula var en mästare på att hålla en oklanderlig fasad?
Citera
2013-04-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ja, alldeles riktigt!
För mej består fascinationen av denna tråd till stor del av att människor har så olika syn på mänskligt beteende.
Det retar mej ibland men det blir ju en väldigt givande korsbefruktning.
De två parallella universa kanske möts nånstans?
Snart kommer jag att blanda in kvantfysik här också.
Hejda mej då, tack!

Sanna ord, jag skrev någonstans mitt i tråden, att nu har jag ändrat uppfattning om fallet. Först trodde jag att hon gått och varit, en lydig och snäll kvinna som tagit livet av sig. Eftersom många vill, att hon ska skämmas till den graden att döden är enda utvägen.

Men så blev det en för tillrättalagd historia, och det stämmer inte heller. Jag kom på att vi vet inget om henne. En omständighet som möjliggör roliga teorier och spekulationer. Crime är underhållande när man har alla roliga inlägg i tråden att klura över. Men jag lutar nog åt nu, att någon skrattar hela vägen till banken.
Citera
2013-04-18, 17:04
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Sanna ord, jag skrev någonstans mitt i tråden, att nu har jag ändrat uppfattning om fallet. Först trodde jag att hon gått och varit, en lydig och snäll kvinna som tagit livet av sig. Eftersom många vill, att hon ska skämmas till den graden att döden är enda utvägen.

Men så blev det en för tillrättalagd historia, och det stämmer inte heller. Jag kom på att vi vet inget om henne. En omständighet som möjliggör roliga teorier och spekulationer. Crime är underhållande när man har alla roliga inlägg i tråden att klura över. Men jag lutar nog åt nu, att någon skrattar hela vägen till banken.

Precis vad jag försökte beskriva här ovan, att var och en har sina spekulationer och teorier. Men att alla säkerligen känner en tillfredsställelse när/om man får veta svaret på "gåtan" oavsett om man har haft rätt i sina teorier eller inte. Och det här fallet verkar lite extra klurigt p.g.a. all ovisshet, vilket också gör spekulationerna lite mer vidlyftiga
Citera
2013-04-18, 17:13
Medlem
Håller med, en fascinerande tråd. Delvis beror det nog på den svindlande summan och den kittlande tanken att man själv skulle upptäcka en sådan formidabel kassakista.
Utan spelberoende öppnas ju oändliga möjligheter att leva ett behagligt liv på rymmen någonstans i Sydostasien eller Karibien.
Med ett spelberoende är självklart bilden en aning dystrare, hur orkar man stå ut med sig själv om man bränt 20 miljoner på spel? Om man dessutom räknar med att man vinner tillbaka 90% av insatsen så har Tuula alltså spelat för 200 miljoner! Hon måste känna sig otroligt dum och jag förstår om hon tagit livet av sig.
Åter till det mera lockande första scenariot. Hur skulle man själv agera om man hittat denna pengakran? Var går ens egen gräns för att kliva in på den kriminella scenen? Alla har ett pris sägs det ju...
Senast redigerad av Concious 2013-04-18 kl. 17:36.
Citera
2013-04-18, 17:51
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Concious
Håller med, en fascinerande tråd. Delvis beror det nog på den svindlande summan och den kittlande tanken att man själv skulle upptäcka en sådan formidabel kassakista.
Utan spelberoende öppnas ju oändliga möjligheter att leva ett behagligt liv på rymmen någonstans i Sydostasien eller Karibien.
Med ett spelberoende är självklart bilden en aning dystrare, hur orkar man stå ut med sig själv om man bränt 20 miljoner på spel? Om man dessutom räknar med att man vinner tillbaka 90% av insatsen så har Tuula alltså spelat för 200 miljoner! Hon måste känna sig otroligt dum och jag förstår om hon tagit livet av sig.
Åter till det mera lockande första scenariot. Hur skulle man själv agera om man hittat denna pengakran? Var går ens egen gräns för att kliva in på den kriminella scenen? Alla har ett pris sägs det ju...

Inte jag och om jag hade det så hade jag skänkt pengarna till stiftelsen Africat som värnar om de vilda stora katternas överlevnad.
Mer att spekulera i:
Hur förklarade hon att hon hade råd att köpa två dyra bilar som döttrarna disponerar?
Hon kan ju inte sagt att det var spelvinster eftersom döttrarna säjer sej ej vetat om hennes spelande.
Citera
2013-04-18, 19:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Frånvaron av info är också en sorts info.
Det håller jag fullständigt med om. Men den frånvaron kan tolkas på väldigt olika sätt. Är Tuula någon sorts femininum av Musils Mannen utan egenskaper, eller är det så att alla som vet nåt om Tuula som person aktivt sitter och moltiger? Eller något däremellan? Eller möjligen nåt helt annat som jag inte kan komma på?

Citat:
Vi har ingen info som lutar åt Moraghhållet.
Nej.

Citat:
Vi har lite info som lutar åt Gladyshållet.
Fast väldigt lite. Vi får fylla i nästan överallt för att få någon vidare Gladysbild, och även om vi är nöjda med hur duktigt vi har kokat soppan på vår spik, så är det tyvärr det vi har varit nödsakade till.

Citat:
1) Ingen som vet?
Nej, det är väl självklart. Men nånstans finns hon ju. Och hon var en stadsbo, som inte hade nån självklar anledning till att ta livet av sig ute i spenaten där man inte blir hittad utan vidare.

Citat:
2) På en sjöbotten?
Men om det är konstigt nog att vi inte utan vidare kan hitta Tuula, är det inte ännu långt konstigare att vi inte hittar hojen? Varför skulle den vara på sjöbottnen? Jag vägrar tro att Tuula har tagit livet av sig genom att cykla rakt ner i sjön eller ån.

Citat:
3) Tuula var en mästare på att hålla en oklanderlig fasad?
Fast behållningen på ens bankkonton är ju bland det mest privata och minst fasadartade som finns.

Frågor, frågor...
Citera
2013-04-18, 21:01
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Concious

Nog är det en kittlande tanke alltid Så mycket pengar och förmodligen så lätt! Vilket jobb skulle kunna ge dessa summor om du inte är VD på något större företag - jo kanske om du är kommunpamp och har sett till dina avtal så att du har rejäl utdelning och fallskärm.
Med tanke på det eventuella straffets längd tror jag många skulle ta chansen om de kunde. Förstagångsförbrytare som säkert kan klämma ur sej något behjärtansvärt motiv för bedrägerierna, kanske skulle ge en 3 år, vilket innebär 2 år i praktiken om man åker fast förstås

Spänning måste Tuula ha fått varje dag hon gick till jobbet - har de upptäckt nåt eller inte?
Citera
2013-04-18, 21:22
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Ja då var det klart, alla pengar är förbrukade.
Storspelaren Tuula har gjort av med pengarna på spel, som jag alltid sagt, en gång missbrukare....
Nu är det bara att ställa in sig på att sista sidan i boken är skriven.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.5791204-nu-kan-polisen-bara-vanta

Var i artikeln kan man läsa att stålarna gått till Spel? Var kan man läsa att "sista raden är skriven=död"?
Citera
2013-04-18, 21:49
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visselvessla
En märklig historia måste jag säga. Jag läste artikeln, men jag undrar om du syftar på någon annan artikel än den du länkat till. För där står det att läsa precis tvärtemot vad du har skrivit. nämligen att:

Uppgifterna om att pengarna har spelats bort kommenterar han fortfarande inte.
– Nej, jag vill inte prata i massmedia om hur pengarna har använts, säger Back.

– Nej, det ser ut som att alla pengar har förbrukats, säger Ulf Back.

Hur tolkar du detta då det handlar om en spelare som snott slantar annars??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in