Citat:
Ursprungligen postat av underhand
Den här var vass...

Hur tänkkte du på riktigt?
Någon/dottern(?) knallar hem till Tuula och dukar upp en halväten frukost. Lägger fram pass och plånbok, skriver ett avskedsbrev som slängs i papperskorgen. Snor cykeln... Anmäler henne till MSP och polis såsom försvunnen. Går ut i media och helgonförklarar lilla mamsen....?????? Tuula, menar du, sitter på hemlig ort i väntan på: VAD?
Jag tror inte det här föreställer en "smart" kupp.. Snarare en mänsklig tragedi. Någo har blivit skitfel och jag tror aldrig vi någonsin kommmer att få facit på vad eller varför! Spekulera kan man, men tror nog man bör hålla anhöriga lite utanför.
En detalj eller två som behöver förklaras innan självmordsteorin accepteras villkorslöst:
Foliehatt på:
Varför anmäls Tuula försvunnen första dagen man inte kan få tag på henne? Samma namngivna bekanta som säger att hon troligen är död, säger (eller iaf. sade) att Tuula var sig själv och ingen hade märkt något konstigt. Varken dagarna innan hon försvann eller under åren förskingringen pågått.
Samtidigt anser anonyma "bekanta" och trådpsykologer att Tuula varit spelberoende. Bortom allt vett och sans med tanke på summorna. Men tydligen bara några timmar per kväll då hon spelat bort månadslöner, varje kväll i fyra år! Sedan är hon vid sina sunda vätskor resten av dygnet då hon skött jobb och träffat bekanta som inte upptäckt att något är fel. Under fyra år.
Hatt av.
Sedan en högst personlig reflektion: Varför spelar man för att vinna några hundra papp när man kan plocka ut samma summa varje vecka? Vilken spänning ger spelandet som inte förskingringen ger?
Nädu,

här anar ugglor begravda hundar. Någon eller några ljuger eller säger bara halva sanningen.
När ovanstående frågetecken rätas ut, då köper jag spelberoende-självmords paketet.