Citat:
Ursprungligen postat av Ceborgia
Jag har gått i samma tankar. Det låter som att den här särbon vill ge skenet av att vara helt förd bakom ljuset. Då är det ju väldigt konstigt att han är så säker på att hon har tagit sitt liv istället för att fly utomlands.
Om polisen rotar lite så tror jag de kommer hitta en del saker som inte stämmer med den bild han vill ge av sig själv.
Enligt tidningarna började Tuula att förskingra pengar runt 2006. Förhållandet med särbon har år 2012 varat i 5-6 år. Mellan 2006-2012 är det 6 år. Om dessa uppgifter stämmer, så började alltså Tuula att sno pengar i samma veva som hon inledde förhållandet med särbon?
Enligt uppgifter i tråden ska särbon vara (eller har varit) lärare i företagsekonomi, stämmer det?
Och stämmer det att särbon har varit anställd på samma arbetsplats som Tuula?
Om det stämmer så tycker jag att särbon genast blir mycket intressant.
Jag tror också det är ett spår värt att följa. Det är lika många kärleksberoende kvinnor därute som spelberoende, om inte fler. Det är inte alls ovanligt med kvinnor som gör vad som helst för att behålla en man. Om en man är manipulativ och åren går, som det gjorde i deras förhållande innan han lämnade frun, är dina misstankar relevanta. De hade en relation i många år, innan han lämnade frun. Inte särskilt snyggt.
Av någon anledning tror jag inte helt på att det endast var spelberoende, som orsakade förskingringen. Det är svårt att spela på jobbet, så att ingen ser samtidigt som man är uppskattad för att göra bra jobb. Min uppfattning är att hon inte varit ensam i att begå brott, och att det finns anledning att vara orolig för henne. Det lät för bra med självmord, då det löser för många problem för andra inblandade.
När man flyttar pengar från ett konto till ett annat behöver man kontonummer för att kunna göra överföringar. De som har fått in pengar på kontot måste sedan legitimera sig, eller visa behörighet för att flytta pengarna vidare.
Även den som tar ut pengar kontant, måste legitimera sig. Det är samma sak i alla länder, så jag fattar inte varför det är så svårt att spåra pengarna om det är brottsundersökning. Är pengarna på utländska konton har de också använt sig av olika siffferkombinationer, SWIFT, även in till spelbolag.