Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om jag fattar den ganska knapphändiga informationen rätt så vet inte utredarna ännu vad det egentligen är för "konton" överföringarna utomlands gått till. Det kan lika gärna vara spelbolag som någons privata. Känns som att denna punkt är ganska avgörande för att man ska kunna våga ha en uppfattning som lutar mer åt ena eller andra hållet. Är det spelsajter... ja då känns det som att spelmissbrukspåret och pengar som gått upp i rök är mest troligt. I det läget skulle jag nog luta åt att saker och ting dessvärre är vad de synes vara och att Tuula är död. Har pengarna å andra sidan gått till bankkonton... ja då är ju ett iscensatt försvinnande (med eller utan de anhörigas vetskap) en mycket troligare hypotes. Självklart kan en person som på ett så iskallt sätt svindlat sin arbetsgivare under en så lång tid vara fullt kapabel till att göra det.
Men det är jättekonstigt om inte utredarna vet vart pengarna gått eftersom:
- Den bank som skickat iväg pengarna (en svensk bank i Sverige) har namnet på mottagande bank samt kontonummer (annars kan de inte göra överföringen!). Och det bör polisen få tillgång till ögonaböj om det finns bedrägerimsstanke.
- Så gott som alla spelbolag numera har rigorösa loggar över alla kunders spel och kontorörelser (har man inte det stängs man ned. USA är mycket aktivt på detta område). Och de lämnar också ut till myndigheterna vid bedrägerimisstanke.
OM utredarna trots allt inte vet var pengarna är just nu så kan det egentligen bara finnas två skäl till detta:
1: Pengarna har flyttats flera gånger, och så småningom hamnat i ett land/territorium med stark sekretess.
2: Man har använt sig av ett "svart", illegalt nätspelsbolag.
MEN: Båda dessa sätt kräver en hel del fackkunskap, som jag tvivlar på att Tuula besitter. I så fall måste hon nästan ha haft en medhjälpare.