Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Jag är lite nyfiken på hur det går till ekonomiskt när flyktingar kommer till Sverige. Det skiljer sig visserligen antagligen från fall till fall. Betalar man ur egen ficka eller finns det organisationer som befinner sig i det krigsdrabbade landet som agerar någon form av mellanhand och betalar för transporten? Om organisationer betalar för transporten, hur går de till när de väljer vilka som ska få flytta? Om det inte är organisationer som betalar för transporten, så betalar alltså flyktingarna själva sin transport, hur kommer det sig att de alltid har precis råd att ta sig hit men inte råd att betala sitt uppehåll? Om vi säger att en av dessa familjer hade 50 tusen sparat i sitt hemland, de reste hit för 20 tusen, då har de 30 tusen kvar att leva för under den period de befinner sig här, rent hypotetiskt då. Hur kommer det sig att de alltid är fattiga, men de har råd att ta sig hit? Förstår inte.
Lite mer on topic nu då:
Dessa familjer som det pratas om i artikeln, hur tänker de egentligen.. har de inga planer på att åka hem? Om de nu tänker åka hem så spelar det väl ingen roll om standarden är låg eftersom de i alla fall fått tak över huvudet och mat på bordet i ett fredligt land där de kan befinna sig tills det lugnat ner sig i sitt hemland.
Jag antar också att de inte har betalat för att få bo där de bor? Betalar de för maten, städningen, rummen? Om de betalar, då accepterar jag att de kan ställa krav om de inte har fått vad de betalat för, men om det inte har betalat, hur kan de då med att ställa krav?
Jag lider med dem, deras nuvarande situation kan inte vara särskilt bekväm, men allvarligt, de är i alla fall trygga, på våran bekostnad.
Hur kan de lyckas ta sig hit, men inte ens ha fickpengar? Jag förstår inte, ingenting.
Hur tänker dem? De ställer krav men de har ingen förklaring till varför någon är skyldig dem något? Varför är någon skyldig dem något? Har dem betalat för något eller inte, det är en jävligt stor skillnad.
Som sagt, jag hånar dem inte, jag lider med dem, och deras situation, jag önskar dem bättre, men de är inte realistiska och jag förstår inte hur de tänker.
Lite mer on topic nu då:
Dessa familjer som det pratas om i artikeln, hur tänker de egentligen.. har de inga planer på att åka hem? Om de nu tänker åka hem så spelar det väl ingen roll om standarden är låg eftersom de i alla fall fått tak över huvudet och mat på bordet i ett fredligt land där de kan befinna sig tills det lugnat ner sig i sitt hemland.
Jag antar också att de inte har betalat för att få bo där de bor? Betalar de för maten, städningen, rummen? Om de betalar, då accepterar jag att de kan ställa krav om de inte har fått vad de betalat för, men om det inte har betalat, hur kan de då med att ställa krav?
Jag lider med dem, deras nuvarande situation kan inte vara särskilt bekväm, men allvarligt, de är i alla fall trygga, på våran bekostnad.
Hur kan de lyckas ta sig hit, men inte ens ha fickpengar? Jag förstår inte, ingenting.
Hur tänker dem? De ställer krav men de har ingen förklaring till varför någon är skyldig dem något? Varför är någon skyldig dem något? Har dem betalat för något eller inte, det är en jävligt stor skillnad.
Som sagt, jag hånar dem inte, jag lider med dem, och deras situation, jag önskar dem bättre, men de är inte realistiska och jag förstår inte hur de tänker.
Ja det är sannerligen relevanta frågor. Själv tycker jag att om folk ska fly krig för att sen direkt bara börja kräva och kräva av Sverige så ska vi faktiskt sluta ta emot folk från krig, något annat EU-land kan gott och väl ta det ansvar som vi tagit i tre decennier nu.
Alternativt att folk som flyr krig aldrig får Svenskt medborgarskap och SKA tillbaka till sina länder så fort det blivit lite stabilare om dom inte är bevisat duktiga hjärnkirurger eller nobelforskare etc.