2012-10-30, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Jag är lite nyfiken på hur det går till ekonomiskt när flyktingar kommer till Sverige. Det skiljer sig visserligen antagligen från fall till fall. Betalar man ur egen ficka eller finns det organisationer som befinner sig i det krigsdrabbade landet som agerar någon form av mellanhand och betalar för transporten? Om organisationer betalar för transporten, hur går de till när de väljer vilka som ska få flytta? Om det inte är organisationer som betalar för transporten, så betalar alltså flyktingarna själva sin transport, hur kommer det sig att de alltid har precis råd att ta sig hit men inte råd att betala sitt uppehåll? Om vi säger att en av dessa familjer hade 50 tusen sparat i sitt hemland, de reste hit för 20 tusen, då har de 30 tusen kvar att leva för under den period de befinner sig här, rent hypotetiskt då. Hur kommer det sig att de alltid är fattiga, men de har råd att ta sig hit? Förstår inte.

Lite mer on topic nu då:

Dessa familjer som det pratas om i artikeln, hur tänker de egentligen.. har de inga planer på att åka hem? Om de nu tänker åka hem så spelar det väl ingen roll om standarden är låg eftersom de i alla fall fått tak över huvudet och mat på bordet i ett fredligt land där de kan befinna sig tills det lugnat ner sig i sitt hemland.

Jag antar också att de inte har betalat för att få bo där de bor? Betalar de för maten, städningen, rummen? Om de betalar, då accepterar jag att de kan ställa krav om de inte har fått vad de betalat för, men om det inte har betalat, hur kan de då med att ställa krav?

Jag lider med dem, deras nuvarande situation kan inte vara särskilt bekväm, men allvarligt, de är i alla fall trygga, på våran bekostnad.

Hur kan de lyckas ta sig hit, men inte ens ha fickpengar? Jag förstår inte, ingenting.

Hur tänker dem? De ställer krav men de har ingen förklaring till varför någon är skyldig dem något? Varför är någon skyldig dem något? Har dem betalat för något eller inte, det är en jävligt stor skillnad.

Som sagt, jag hånar dem inte, jag lider med dem, och deras situation, jag önskar dem bättre, men de är inte realistiska och jag förstår inte hur de tänker.

Ja det är sannerligen relevanta frågor. Själv tycker jag att om folk ska fly krig för att sen direkt bara börja kräva och kräva av Sverige så ska vi faktiskt sluta ta emot folk från krig, något annat EU-land kan gott och väl ta det ansvar som vi tagit i tre decennier nu.

Alternativt att folk som flyr krig aldrig får Svenskt medborgarskap och SKA tillbaka till sina länder så fort det blivit lite stabilare om dom inte är bevisat duktiga hjärnkirurger eller nobelforskare etc.
Citera
2012-10-30, 15:26
Medlem
Fliinchs avatar
Under längre övningar i försvarsmakten kunde 2-3 timmar ledigt under en gran som skydd från regnet vara helt underbart.

Här kommer det människor från påstådd misär som genast börjar klagar på mat, städning, boende osv som de får gratis!

Något stämmer inte...

(Såg en dokumentär som visade hur kineser köade till Hongkong för att få jobba. Många bodde i burar på 1-2 kvm men var nöjda för den möjlighet de fått ta del av).
Citera
2012-10-30, 15:27
Medlem
Kort och gott: Om ni finner vår välfärd otillräcklighet och om det inte duger att snylta på de allmänna medlen längre. Åk hem!
Citera
2012-10-30, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Jag är lite nyfiken på hur det går till ekonomiskt när flyktingar kommer till Sverige. Det skiljer sig visserligen antagligen från fall till fall. Betalar man ur egen ficka eller finns det organisationer som befinner sig i det krigsdrabbade landet som agerar någon form av mellanhand och betalar för transporten? Om organisationer betalar för transporten, hur går de till när de väljer vilka som ska få flytta? Om det inte är organisationer som betalar för transporten, så betalar alltså flyktingarna själva sin transport, hur kommer det sig att de alltid har precis råd att ta sig hit men inte råd att betala sitt uppehåll? Om vi säger att en av dessa familjer hade 50 tusen sparat i sitt hemland, de reste hit för 20 tusen, då har de 30 tusen kvar att leva för under den period de befinner sig här, rent hypotetiskt då. Hur kommer det sig att de alltid är fattiga och behöver få pengar, men de har råd att ta sig hit? Förstår inte. Hur fan kommer de hit utan pengar?
Det kostar inte 20 tusen, utan snarare 100.000 kronor per person för att smugglas från t.ex Irak. Det är big business för alla inblandade och priset är definitivt fördelaktigt för den smugglade. Det är kriminella metoder för båda parter och ett gapande säkerhetshål in till Europa. Betänk att 7 av 8 riksdagspartier bagatelliserar detta.

"– Traditionellt har många migranter endast kunskap om möjligheten att söka asyl, vilket i praktiken ofta innebär att man måste betala uppemot 100 000 kronor till en flyktingsmugglare, säger Monika Wendleby, verksamhetschef på Migrationsverket.
För att kunna utnyttja asylrätten, som garanteras i Genèvekonventionen, har tusentals irakier varit tvungna att använda kriminella nätverk för att komma till Sverige. Ingen från Irak beviljas nämligen visum för att resa in i EU. Det går inte heller att söka asyl från Irak."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/flyktingsmugglare-skulle-kunna-stoppas

Vidare är det en myt att de som kommer hit är flyktingar, då endast 5% har genuina asylskäl och 88% kastar sina pass vid gränsen och fingerar identitet och historik. Det är ofta rent affärsmässiga skäl om personlig ekonomisk vinning som får folk att "fly" sina länder.
Citera
2012-10-30, 16:34
Medlem
videosvars avatar
Dom klagar på städning vilket betyder att dom inte behöver städa själva.
Dom klagar på maten viket betyder att dom inte behöver laga mat själva.

Aja.... Jag brukar inte gnälla på gratis hotell men jag får väl anta att jag inte är lika bortskämd.
Citera
2012-10-30, 16:37
Avslutad
Snacket går i krisområdena att i Sverige får man både pengar och bostäder i överflöd. Det är därför många kommer hit med höga förväntningar.

Till Danmark och Finland åker dom knappt. De vet att knappt några får stanna och de är inte lika generösa.
Citera
2012-10-30, 16:41
Medlem
Tror ni att det finns någon möjlighet att någon/några SD-sympatisörer har betalat dessa flyktingar för de här korkade uttalanden? Många extra röster till SD för en billig peng.

Om inte annat är det väl ett ganska smart sätt att fixa röster på?
Citera
2012-10-30, 16:42
Medlem
MrBONGs avatar
Undra vad det är för fel på maten? Och städning är väll det minsta dom kan göra själva.

Det finns tusentals svenskar som lever sämre än dessa människor men jag har aldrig sett någon höja deras röst fy fan för politikerna i detta piss landet..
Citera
2012-10-30, 16:56
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBONG
Undra vad det är för fel på maten? Och städning är väll det minsta dom kan göra själva.

Det finns tusentals svenskar som lever sämre än dessa människor men jag har aldrig sett någon höja deras röst fy fan för politikerna i detta piss landet..

Maten kommer från en cateringfirma, och det var något vårdhem/ålderdomshem som fick samma mat.

En annan rolig sak var att dom klagade på att det inte fans några el-element. Men på filmen ser man att det är vattenburna radiatorer. Troligen från fjärrvärme. Är dom för korkade för att skruva på dom?
Senast redigerad av trickydick 2012-10-30 kl. 16:58.
Citera
2012-10-30, 16:57
Medlem
ElDuderinos avatar
Alltså detta var droppen. Vet inte vad som är värst, den pianosnyftande, tydligt vinklade journalistiken eller det sista uttalandet om att det vore värdigare att befinna sig i Syrien.
Jag är ärligt talat helt knäckt. Verkligen mållös. För mig är inte det här en vanligt "rasist-tråd" på FB. För mig är detta DROPPEN! Hur i helvete fungerar detta land? Jag röstade blått förra valet då jag ansåg att SD var ett odemokratiskt parti som gjorde skillnad på människors värde men ångrade mig direkt då jag såg resultatet av Reinfelds trams och fick med egna ögon bevittna anarkin som alldeles för många invandrare för med sig. Det är ju för fan ALLA andra partier som är odemokratiska som gör en sån pass skillnad på människor, hur de fullkomligt skiter i de äldre som byggt upp detta land och satsar på att ta in allt som kommer över gränsen och kan inte ens förse dessa människor med utbildningar eller bostäder. Men allt kan ju självklart inte skyllas på våra politiker; för maken till inställning dessa invandrare hade! Tak över huvudet och mat på bordet, nämen ursäkta oss, ta lite mer skattepengar och snyfta i SVT för att sätta press på politikerna!
Finns det fortfarande folk som går på detta trams i media?
Vad som för två år sedan var en omöjlighet är nu den ENDA möjligheten, nämligen att rösta på SD. Det spelar ingen roll vad de andra partierna säger precis innan valet om invandringsfrågorna bara för att fiska röster; ni hade er chans! Hoppas verkligen att politikerna läser här på forumet, för det är vanliga Svenssons som också börjar göra sina röster hörda och KRÄVER en förändring inte bara "nazisterna" på FB.
Och till SVT och journalisten bakom "reportaget", en till röst åt SD säkrad!
Citera
2012-10-30, 16:59
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Maten kommer från en cateringfirma, och det var något vårdhem/ålderdomshem som fick samma mat.

Bara det är ju helt utom all rimlighet. De borde få lite morrötter,konserver, bacon och liknande och få göra sin egen mat!
Citera
2012-10-30, 17:04
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Bara det är ju helt utom all rimlighet. De borde få lite morrötter,konserver, bacon och liknande och få göra sin egen mat!

Vill korrigera mig själv lite här, det var i det snarlika boendet i Glava maten kom från Catering. Hur det är i detta fall vet jag inte, men det är troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in