2012-10-30, 14:37
Medlem
Fingaals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyoudid
Naturligtvis går det att ifrågasätta. Men om vi ser till det stora hela.. Det enklaste är ju såklart att, som de flesta här, bli förbannad över detta klipp. Att inte tänka längre än "vilka jävla idioter, åk hem då era jävlar", och bli förbannad. Det får dock en bara att framstå som oerhört ointelligent...

Tänker man lite längre kanske man förstår att de här personerna förmodligen inte har någonting kvar, deras hemstad är sönderbombad, familjen kanske är död.. De har ingenting kvar, deras liv är utraderat. Då är det inte så märkligt att man vill kunna leva någorlunda skäligt, eller att föredra att dö hederligt i sitt hemland. Men nej - dessa människor kallar ni avskum, pack osv bara för att de vill kunna leva i en rättvis miljö, precis som alla andra.

I och för sig kanske det inte är så himla konstigt, när en bara besitter det svenska perspektivet. Men lite längre kan ni väl åtminstone tänka..
Haha fyfan Har inga ord för att beskriva det här inlägget.

Är det den här naiviteten som gör oss svenskar så urdumma?
Citera
2012-10-30, 14:40
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fingaal
Haha fyfan Har inga ord för att beskriva det här inlägget.

Är det den här naiviteten som gör oss svenskar så urdumma?

Vad var det som är naivt i det inlägget. Syrierna kommer ifrån ett land i krig, de vill inte bo 8 pers i ett rum utan vill leva under skäliga och rättvisa förhållanden. Har de inte rätt att tycka så?

Att folk här tycker att de ska vara glada och tacksamma och därför inte klaga eller uttrycka några åsikter överhuvudtaget är ju bara dumt. Självklart är de tacksamma men de har ju precis samma rättigheter som alla andra att klaga när de inte trivs med något.
Citera
2012-10-30, 14:43
Medlem
Fingaals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Vad var det som är naivt i det inlägget. Syrierna kommer ifrån ett land i krig, de vill inte bo 8 pers i ett rum utan vill leva under skäliga och rättvisa förhållanden. Har de inte rätt att tycka så?

Att folk här tycker att de ska vara glada och tacksamma och därför inte klaga eller uttrycka några åsikter överhuvudtaget är ju bara dumt. Självklart är de tacksamma men de har ju precis samma rättigheter som alla andra att klaga när de inte trivs med något.
Det är inga sk. flyktningar, de kommer hit för att leva på oss svenskar, slippa arbeta och leva som de undermänniskor de är.
Citera
2012-10-30, 14:45
Medlem
Kant1s avatar
Klart dom lever som djur om dom är djur själva. Att gnälla på att man bor trångt så tala med studenterna som delar en 1:a på två personer.
Citera
2012-10-30, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kassiopeia
Med den lilla bagatellartade, knappt nämnvärda skillnaden att NHL-spelarnas löner kommer från privata intäkter och inte från skattepengar.

Privata intäkter som drabbar fansen i form av högre biljettpriser och abbonemang för kanaler som visar NHL. Så vanligt folk drabbas där också, även om det förstås är frivilligt att gå på hockey till skillnad från att betala skatt...
Citera
2012-10-30, 14:54
Medlem
Marcus.Antoniuss avatar
Som vanligt skyller man på den PRIVATA (usch!) hyresvärden. Underförstått menar alltså journalisterna att staten borde äga en massa tomma hus (av toppkvalitet, med matlagnings- och städpersonal) som bara väntar på att 10-tusentals människor ska komma till Sverige från olika primitiva kulturer där det "uppstår" väpnade konflikter. Vem ska betala det?
Citera
2012-10-30, 15:03
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Det är inga sk. flyktningar, de kommer hit för att leva på oss svenskar, slippa arbeta och leva som de undermänniskor de är.

Jasså och hur vet du det om jag får fråga?
Citera
2012-10-30, 15:03
Medlem
fyll-hundts avatar
Jag såg detta inslag på TV och fick spel. Såklart att inslaget fokuserar ovanligt länge på barnet och dess små gulliga ögon med emotionell pianomusik så att man nästan framkallar en tår. Bra nyhetsinslag verkligen, verkligen bra nyhetsinslag...

Jag kan tänka mig att reportern/journalisten/whatever iprincip tvingade dom att "Berätta om allt dåligt! Vad är ni missnöjda med?"
Det finns inte på min världsbild att fly från krig för att sedan komma till ett lugnt, tryggt och fredligt land för att klaga på att det som bjuds på inte är nog, allt för att försöka mjölka ur mer pengar från svenska skattebetalare.

Fy fan för dom. Dom kan fan bo där och ruttna om det skulle vara så.
Vanligtvis gillar jag folk i allmänhet vem man än är, men fly från krig, komma hit och klaga... Klaga på att staten betalar deras boende, mat, kläder, hela skiten.
Citera
2012-10-30, 15:05
Medlem
Fingaals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Jasså och hur vet du det om jag får fråga?
Jag har både öron och ögon.

Flera 'flyktingar' flyr till Turkiet och andra östeuropeiska länder men fortsätter sedan till Sverige för slippa krav osv.
Sen är ju kriget en stor överdrift, vi svenskar tror ju att fallet bombar på ett och varannat huvud där nere.
Dessutom har syrierna skapat detta själva.
Senast redigerad av Fingaal 2012-10-30 kl. 15:07.
Citera
2012-10-30, 15:08
Medlem
Kassiopeias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Privata intäkter som drabbar fansen i form av högre biljettpriser och abbonemang för kanaler som visar NHL. Så vanligt folk drabbas där också, även om det förstås är frivilligt att gå på hockey till skillnad från att betala skatt...

Marknaden är tack och lov självreglerande i det att när åskådaren slutar köpa de dyra biljetterna så sjunker spelarlönen, just för att som du själv säger, den bygger på frivillighet. Men flyktingvansinnet regleras inte trots att det finns ett skriande behov av reglering; det späs tvärtom på ännu mer ju mer det misslyckas.
Citera
2012-10-30, 15:14
Avslutad
Jag är lite nyfiken på hur det går till ekonomiskt när flyktingar kommer till Sverige. Det skiljer sig visserligen antagligen från fall till fall. Betalar man ur egen ficka eller finns det organisationer som befinner sig i det krigsdrabbade landet som agerar någon form av mellanhand och betalar för transporten? Om organisationer betalar för transporten, hur går de till när de väljer vilka som ska få flytta? Om det inte är organisationer som betalar för transporten, så betalar alltså flyktingarna själva sin transport, hur kommer det sig att de alltid har precis råd att ta sig hit men inte råd att betala sitt uppehåll? Om vi säger att en av dessa familjer hade 50 tusen sparat i sitt hemland, de reste hit för 20 tusen, då har de 30 tusen kvar att leva för under den period de befinner sig här, rent hypotetiskt då. Hur kommer det sig att de alltid är fattiga och behöver få pengar, men de har råd att ta sig hit? Förstår inte. Hur fan kommer de hit utan pengar?

Lite mer on topic nu då:

Dessa familjer som det pratas om i artikeln, hur tänker de egentligen.. har de inga planer på att åka hem? Om de nu tänker åka hem så spelar det väl ingen roll om standarden är låg eftersom de i alla fall fått tak över huvudet och mat på bordet i ett fredligt land där de kan befinna sig tills det lugnat ner sig i sitt hemland.

Jag antar också att de inte har betalat för att få bo där de bor? Betalar de för maten, städningen, rummen? Om de betalar, då accepterar jag att de kan ställa krav om de inte har fått vad de betalat för, men om det inte har betalat, hur kan de då med att ställa krav? Varför förväntar de sig mer om de inte har betalat för det? I vilket land kan man åka och kräva att få bostad och mat utan att betala för sig?

Jag lider med dem, deras nuvarande situation kan inte vara särskilt bekväm, men allvarligt, de är i alla fall trygga, på våran bekostnad.

Hur kan de lyckas ta sig hit, men inte ens ha fickpengar? Jag förstår inte, ingenting.

Hur tänker dem? De ställer krav men de har ingen förklaring till varför någon är skyldig dem något? Varför är någon skyldig dem något? Har dem betalat för något eller inte, det är en jävligt stor skillnad.

Som sagt, jag hånar dem inte, jag lider med dem, och deras situation, jag önskar dem bättre, men de är inte realistiska och jag förstår inte hur de tänker.

Jag skulle gärna vilja veta varför jag är skyldig dem någonting.
Senast redigerad av Sickmyduck 2012-10-30 kl. 15:24.
Citera
2012-10-30, 15:17
Medlem
Citat:
Jag har både öron och ögon.

Flera 'flyktingar' flyr till Turkiet och andra östeuropeiska länder men fortsätter sedan till Sverige för slippa krav osv.
Sen är ju kriget en stor överdrift, vi svenskar tror ju att fallet bombar på ett och varannat huvud där nere.
Dessutom har syrierna skapat detta själva.

Nej, syrierna har inte skapat detta själva. Sen så misstänker jag att en del av flyktingarna som bor där är inte syrier. Så det finns säkert även balkan element i flyktinglägret. Så det är en blandning av balkan element och syrier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in