Citat:
Ursprungligen postat av
battac
1. Vilka genrer lyssnar du mest på?
Mycket house, trance just nu. Ska även användas till film.
2. Vad är vikigt för dig ljudmässigt?
Verklighetstroget ljud. Inget överdrivet på något plan.
3. Hur kommer du driva dom? (vilken mobil, dator, förstärkare)
Mobil (Galaxy S4), Tablet (Nexus 7 2nd gen)
4. Hur kommer du använda dom?
På resan, på flyget mestadels. Flygplatser m.m
5. Budget?
2500 kr.
6. In-ear, on-ear eller over-ear?
Over ear eller on ear.
7. Annat som är viktigt?
Brusreducerande, hopfällbara, kvalitetskänsla, hållbara.
Det finns tre alternativ för dig här.
Antingen tummar du en del på ljudkvalitet och köper en brusreducerande lur. Dom bästa på marknaden är Bose QC15 och deras komfort är fantastisk. QC15 är en helt OK hörlur ljudmässigt, men hade varit bättre prissatt runt 1000 kr om endast ljud var faktorn. Om du vill ha helt tyst på ett plan är dessa dom lurar dom ska köpa.
Dom enda andra som lyckats med sin NC är AKG men deras modeller är on-ear vilket inte är en höjdare under långa flygningar.
Det andra alternativet är att du köper väldigt ljudisolerande in-ears med bättre ljudkvalitet än QC15. Här finns det lite att välja på men jag hade ökat budgeten något och köpt en Stagediver SD-2 som har väldigt bra passform, väldigt bra isolering, väldigt bra ljud och kanske marknadsledande byggkvalitet. QC15 är en plastig Mcdonaldsleksak i jämförelse.
Det tredje alternativet, och det är inte jag rekommenderar, är att du köper en vanlig ljudisolerande hörlur, vilket kommer innebära betydligt bättre ljud än QC15, men på ett plan med allt buller så spelar liksom inte dess ljudkvalitet någon roll då mycket av ljudet drunknar av flygets motor och alla röster.
Här är lurar som Sennheiser Momentum och KEF M500 (min favorit ljudmässigt) dom jag rekommenderar(eller snarare inte rekommenderar). Momentum isolerar bättre än M500, samt sitter säkrare på huvudet och är skönare vid längre lyssningar då den är en over-ear vs on-ear. M500 har dock det mest verklighetstrogna soundet jag hört i en portabel on-ear eller over-ear, och jag har hört det mesta.
Dock så står sig ljudet från SD-2 väldigt väl mot M500, men du får inte samma känsla av realism som denna on-ear kan ge. Det är svårt att jämföra en in-ears ljudkvalitet mot en fullskalig hörlur då deras presentation är så olika.
Om du vill ha det ultimata så köper du Stagdiver SD-2 för ljudet och använder sedan QC15 ovanpå med sin NC.