Citat:
Ursprungligen postat av
NoTruce
Mina Sennheiser RS130 håller nu på att säcka ihop, så jag måste se mig om efter nya lurar. Smart att tråden erbjöd en mall för ifyllande så att det blir lättare för eventuella tipsare.
1. Vilka genrer lyssnar du mest på?
Metal.
2. Vad är vikigt för dig ljudmässigt?
Bra bas, fyllig diskant, att de inte läcker ljud.
3. Hur kommer du driva dom? (vilken mobil, dator, förstärkare)
Via line-in på Harman Kardon-stereo som i sin tur är kopplad till datorns ljudkort.
4. Hur kommer du använda dom?
Främst musiklyssning och film i hemmet.
5. Budget?
1.000-2.000 kr.
6. In-ear, on-ear eller over-ear?
Over-ear (kåpor).
7. Har du möjlighet att provlyssna hörlurar (storstad)?
Jajamän.
8. Annat som är viktigt?
De ska som sagt inte läcka ljud, då jag inte vill störa grannarna. Inte brusa. Vara robusta, kännas robusta.
Jag siktar främst in mig på hörlurar med kabel (2-3 m.), guldpläterad kontakt, frekvensomfång upp till 38.000 hz. Då har jag hitta
denna. Dock finns även en
trådlös, som verkar läcker, om jag ska köra vidare på det.
Fördelar trådlös: Mobilitet.
Nackdelar trådlös: Batterierna drar ur (konsumerar extremt mkt musik), får ibland ljudet från grannens arabiska porrfilmer, ibland ostadigt ljud.
Fördelar fast: Stabilitet ljudmässigt. Behövs ej laddas.
Nackdel(ar) fast: Mobilitet.
Tidigare har jag haft trådlöst nätverk eftersom jag även har en laptop, men det har inte funkat med de trådlösa hörlurarna eftersom de har slagit ut varandra på nåt vänster. Det skulle jag slippa med fast också.
Vad tycker ni?
Jag är lite konfunderad när du säger att du inte vill störa grannarna. Menar du personer i en annan lägenhet eller någon i samma rum? Du behöver inte oroa dig över att störa grannar med någon hörlur, inte ens AKG K1000 på maxvolym..
Frekvensomfång är bara en gimmick som företagen använder för att sälja mer hörlurar och ingenting att bry sig om. Vi kan bara höra mellan 20hz till 20khz ändå (i bästa fall), och känna den djupaste basen som ett tryck.
Det viktigaste med med en hörlur när man lyssnar på metal är att den är tillräckligt snabb.
Snabb musik låter annars grötigt.
Det finns dock massa typer av metal från supersnabbt till ballad och det är inte säkert att en hörlur som passar till det första passar det andra lika bra och vise versa.
Dom hörlurar jag rekommenderar att provlyssna är Beyerdynamic DT880/990, Grado SR80/225/ 325. Dessa är öppna lurar så dom kommer inte isolera något och Gradolurarna vilar på örat så dom är bäst att testa innan köp för att utvärdera komforten. Det finns en anledning till varför Grados är så populära för rock och metalälskare och att jag nämner dom. Beyers är betydligt mer välbyggda än Grados.
Dessa lurar går att få tag på billigare utanför Sverige.
Den slutna over-ear med bra isolering lurar runt 2000kr jag gillar mest för metal är MrSpeakers Mad Dog som är en modifierad Fostex 50RP. Går tyvärr inte att köpa eller lyssna på i Sverige. Rent ljudmässigt så slår dom högre än sin prislapp men med frakt och ev tullmoms så kommer priset bli över din budget.
Dessa är väldigt balanserade lurar med djup bas och ett väldigt klart ljud och bra separation.
K550 är inte en av mina favoritklurar och basresponsen är beroende om man kan få en bra fit vilket inte alltid är fallet. För metal nja.. Alltid värt att lyssna på lurarna dock.