Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-11, 10:09
Medlem
kleijons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimrien
Det självklara valet är ju Bose QuietComfort.
Använder dem både på kontoret och på flygresor för att stänga ute ljudet av skrikande bebisar.

Säger det samma. Om man vill ha att dom stänger ute ljud så är dom grymma. Är som att dra på sig ett par hörselskydd..
Jag har varianten utan aktiv brusreducering. Väldigt lätta och komfortabla. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=498405
Citera
2013-10-11, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimrien
Det självklara valet är ju Bose QuietComfort.
Använder dem både på kontoret och på flygresor för att stänga ute ljudet av skrikande bebisar.

Verkar inte vara svårt att hitta bra lurar. Jag vill dock att dem ska kunna kopplas till IP-telefoni och då verkar det vara betydligt svårare. Ngn som har tips?
Citera
2013-10-11, 18:30
Medlem
Vetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleijon
Säger det samma. Om man vill ha att dom stänger ute ljud så är dom grymma. Är som att dra på sig ett par hörselskydd..
Jag har varianten utan aktiv brusreducering. Väldigt lätta och komfortabla. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=498405

Jag har faktiskt varit och provat QC15 med aktiv brusreducering för ca 2 veckor sedan. Tyckte de fungerade väldigt bra mot lågfrekvent ljud (brus). Fast när det gällde högfrekvent tyckte jag inte alls att de var så bra, kunde höra i princip allt. Kanske ska ta en till sväng för utvärdering av dem.
Citera
2013-10-11, 23:52
Medlem
Mounotos avatar
Kör en till då jag kom på en grej jag ville ha med!

1. Vilka genrer lyssnar du mest på?
Allt möjligt

2. Vad är vikigt för dig ljudmässigt?
Basen skall finnas, ungefär det enda förutom bra ljud.

3. Hur kommer du driva dom? (vilken mobil, dator, förstärkare)
Mobil, Dator, Ipad

4. Hur kommer du använda dom?
Hemma, tåget,bilen, oftast där det är mycket folk.

5. Budget?
500 kr
6. In-ear, on-ear eller over-ear?
In-ear

7. Har du möjlighet att provlyssna hörlurar (storstad)?
Njaee, om det finns i Stockholm

8. Annat som är viktigt?
Gärna sköna, och att de inte hoppar ut,och ett plus om de har sladden runt örat.
Citera
2013-10-12, 09:00
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pst321
Beställde ett par V-moda m100 förra veckan för 287 pund, nu är priset på 270 pund.
Nån med erfarenhet av dessa v-moda, bra köp ?
Hörde en kille fick dem för bara $100 i usa lol, hittade dock inget billigare just då när jag sökte. Så jag antar priset ligger däromkring i europa.

Det har släppts bättre portabla lurar sedan M100 kom ut på marknaden.
Sennheiser Momentum, KEF M500, B&W P7 men även billigare Onkyo ES-FC300, som jag alla rankar högre än M100 på i stort sätt alla plan.
M100 är fortfarande en OK bastung hörlur och det är också en fråga om att hitta en signatur man gillar men den hade enligt mig varit bättre prissatt runt 1500 kr i dagens läge.
Citera
2013-10-12, 09:01
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idroid
Tänkte bara säga att jag fick hem mina FXD-70 häromdagen, tillsammans med comply foam tips så är det (enligt mina oerfarna öron) grymt ljud i dem!
Alltid lika kul när man upptäcker nya ljud i låtar som man spelat hundratals gånger med ett par sämre hörlurar.

Tack runkpapper!

Kul att du är nöjd. Testa att trycka upp mellanregistret med EQ. Om du vill ta ljudet till en annan nivå från en PC kan du skicka ett PM.
Vilka Comply Foam har du på?

När dom börjar falla sönder vilket alla foamsnäckor gör (dock är comply värst i den aspekten) så kan du testa dessa ebaysnäckor som är mycket billigare.
http://www.ebay.com/itm/3-PR-Memory-...item4abf7b53ff
Citera
2013-10-12, 09:02
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osnolsson
1. Vad lyssnar du på för musik?
Mestadels HipHop men även rock osv

2. Vad är viktigt för dig ljudmässigt?
Söker mest bara efter det allra bästa och klaraste ljudet med gärna en bra bas.

3. Hur kommer du driva dom?
Troligtvis med min Ipod

När jag är ute och går, åker buss/tåg, i bilen osv.

5. Budget?
kan gå enda upp till 2.200 ungefär

6. In-ear, earbud, on-ear eller over-ear?
Antingen over-ear eller on-ear.
7. Annat som är viktigt?
Nej, gärna trådlösa om det går, bara det inte försämrar ljudkvalitén.

Skulle verkligen undvika trådlösa lurar om du vill ha bäst ljudkvalitet för din budget. Trådlöst försämrar alltid ljudkvalitén.

Nu vet jag inte om du har möjlighet att provlyssna lurar men om du bor i en storstad ta chansen att göra det.

Nu har du en budget som ligger lite i ett limboläge men jag kommer ändå nämna några lurar som är över din budget då dom är värda att lägga några extra slantar på.

Två lurar väl under budget som passar bra är Beyerdynamic Custom One Pro och Onkyo ES-FC300.
Beyern finns att provlyssna. Det är en stor over-ear så den är inte helt praktiskt som portabel lur.
Onkyon är ett säkert köp om du inte vill spendera så mycket. Dock måste du gå via japan och ebay.

En annan lur jag tycker är värd att prova inom budget är Sony 1R. Fantastisk komfort och utseende.

Nu kommer vi till lurarna som är över din budget något.
Sennheiser Momentum är en väldigt bra allround hörlur. Komfort, passform, byggkvalitet och ljud. Varmt, auktoritärt, balanserat, klart och detaljerat sound med bra bas som jag tror dom flesta kommer gilla. Passar dom flesta genrer.
Dessa har varit enligt mig dom bästa portabla lurarna på marknaden tills nyligen.

KEF M500 är något bättre än Momentum. Mer neutral och realistisk ljudåtergivning utan att låta torra och analytiska. Speciellt instrument låter väldigt naturligt.
Dom har ett öppnare sound än Momentum med bättre ljudbild och klarhet.
Momentum sitter dock bättre på huvudet och isolerar bättre och det är dels en fråga om preferens vilken man föredrar. För hiphop så kan jag tex tänka mig att vissa skulle föredra Momentum pga den något mer upphöjda basen och varmare mer drivande signaturen.

B&W P7 har jag bara testat i butik men jag blev mäkta imponerad.
Rätt lik Momentum i signatur men med bättre basimpakt och ett bredare sound.
Själva hörluren är ren lyx när det kommer till val av material och hur dom känns i handen. Väldigt sexig och klassisk design som deras tidigare P5 men med ett bättre ljud.

Jag vill nämna att det är lika viktigt att testa lurar innan köp pga komforten. Vissa har för stora öron för Momentum, vissa har för utstående öron för 1R, vissa klarar inte av on-ear lurar som M500, vissa kan ha fel huvudform för P7 etc.

Dock om du vill ha bättre isolering och därför bättre ljud på bullriga miljöer som tåg och buss är en isolerande in-ear att föredra.
Citera
2013-10-12, 09:04
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mounoto
Kör en till då jag kom på en grej jag ville ha med!

1. Vilka genrer lyssnar du mest på?
Allt möjligt

2. Vad är vikigt för dig ljudmässigt?
Basen skall finnas, ungefär det enda förutom bra ljud.

3. Hur kommer du driva dom? (vilken mobil, dator, förstärkare)
Mobil, Dator, Ipad

Hemma, tåget,bilen, oftast där det är mycket folk.

5. Budget?
500 kr
6. In-ear, on-ear eller over-ear?
In-ear

7. Har du möjlighet att provlyssna hörlurar (storstad)?
Njaee, om det finns i Stockholm

8. Annat som är viktigt?
Gärna sköna, och att de inte hoppar ut,och ett plus om de har sladden runt örat.

Åk och testa Nocs NS400 på Applebutiken i Västermalmsgallerian och se hur du gillar deras signatur.
Om du skulle uppleva dom för basiga och vill ha ännu mer klarhet så skulle jag köpa JVC FXD70 tillsammans med foamsnäckor.

NS400 finns med båda platt och rund sladd varav den runda är mer lämpad för en runt örat fit.
FXD70 använder jag personligen bara med en runt örat fit och slidern uppdragen.
Senast redigerad av Runkpapper 2013-10-12 kl. 09:08.
Citera
2013-10-13, 09:29
Medlem
kattpilotens avatar
Pop

Ta bort störande ljud från omgivningen, rent ljud

iPhone

Flygplan, tåg, bussar

5. Budget?
500-3000kr, prisvärda för det man får.

Öppen för förslag

7. Annat som är viktigt?
Vore trevligt om de kunde ta samtal.
Citera
2013-10-13, 12:23
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattpiloten
Pop

Ta bort störande ljud från omgivningen, rent ljud

iPhone

Flygplan, tåg, bussar

5. Budget?
500-3000kr, prisvärda för det man får.

Öppen för förslag

7. Annat som är viktigt?
Vore trevligt om de kunde ta samtal.

I den typ av miljöer är en brusreducerande lur som Bose QC15 vad du ska köpa om du vill få så nära helt tyst på flygplan och tåg där lågfrekvent buller är omnipresent. QC15 är dessutom en väldigt bekväm hörlur så det är inget problem att bära dom under långa flygningar om man bara vill sova.
För 3000kr är dock ljudkvalitén långt ifrån dom bästa och byggkvalitén är även den inte i paritet med prisklassen. Det är en väldigt plastig hörlur.

Ett alternativ för bättre ljudkvalitet än QC15 är att köpa en väldigt ljudisolerande in-ear.
Dom jag hade kollat på är Fischer Amps FA-4E XB som erbjuder ett väldigt bra ljud i relation till sin prislapp samt isolerar riktigt bra och är sköna att bära, alt Stagediver SD-2. Det är dock personligt hur sköna man kommer uppfatta dom då allas öron är olika. Dessa är dock ergonomiskt specialdesignade för att passa så många öron det går.
Byggkvaliteten är väldigt hög på båda, nästan marknadsledande med Stagediver. Du har dessutom 3 års garanti om du köper via Thomann.
Enda nackdelen med dessa två är att dom inte har en sladd med mic/remote.

In-ears är dock inte för alla.

Om du kan tänka dig kompromissa med isoleringen är Sennheiser Momentum och B&W P7 väldigt välljudande, sköna lurar med superb byggkvalitet. Dom isolerar bra för en sluten runt örat hörlur men kan inte matcha QC15 eller nämnda in-ears på att ta bort lågfrekvent buller. Båda har mic/remote.

Om du har möjlighet att prova QC15, Momentum och P7 innan köp är det starkt rekommenderat.

Om du vill köpa något under 500 kr med riktigt bra ljud, isolering och komfort rekommenderar jag JVC FXD70 med foamsnäckor. Foamsnäckorna är ett måste för rätt ljud och komfort.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...+fxd70&_sop=15
http://www.ebay.com/itm/3-PR-Memory-...item4abf7b53ff
Senast redigerad av Runkpapper 2013-10-13 kl. 12:30.
Citera
2013-10-13, 13:31
Medlem
Mounotos avatar
Runkpapper, vad har du för åsikter angående Shure SE215?
Citera
2013-10-13, 13:39
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Tack så mycket, får bli någon av dessa två. Gillar Sonys men blir lite orolig över det här med att man inte kan byta batteriet själv. Någon som vet vad den förväntade livslängden för ett laddningsbart batteri är? Att den inte håller den fulla batteritiden efter några år är inga problem, den behöver mest klara 2-3 timmar ändå. 12h i sträck kommer den aldrig att nyttjas. Kanske är överdrivet orolig?

Det blev Sonys och jag är mycket nöjd. Kan vandra fritt i huset utan problem, har haft på dem i ca 3h utan att de blir varma. Ljudet varierar, klassikern "skit in, skit ut" stämmer verkligen. Konsert i 5.1 ljud - rysningar. 600 MB film - går knappt att lyssna på.

Edit: Sony MDR-DS6500
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in