Citat:
Ursprungligen postat av
osnolsson
1. Vad lyssnar du på för musik?
Mestadels HipHop men även rock osv
2. Vad är viktigt för dig ljudmässigt?
Söker mest bara efter det allra bästa och klaraste ljudet med gärna en bra bas.
3. Hur kommer du driva dom?
Troligtvis med min Ipod
4. Hur kommer du använda dom?
När jag är ute och går, åker buss/tåg, i bilen osv.
5. Budget?
kan gå enda upp till 2.200 ungefär
6. In-ear, earbud, on-ear eller over-ear?
Antingen over-ear eller on-ear.
7. Annat som är viktigt?
Nej, gärna trådlösa om det går, bara det inte försämrar ljudkvalitén.
Skulle verkligen undvika trådlösa lurar om du vill ha bäst ljudkvalitet för din budget. Trådlöst försämrar alltid ljudkvalitén.
Nu vet jag inte om du har möjlighet att provlyssna lurar men om du bor i en storstad ta chansen att göra det.
Nu har du en budget som ligger lite i ett limboläge men jag kommer ändå nämna några lurar som är över din budget då dom är värda att lägga några extra slantar på.
Två lurar väl under budget som passar bra är Beyerdynamic Custom One Pro och Onkyo ES-FC300.
Beyern finns att provlyssna. Det är en stor over-ear så den är inte helt praktiskt som portabel lur.
Onkyon är ett säkert köp om du inte vill spendera så mycket. Dock måste du gå via japan och ebay.
En annan lur jag tycker är värd att prova inom budget är Sony 1R. Fantastisk komfort och utseende.
Nu kommer vi till lurarna som är över din budget något.
Sennheiser Momentum är en väldigt bra allround hörlur. Komfort, passform, byggkvalitet och ljud. Varmt, auktoritärt, balanserat, klart och detaljerat sound med bra bas som jag tror dom flesta kommer gilla. Passar dom flesta genrer.
Dessa har varit enligt mig dom bästa portabla lurarna på marknaden tills nyligen.
KEF M500 är något bättre än Momentum. Mer neutral och realistisk ljudåtergivning utan att låta torra och analytiska. Speciellt instrument låter väldigt naturligt.
Dom har ett öppnare sound än Momentum med bättre ljudbild och klarhet.
Momentum sitter dock bättre på huvudet och isolerar bättre och det är dels en fråga om preferens vilken man föredrar. För hiphop så kan jag tex tänka mig att vissa skulle föredra Momentum pga den något mer upphöjda basen och varmare mer drivande signaturen.
B&W P7 har jag bara testat i butik men jag blev mäkta imponerad.
Rätt lik Momentum i signatur men med bättre basimpakt och ett bredare sound.
Själva hörluren är ren lyx när det kommer till val av material och hur dom känns i handen. Väldigt sexig och klassisk design som deras tidigare P5 men med ett bättre ljud.
Jag vill nämna att det är lika viktigt att testa lurar innan köp pga komforten. Vissa har för stora öron för Momentum, vissa har för utstående öron för 1R, vissa klarar inte av on-ear lurar som M500, vissa kan ha fel huvudform för P7 etc.
Dock om du vill ha bättre isolering och därför bättre ljud på bullriga miljöer som tåg och buss är en isolerande in-ear att föredra.