2006-09-12, 19:42
Bannlyst
Ropar på Capmac

Jag undrar om det stämmer det du skrivit i gamla trådar. Nämligen att uppgång Danska vägen i tunnelsystemet_verkligen_är insprängd i katolska skolan? Jag tror ju det.

I helgen bodde mannen och jag på¨Örgryte Hotell och vi hade en diskussion med de i personalen om detta. De trodde sig veta att den ingången i skolan var överbyggd och att det fortfarande var en tunnel för Telia. Skylten står kvar, utgång hela dygnet

Däremot så är gången precis bakom hotellet garage.

Och enligt personalen så brukar det vara ganska frekvent trafik in i skolan!

Intressant.
Citera
2006-09-12, 19:46
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfgrodan

I helgen bodde mannen och jag på Örgryte Hotell

Varför i hela världen bodde ni där? Jag vet att det är OT, men du är väl från Göteborg?
Citera
2006-09-12, 19:49
Bannlyst
Kombinerat myspys

Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Varför i hela världen bodde ni där? Jag vet att det är OT, men du är väl från Göteborg?

och en chans till att kolla.

Missade dock promenaden till vattentornet därovan!
Citera
2006-09-12, 19:51
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Kombinerat myspys och en chans till att kolla.

OK! Fattar...
Citera
2006-09-12, 19:53
Bannlyst
Venator

När det gäller infarterna i berget vid Gubberogatan och Valhalla så går det ju en hårt trafikerad järnvägstunnel där nere under marken, där det ju även kör X2000, så det är väl ganska troligt att där finns vägar ner för både räddningstjänst och teknisk service. Borde inte det vara en rimlig förklaring?

Den porten i Gubberogatan är en transformatorstation, och är inte en del av det andra. Däremot den vid Valhalla sägs ju vara en ingång.
Citera
2006-09-13, 11:21
Medlem
mummas avatar
Citat:
När det gäller infarterna i berget vid Gubberogatan och Valhalla så går det ju en hårt trafikerad järnvägstunnel där nere under marken, där det ju även kör X2000, så det är väl ganska troligt att där finns vägar ner för både räddningstjänst och teknisk service. Borde inte det vara en rimlig förklaring?

Den porten i Gubberogatan är en transformatorstation, och är inte en del av det andra. Däremot den vid Valhalla sägs ju vara en ingång.
Känns som porten vid vahalla ligger förlångt bort. Finns någon port i marken precis vid motovägen som går vid lissebergstationen. Sitter en antenn utanpå...

Och det är bekräftat för längesedan att Gubberogatan är en transformatorstation. Det finns tom bilder där ifrån...
Citera
2006-09-13, 21:30
Medlem
Alternativa vägar - ner

Jag chansade och skickade ett e-post till Gbg-energi och frågade om det fanns möjlighet att få följa med ner och kolla läget. Detta svar fick jag:

Citat:
Hej Andreas,
Tack för ditt trevliga mejl och din förfrågan. Det var ett udda intresse -
tunnlar!!
Visst är det så att Göteborg Energi förvaltar många - inte alla - av de tunnlar
som finns under Göteborg.

Jag visste väl egentligen redan från början vad svaret till dig skulle bli, men
tyckte ändå att din förfrågan var positiv och en lite "rolig" och att den
förtjänade ett bra svar så jag kontaktade bla vår säkerhetsansvarige för att
höra vilka regler vi har. Och tyvärr så kan jag inte erbjuda dig någon visning
av tunnlarna. Reglerna kring detta är mycket restriktiva avseende visningar. Det
görs 0 - 3 besök per år tex i samband med offerter på service-jobb, visning för
tex ingengörsakademien och liknande. Såvitt jag vet gäller samma restriktiva
hållning även tex VA-verket.

[...]

Det byggs ju annars fler och fler tunnlar, nu senast Götatunneln, så du får väl
satsa på ett jobb i byggbranschen! Lycka till!!

Med vänlig hälsning

GÖTEBORG ENERGI AB
Kundombudsmannen

Karin Bjelke

Det var en som sa här på forumet, att jag fick leta efter alternativa vägar ner. Men vad e de för alternativa vägar? Kan nån bara ge mig ett humm?
Citera
2006-09-13, 21:51
Medlem
Hur ser en gemensamhetstunnel ut? Finns det gott om dom här i gbg. vart sträcker sig dom?

ser det ut som på bilden här?
http://albums.photo.epson.com/j/ViewPhoto?u=4205489&a=32208928&p=74340196&f=0
Citera
2006-09-13, 22:00
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Känns som porten vid vahalla ligger förlångt bort. Finns någon port i marken precis vid motovägen som går vid lissebergstationen. Sitter en antenn utanpå...

Och det är bekräftat för längesedan att Gubberogatan är en transformatorstation. Det finns tom bilder där ifrån...

Ok, då hade jag missat att den transformatorstationen redan är omskriven, sorry!
Citera
2006-09-14, 08:52
Medlem
"Reglerna kring detta är mycket restriktiva avseende visningar. Det
görs 0 - 3 besök per år tex i samband med offerter på service-jobb, visning för
tex ingengörsakademien och liknande. Såvitt jag vet gäller samma restriktiva hållning även tex VA-verket. "

Hehe... det känns som att en annan är där oftare ä så.. =)
Citera
2006-09-14, 10:03
Medlem
Jarkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dur3forS
Hur ser en gemensamhetstunnel ut? Finns det gott om dom här i gbg. vart sträcker sig dom?

ser det ut som på bilden här?
http://albums.photo.epson.com/j/ViewPhoto?u=4205489&a=32208928&p=74340196&f=0

Du är nog inte helt fel ute. Det tjockaste röret nere till höger måste ha med avloppet att göra? Kablarna till vänster, telefoni?
De tre övriga har jag ingen aning om, men Vatten eller Dagvatten.
Citera
2006-09-14, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarko
Du är nog inte helt fel ute. Det tjockaste röret nere till höger måste ha med avloppet att göra? Kablarna till vänster, telefoni?
De tre övriga har jag ingen aning om, men Vatten eller Dagvatten.

Jag skulle vilja påstå att det är vatten och avlopp. Elkablarna är för att driva pumpar och belysning. Signalkablarna kan vara till övervakning & styrning, troligtvis inte tele med tanke på hur dom är fastsatta (eller inte).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in