2008-01-09, 08:31
Medlem
Sl0bbans avatar
Har läst större delen utav tråden, mycket interesant och trevlig läsning. Har dock ett "objekt" som inte tagits upp tidigare. Är inte mycket att hänga i granen, och tror inte någon vet vart det ligger.

Det jag pratar om är ett strålkastartorn ( har fått förklarat för mig att det är ett sådant ) med möjlighet att fästa mindre fasta vapen på mot flygplan utifall att ryssen skulle dyka upp. Tornet är inte mycket för världen idag, utan endast ett torn högt upp på ett berg. Innuti tornet finns vad det ser ut att vara gammla telearrangemang, ingen kopplingsstation utan bara lyfta-på-luren-och-prata-med-den-som-svarar modell, samt huvudströmbrytare och en liten lampa som inte fungerat sedan Judas förådde Jesus ungefär.
Innuti tornet finns även en stege som gör det möjligt att klättra upp i tornet, om man orkar lyfta upp den minst sagt tunga luckan i taket dvs, när man väl klättrat upp och står på själva plattformen så har man vidunderlig utsikt över i stort sätt hela Göteborg, ut till Vinga och Marstrands Fästning i Norr.

Finns inte mycket att se igentligen, men ett otroligt mysigt ställe där många långa sommarkvällar spenderats med en kompis eller två, ett sexpack folköl och ett glatt humör. Att bara sitta ner, prata och titta på den fantastiska utsikten ifrån tornet och lyssna till den nästan totala tystnaden var, och är faktiskt fortfarande något utav de bästa jag vet.

Stället skall inte förstöras därför tänker jag heller inte tala om vart det ligger.
Kan säga att det ligger i Torslanda, om någon mot all förmodan skulle vata vilket torn jag menar, snälla, snälla håll det till er själva. Vill inte förstöra detta stället, även om det är litet och rätt obetydligt.
Citera
2008-01-09, 11:28
Medlem
VampyyRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sl0bban
Har läst större delen utav tråden, mycket interesant och trevlig läsning. Har dock ett "objekt" som inte tagits upp tidigare. Är inte mycket att hänga i granen, och tror inte någon vet vart det ligger.

Det jag pratar om är ett strålkastartorn ( har fått förklarat för mig att det är ett sådant ) med möjlighet att fästa mindre fasta vapen på mot flygplan utifall att ryssen skulle dyka upp. Tornet är inte mycket för världen idag, utan endast ett torn högt upp på ett berg. Innuti tornet finns vad det ser ut att vara gammla telearrangemang, ingen kopplingsstation utan bara lyfta-på-luren-och-prata-med-den-som-svarar modell, samt huvudströmbrytare och en liten lampa som inte fungerat sedan Judas förådde Jesus ungefär.
Innuti tornet finns även en stege som gör det möjligt att klättra upp i tornet, om man orkar lyfta upp den minst sagt tunga luckan i taket dvs, när man väl klättrat upp och står på själva plattformen så har man vidunderlig utsikt över i stort sätt hela Göteborg, ut till Vinga och Marstrands Fästning i Norr.

Finns inte mycket att se igentligen, men ett otroligt mysigt ställe där många långa sommarkvällar spenderats med en kompis eller två, ett sexpack folköl och ett glatt humör. Att bara sitta ner, prata och titta på den fantastiska utsikten ifrån tornet och lyssna till den nästan totala tystnaden var, och är faktiskt fortfarande något utav de bästa jag vet.

Stället skall inte förstöras därför tänker jag heller inte tala om vart det ligger.
Kan säga att det ligger i Torslanda, om någon mot all förmodan skulle vata vilket torn jag menar, snälla, snälla håll det till er själva. Vill inte förstöra detta stället, även om det är litet och rätt obetydligt.

Hmm.. varför skriva om det om du inte vill bertätta var de ligger ?
Citera
2008-01-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VampyyR
Hmm.. varför skriva om det om du inte vill bertätta var de ligger ?
Briljera lite för oss andra.
Svårt att veta utan att få tala om vad man vet.
En av fällorna som spioner ofta går i och därmed avslöjade.
Citera
2008-01-09, 19:28
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sl0bban

Kan det månne vara detta torn?:
http://img104.imageshack.us/my.php?image=dsc04860cd1.jpg
(Inte min bild utan bara något jag fann på SoldF-forumet)

Jag tänker inte direktlänka, men sök ibland trådarna så finns det en förklaring till vad det är (tillsammans med vägbeskrivning)
http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php
Hint: det är inte militärens
Citera
2008-01-10, 04:28
Medlem
Von Drakes avatar
Detta är kanske lite OT, men det finns en bunker från andra världskriget ute på Näset, som jag var inne i för ett antal år sedan. Idag kan man inte komma in längre för den är spärrad med massiva hänglås. Den ligger uppe på ett berg, så syftet med den var att bevaka trafiken i skärgården. I mitten fanns ett bord där det hade funnits en radioutrustning.
Citera
2008-01-10, 08:09
Medlem
Dejads avatar
Det måste ju finnar massa gamla sikten, avståndsbedömningsstationer och annat som ligger halvglömda ute i skärgården som kustartelleriet har övergett för massa massa år sen eller är allt plomberat?

I inloppet till hamnen ser man ju en liten farledsfyr på en kobbe och innanför den på ön ligger ett skjul och en helikopterplatform, under den ser det ut att kunna finnas nåt att titta på, dock så har jag bara kollat snabbt i förbifarten när jag seglat förbi.
* Lat: N 57º 40' 57.81"
* Long: E 11º 49' 6.24"
Citera
2008-01-10, 18:36
Medlem
Sl0bbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Kan det månne vara detta torn?:
http://img104.imageshack.us/my.php?image=dsc04860cd1.jpg
(Inte min bild utan bara något jag fann på SoldF-forumet)

Jag tänker inte direktlänka, men sök ibland trådarna så finns det en förklaring till vad det är (tillsammans med vägbeskrivning)
http://forum.soldf.com/lofiversion/index.php
Hint: det är inte militärens

Sedär, där har vi ju ett torn. Men om det vore tornet jag menade så kan du väl inte vänta dig att jag hade sagt att det var just det. Likaså om jag säger att det inte är det så kommer folk ta sig dit.

Låter det rinna ut i sanden bara...
Citera
2008-01-11, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugol
ja det är ju högst sannolikt, men som sagt var. det är inga x-files tunnlar. utan mer spännande en kablar å avloppsdiken är det inte. sen kan det ju finnas andra militära varianter oxå kanske, men det är ju en annan femma

Min Pappa har en kompis som jobbade med att lägga kavlar, så en gång så grävde dom neråt och såg plötsligt ett ljus nerifrån.

det visade sej att dom hade grävt ner i ett hemligt arkiv som polisen hade arkivet var alltså inte utsatt på kartan och inte ens myndigheterna som gav dom bygglovet visste om det
Citera
2008-01-13, 17:09
Medlem
VampyyRs avatar
Gamla tandläkarn i Länsmansgården stängdes för 1 eller två årssen nu ? Det är ingen aktivitet där nu .. Någon som vet om man kan komma in ? Kanske för "nytt" för att vara spännande ?
Citera
2008-01-16, 03:30
Medlem
gothxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TookMyCans
Min Pappa har en kompis som jobbade med att lägga kavlar, så en gång så grävde dom neråt och såg plötsligt ett ljus nerifrån.

det visade sej att dom hade grävt ner i ett hemligt arkiv som polisen hade arkivet var alltså inte utsatt på kartan och inte ens myndigheterna som gav dom bygglovet visste om det

Hur kunde dem se ett ljus? Hade de inte släckt lampan efter sig?
Citera
2008-01-16, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TookMyCans

Hur gick det till?
Hade dom nättak på arkivet undrar en gammal yngling?
Citera
2008-01-20, 00:41
Medlem
cyckelmorfars avatar
Har ju hört en del om katolska skolan i Örgryte.
ingen som vet som verkligen döljer sig innanför garageporten i framsidan på skolan?

Ett försök att väcka tråden till liv igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in