2006-10-17, 18:55
Bannlyst
Yes

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
En väldigt intressant skiss!
Får mig att ana att nedfarten vid Katolska Kyrkan på Danska Vägen har att göra med gemensamhetstunneln...?

Du har helt rättt!!
Citera
2006-10-17, 18:58
Bannlyst
En rostig dörr

som finns på Gamlestadsvägen på väg mot gamla Göfab in i berget. Vet någon vad det är för någpot? Den ser gammal ut.
Citera
2006-10-17, 19:00
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfgrodan
som finns på Gamlestadsvägen på väg mot gamla Göfab in i berget. Vet någon vad det är för någpot? Den ser gammal ut.

Ingenting. Det är inte ens en dörr det är en stålplatta. Vad som vore intressant att veta är vad det SKULLE ha blivit. Nu är det bara en gång cirka 20-25 meter så slutar det.

Edit: 1000 inlägg
Citera
2006-10-17, 19:06
Bannlyst
Okej

Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
Ingenting. Det är inte ens en dörr det är en stålplatta. Vad som vore intressant att veta är vad det SKULLE ha blivit. Nu är det bara en gång cirka 20-25 meter så slutar det.

Edit: 1000 inlägg

Tack för svar. Nu slipper jag bekymra mig om det

Man undrar ju som du; vad VAR meningen från början?
Citera
2006-10-19, 19:11
Bannlyst
Tror ni på myten

att man kan åka motorcykel/bil mellan Kungsbacka och Kungälv under jord? En gammal myt i Göteborg.
Citera
2006-10-19, 19:41
Medlem
Citat:
Läste även någonstans att under Rannebergen, Angered, så ska det finns ett underjordiskt sjukhus som har direkförbindelse med sahlgrenska.

Sant eller falskt- det lär man väl aldrig få veta.

Men intressant_ÄR_det!!

Det finns inget sjukhus som är förbundet med gemensamhetstunnlarna i Angered. Däremot finns det sjukhussängar i dessa tunnlar och dom är ämnade att användas vid arbetsplatsolyckor där nere långt under jord.

Varför skulle man koppla ihop Rannebergen och Sahlgrenska? Speciellt när Östra sjukhuset ligger närmare?
Citera
2006-10-19, 19:47
Bannlyst
Oki

Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Det finns inget sjukhus som är förbundet med gemensamhetstunnlarna i Angered. Däremot finns det sjukhussängar i dessa tunnlar och dom är ämnade att användas vid arbetsplatsolyckor där nere långt under jord.

Varför skulle man koppla ihop Rannebergen och Sahlgrenska? Speciellt när Östra sjukhuset ligger närmare?

Ja, det var ju inte logiskt direkt. Detta läste jag någonstans i den långa tråden om gångar i Gbg.

Nu när du ändå är här; kan du svara på när dessa gemensamhetstunnlar är utsprängda. Om du nu vet; men det gör du nog...
Citera
2006-10-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ja, det var ju inte logiskt direkt. Detta läste jag någonstans i den långa tråden om gångar i Gbg.

Nu när du ändå är här; kan du svara på när dessa gemensamhetstunnlar är utsprängda. Om du nu vet; men det gör du nog...

Sent 60-tal och frammåt
Citera
2006-10-21, 22:00
Bannlyst
Motorvägen från Olskroken o mot Mönlycke

och det hållet. PÅ vänster sida ser man en port under lägenheter på en höjd däruppe. Detta är väl tranformator i berg vad jag förstår. Lite längre fram ser man en port som går in bland lummiga träd. Inte långt till Delsjön. Har denna port samband med den vid Härlanda tjärn? Och sitter dessa 2 ihop med gemensamhetstunnlarna?

Sitter och kollar mina kartor ( som är usla) och får inte ihop det.
Citera
2006-10-21, 22:45
Medlem
Venators avatar
Citat:
och det hållet. PÅ vänster sida ser man en port under lägenheter på en höjd däruppe. Detta är väl tranformator i berg vad jag förstår. Lite längre fram ser man en port som går in bland lummiga träd. Inte långt till Delsjön. Har denna port samband med den vid Härlanda tjärn? Och sitter dessa 2 ihop med gemensamhetstunnlarna?

Sitter och kollar mina kartor ( som är usla) och får inte ihop det.

Men från Olskroken mot Mölnlycke får du åka på två olika motorvägar... Den första låter som transformatorstationen vid Gubberogatan som man kanske ser från E6? Sedan svänger du över på väg 40 strax efter Liseberg, och ganska snart efter påfarten finns ett inslag på vänster sida. Är det den du menar? Några graffare har varit frame och kletat ner den såg jag härom dagen. Jag misstänker att den har med vattenförsörjningen att göra, men vet inte säkert. Uppe vid Delsjömotet ser man ju en del ventilrör på högser sida och där måste ju gå någon riktigt mysig vattentunnel från Delsjöarna under motorvägen och bort till Mölndals vattenverk.

Fortsätter man väg 40 mot Landvetter kommer du sedan förbi vad jag har för mig är JC-huset på vänster hand. Ungefär 1,5 kilometer längre fram finns ännu ett inslag nere i en sänka på vänster hand... Jag har för mig att den nämnts någonstans i denna tråd, men om det stod vad den är för, är det mer än jag minns...
Citera
2006-10-21, 22:47
Medlem
Venators avatar
Citat:
att man kan åka motorcykel/bil mellan Kungsbacka och Kungälv under jord? En gammal myt i Göteborg.

Nej!
Citera
2006-10-22, 10:30
Medlem
mummas avatar
Det finns ett inslag utemot landvetter nära en stor rund tegelbyggnad som är ett förråd för vägverket. Finns ett liknande vid kungälv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in