2007-02-11, 22:12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatis
Finns det tunnlar eller dylikt ute på Marstrand? Eftersom fästningen var i bruk under många år, måste det också ha byggts massa tunnlar, för att kunna förflytta sig snabbt och utan att fiender ser en. Någon som vet något? Inne i fästningen, vid strandverket, eller någon annan stans?
Tacksam för tips!

Detta hör väl hemma under Urban Legends snarare än Urban Exploration men enligt en gammal bok som pappa hade så skulle det funnits en tunnel mellan kyrkan i Marstrand och fästningen.

Möjligen finns det gångar inom fästningsområdet som inte är öppna för turister på grund av rasrisk?
Citera
2007-02-12, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Detta hör väl hemma under Urban Legends snarare än Urban Exploration men enligt en gammal bok som pappa hade så skulle det funnits en tunnel mellan kyrkan i Marstrand och fästningen.

Möjligen finns det gångar inom fästningsområdet som inte är öppna för turister på grund av rasrisk?

Vet du vad boken hette? Mellan kyrkan och fästningen... de har ju trots allt en egen kyrka inne i själva fästningen, så varför ha en tunnel till den andra? :P
Citera
2007-02-12, 10:37
Medlem
Venators avatar
Citat:
Vet du vad boken hette? Mellan kyrkan och fästningen... de har ju trots allt en egen kyrka inne i själva fästningen, så varför ha en tunnel till den andra? :P

Exakt min tanke, och dessutom vore en sådan tunnel strålande för att släppa in danskar, och vem vill ha in danskar in sin fina fästning...?

Skall kolla vilken bok det kan ha varit, det finns nog två hyllmeter Bohusläniana efter honom, och det mesta står kvar hos mamma, jag har bara en liten del i mina hyllor... Det kan vara någon bok om Bohuslänska sägner, men han hade också en eller två mindre böcker specifikt om Carlstens fästning från någon hembygdsförening eller liknande. I vilket fall skulle jag nog kommit ihåg ifall författaren själv trodde på detta...
Citera
2007-02-13, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Exakt min tanke, och dessutom vore en sådan tunnel strålande för att släppa in danskar, och vem vill ha in danskar in sin fina fästning...?

Skall kolla vilken bok det kan ha varit, det finns nog två hyllmeter Bohusläniana efter honom, och det mesta står kvar hos mamma, jag har bara en liten del i mina hyllor... Det kan vara någon bok om Bohuslänska sägner, men han hade också en eller två mindre böcker specifikt om Carlstens fästning från någon hembygdsförening eller liknande. I vilket fall skulle jag nog kommit ihåg ifall författaren själv trodde på detta...

Jag kollade förvisso en del böcker på marstrands bibliotek i somras, kanske skall låna dem till sommaren och läsa igenom. Det fanns en del ritningar, och då borde man ju se eventuella "hemliga" gångar..
Citera
2007-02-13, 19:12
Bannlyst
Fundersam om Skansberget

Jag läste i ett inlägg av Griffin att det var en nedfart till gemensamhetstunneln som mynnar vid Esperanto. Enligt Capmac så är det_inte_det utan nästa uppfart är Bangatan. Undrar hur det verkligen förhåller sig.

Egna efterspaningar visar tecken på att nedfarten vid Skansberget är ett nav för avlopp.
Citera
2007-02-13, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfgrodan
Jag läste i ett inlägg av Griffin att det var en nedfart till gemensamhetstunneln som mynnar vid Esperanto. Enligt Capmac så är det_inte_det utan nästa uppfart är Bangatan. Undrar hur det verkligen förhåller sig.

Båda är inslag till gemensamhetstunneln, men inte på samma gren. Huvudtunneln har sin nästa uppgång på Bangatan. Allt detta går att läsa ut av Capmacs tidigare postningar om du läser dem noggrant.
Citera
2007-02-14, 06:41
Medlem
Citat:

Egna efterspaningar visar tecken på att nedfarten vid Skansberget är ett nav för avlopp.

Fundera på varför det ligger en stor hög med fjärrvärmerör utanför Esperanto. Telia behöver säkerligen inte all den värmen för sina kablar. Hänger systemen inte ihop så verkar det ju finnas bättre ställen att förvara sina oanvända fjärrvärmerör på.
Citera
2007-02-14, 08:55
Medlem
halous avatar
Citat:

Hur inslaget ser ut kan oftast avslöja vad som finns där inne. Inslag till spillvattentunnlar är i stort sett alltid dubbla portar av plåt, med en en regel över och ett rejält hänglås.

Såhär kan det se ut:

http://vt100.info/bilder/ue/7CE638EC9B.jpg

Pluspoäng till den som kan tala om var jag tagit bilden.

Inslaget vid Esperantoplatsen är som bekant en gallersluss, ingen plåtport.
Citera
2007-02-14, 10:13
Medlem
Citat:
Jag kollade förvisso en del böcker på marstrands bibliotek i somras, kanske skall låna dem till sommaren och läsa igenom. Det fanns en del ritningar, och då borde man ju se eventuella "hemliga" gångar..

För ett 10tal år sedan jobbade jag på Carlstens fästning med att bygga scener till bl.a. "Visor och Rosor" samt andra koserter som till drog sej där.
Under en rast i arbetet pratade jag med Eive (reservation för stavning) , kommendanten på fästningen.
Förklarade att jag var intresserad av historia och undrade hur mycket det fanns att se som INTE allmänheten fick se.
Han sa "Ojojoj Det är mycket det!" och "Det skulle ta minst 8 timmar att gå/se igenom allt" Mycket var tydligen stängt p.g.a. rasrisk, och renoveringar pågår året runt. När det är klart i slutet är det dags att börja om på nytt!
Så tunnlar till div. ställen där är nog inte helt otänkbart!
Citera
2007-02-14, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The_Alien
För ett 10tal år sedan jobbade jag på Carlstens fästning med att bygga scener till bl.a. "Visor och Rosor" samt andra koserter som till drog sej där.
Under en rast i arbetet pratade jag med Eive (reservation för stavning) , kommendanten på fästningen.
Förklarade att jag var intresserad av historia och undrade hur mycket det fanns att se som INTE allmänheten fick se.
Han sa "Ojojoj Det är mycket det!" och "Det skulle ta minst 8 timmar att gå/se igenom allt" Mycket var tydligen stängt p.g.a. rasrisk, och renoveringar pågår året runt. När det är klart i slutet är det dags att börja om på nytt!
Så tunnlar till div. ställen där är nog inte helt otänkbart!

Min far har också jobbat på fästningen, dock med att bygga alla tak över murarna, de är väl röda? Jag kan tänka mig att det finns otroligt mycket, frågan är bara vad som finns att se, och vart allt detta finns... Historia är som sagt mycket intressant
Citera
2007-02-14, 18:35
Medlem
Opel Kapitäns avatar
Hemliga gångar till gamla fästningar..

Ta vilken stad du vill med en stor gammal befästning. Bohus fästning, Varbergs fästning, Carlsten, citadellet i Landskrona, Kalmar osv osv i all oändlighet.

I alla städer finns det historier om "en hemlig gammal gång" som oftast går till kyrkan. Dessa nutida urban legends är väl spridda och populära bland mellanstadieelever.

Det finns folk här som tar dem på fullt allvar och blir väldigt griniga när man påpekar att den teknik som ofta krävs inte fanns då fästningen byggdes. T.ex konsten att bygga tunnlar i geggamoja eller genom kilometervis med sprucket vattnigt urberg undet havsnivå.

Titta gärna på hur det ser ut runt fästningen och när den byggts, man inser då ofta det orimliga i tanken på en lång tunnel.

mvh Oplot
Citera
2007-02-14, 18:42
Medlem
Opel Kapitäns avatar
Citat:
Jag skapade en ny tråd om denna, men den blev låst med hänvisning till att objektet behandlas i denna tråd (?).

Jag har dock inte hittat något i tråden, och tar upp frågan på nytt;

Är det något att se inne i villan?

Många som varit där?

Är den värd ett besök?

Någon som har bilder?

Lite osäker men menar du kåken vid helikopterplattan i backen nedanför Sahlgrenska? Den har varit på tapeten i forumet men inte i denna tråden vad jag minns. just namnet apotekarvillan är nog inte speciellt väl spritt. har sett bilder inifrån huset, slitet, skitet, klotter och spår av lodisar. Tyckte inte det verkade värt besväret att ta sig in.

Det finns tacksammare objekt i t.ex hängmattan eller bortåt Astra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in