Fick sådan lust att registrera mig efter att ha läst igenom hela den här tråden (som om man inte hade viktigare saker att göra). Det är något förbaskat spännande i att lära sig om de okända delarna av ens hemtrakter... Annars är jag för gammal, bekväm och feg för att syssla med UE (gift familjefar 40+, dvs gubbe). När jag var fjortis var jag och en kompis inne i diverse ödegårdar och höjdpunkten var när vi hittade en totalt sönderrostad hagelbössa på en vind (typ föll isär man tog i den fast vi var ju säkra på att en mördare haft det som gömställe

). Senare, när jag seglade mycket längs kusten, kollade jag in många militära installationer, men då pågick ännu kalla kriget så det mesta var stängt. En del kunde man dock gå ner i sedan de avvecklat men innan de hunnit fylla igen, men då hade jag redan börjat stadga mig... Men jag fattar absolut tjusningen med UE.
Några små (meningslösa?) kommentarer kring vad som nämnts här...
Västerberget (som hör till Änggårdsbergen) har jag gått runt på ibland med hundarna. När man promenerar där är det uppenbart att militären inte vårdar stängslet. Det finns en del träd som fallit över stängslet, och där kan man promenera rakt in på trädstammen, och dessutom finns som nämnts hål i stängslet. Eftersom det fortfarande är ett skyddsobjekt kan man därmed dra slutsatsen att stängslet har en mer symbolisk funktion, och det som behöver skyddas är tillräckligt väl skyddat även om stängslet är trasigt. Med andra ord skulle jag akta mig noga för att gå in där... Följer man stigen som går väster om stängslet upp i berget bör man dock kunna hitta kantareller nu!
Någon frågade om Årekärr. Det är ju en radarstation som är i full drift, förmodligen bemannad 7/24, så om man längtar efter att få åka radiobil är det bara att börja klättra över stängslet. Det går en vandringsled eller stig precis bredvid för den som vill bedriva lite oskyldig militär-sightseeing (eller gjorde det i alla fall för några år sedan). Att stationen finns där är ingen hemlighet, man ser ju radarn på långt håll från väg 158.
När det gäller infarterna i berget vid Gubberogatan och Valhalla så går det ju en hårt trafikerad järnvägstunnel där nere under marken, där det ju även kör X2000, så det är väl ganska troligt att där finns vägar ner för både räddningstjänst och teknisk service. Borde inte det vara en rimlig förklaring?
Däremot är det ju lite spännande att fantisera över vad de kan tänkas ha byggt när de ändå gjorde tunneln...
Ok, inte något nytt som jag kunde bidra med, men ville i alla fall skriva en rad och liksom säga hej...
Hälsningar
Venator