2006-05-24, 01:27
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Borde vara intressant att kika på bygglovshandlingar mm när det gäller Bergakungens filmsalar i närheten. Har dom inte sprängt ner den anläggningen väldigt nära inslaget?

Nja, efter inslaget och porten viker infartstunneln av kraftigt nedåt i en spiral eller u-sväng (man tappar orienteringen lite i berget) på väg ner till huvudtunneln.

/capmac
Citera
2006-05-24, 01:43
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TS
Är det någon som vet vad porten in i landalaberget är till för? Den som ligger på brunnsgatan, riktning bort från linnéstaden mot landala/johanneberg.

GBG Energis transformatorstation K8. Nämndes i förbifarten här:

http://www.flashback.org/showthread.php?p=2732267&highlight=Linné%20K8#post 2732267

/capmac
Citera
2006-05-25, 20:23
Bannlyst
Kanon

Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Nja, efter inslaget och porten viker infartstunneln av kraftigt nedåt i en spiral eller u-sväng (man tappar orienteringen lite i berget) på väg ner till huvudtunneln.

/capmac

att få veta hur det företer sig; har alltid undrat hur nära de spränger Bergakungens salar.
Citera
2006-05-26, 09:17
Medlem
pixnions avatar
Apropå porten i katolska skolan i Örgryte; hittade en gammal skolkatalog från lundenskolorna som ligger just där i närheten. Framsidan av den här katalogen var lite skoj, för den består ju faktiskt av en bild på området när katolska skolan ännu inte var byggd. Och som flera har sagt i tråden, fanns det ju en port in i berget där.

http://img238.imageshack.us/img238/9481/lundenskolorna9697framsida8me.jpg

samt en lite mer inzoomad på porten..
http://img238.imageshack.us/img238/3539/lundenskolorna9697framsidazoom.jpg
Citera
2006-05-26, 19:13
Medlem
Truxas avatar
När vi nu ändå spekulerar helt fritt kring olika tunnlar, så tycker jag att det är konstigt att ingen har nämnt dom stora portarna i slutet av Gubberogatan.
Dom borde väl ligga ungefär mitt emot dom vid katolska skolan, fast på andra sidan berget, då...

Och när vi ändå är i trakterna så undrar jag om ingen har några idéer om vad för spännande som kan dölja sig under byggnaden med ventilationsgallren. Man ser den från motorvägen, och den nås via en stig som bitvis går på "bryggor".
Den börjar ungefär i slutet av samma gata.

Smurfgrodan kanske har några teorier...?
Citera
2006-05-26, 19:25
Medlem
pixnions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Och när vi ändå är i trakterna så undrar jag om ingen har några idéer om vad för spännande som kan dölja sig under byggnaden med ventilationsgallren. Man ser den från motorvägen, och den nås via en stig som bitvis går på "bryggor".
Du menar inte den byggnaden med ventilationsgallren som ligger ungefär vid lekplatsen där uppe på berget (om man följer trappan upp vid porten på Gubberogatan)? Tror inte man kan se den från motorvägen, så finns det två sådanna med andra ord?
Citera
2006-05-26, 19:27
Medlem
mummas avatar
Citat:
När vi nu ändå spekulerar helt fritt kring olika tunnlar, så tycker jag att det är konstigt att ingen har nämnt dom stora portarna i slutet av Gubberogatan.
Dom borde väl ligga ungefär mitt emot dom vid katolska skolan, fast på andra sidan berget, då...

Smurfgrodan kanske har några teorier...?
De stora portarna är en transformatorstation, percis som den på hissingen och den andra som i landalaberget. De gallrerna som man ser från vägen är antingen till anläggningen, eller tågtunneln och lisebergstationen. Det finns ju en ventilationsbyggnad högre upp på berget som är delvis dolt i vegetationen som är garanterat till anläggningen.

Om man söker så hittar man lite...
Citat:
Ursprungligen postat av rot
Det blev totalstopp i spårvagnstrafiken strax före nio på onsdagsförmiddagen när strömmen försvann i stora delar av centrala och östra Göteborg. Nästan 27000 kunder blev utan ström när en brand utbröt i en transformatorstation på Södra Gubberogatan.
Eftersom de stora knutpunkterna vid Centralen, Brunnsparken och Svingeln blev strömlösa betydde det att det blev totalstopp i spårvagnstrafiken.

http://www.gp.se

Då vet vi vad som finns innanför den dörren
Citera
2006-05-26, 19:31
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
De stora portarna är en transformatorstation, percis som den på hissingen och den andra som i landalaberget. De gallrerna som man ser från vägen är antingen till anläggningen, eller tågtunneln och lisebergstationen. Det finns ju en ventilationsbyggnad högre upp på berget som är delvis dolt i vegetationen som är garanterat till anläggningen.

Om man söker så hittar man lite...

Jag har alltid tänkt att det är någon sorts frånluftsanläggning för den "vanliga" tågtunneln som väl borde gå ungefär rakt under.
Citera
2006-05-26, 19:36
Medlem
mummas avatar
Citat:
Jag har alltid tänkt att det är någon sorts frånluftsanläggning för den "vanliga" tågtunneln som väl borde gå ungefär rakt under.
Finns ju rykten att Gubberogatan är en "nergång" till tunnelsystemet under gbg, men det har avfärdats. Möjligen har porten på danska vägen vart det, men ingen vet. Det är bekräftat att det finns någonsorts av tunnelsystem under GBG (undervissa delar) men ingen vet vart och hur stort det är och vart ner och uppgångarna är. Det mesta är tyvär spekulationer...
Citera
2006-05-26, 19:37
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Det här var ett gammalt inlägg som jag har missat.

Men byggnaden med alla gallren på bergssidan, kan väl fan inte vara transformatorstationen i artikeln...?

Det var väl den som du undrade över?

Jo, och så här svarade jag den gången...
Citera
2006-05-26, 19:51
Medlem
mummas avatar
Citat:
Jo, och så här svarade jag den gången...
[OT]Svarar du dig själv?[OT/]

Men det är nån sorts ventilation, antagligen till tågbanan.
Citera
2006-05-27, 00:21
Medlem
[BBB]Thors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma

Citat:

"Gallerbyggnaden" uppe på berget är ventilation från Transformatorstationen. Ventilationen från tågtunneln är en röd/rosa designad skorsten som sitter precis utanför Lisebergsstationen.

Så här ser det ut inne i berget på Gubberogatan

http://putfile.com/pic.php?pic=5/14518153977.jpg&s=f5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in