2007-07-25, 23:51
Medlem
NordicVs avatar
Catami När du säger att friidrotten gjort mer mot dopingen än cykeln så visar det att du inte är insatt. Wada som du nämner jobbar mot alla sporter inte bara friidrott.

Alla cyklister som deltar i Touren har till exempel skrivit ett kontrakt där det står att man måste betala en årslön till förbundet om man åker fast för doping. Dessa pengar kommer att gå till fortsatt arbete mot doping.

Detta och liknande är långt mycket mer än jag sett friidrotten göra.
T.ex. bulgariska förbundet just nu som inte ens vill stänga av friidrottare med fällande dopingtester.

Få av oss som älskar cykel sticker under stol med att vi haft och har några av de största dopingproblemen inom sport och det gör oss nedstämda.

Det som gör att vi har ett visst hopp det är att sporten gör mer än någon annan mot dopingen.

Orienteringen hade sina första dopingtester i samband med o-ringen i helgen.
Rasmussen testades 15 gånger under Touren.
Citera
2007-07-25, 23:55
Medlem
IkoneNs avatar
Är inte så insatt idet här med doping. Skulle Rasmussen kunnat tagit något illegalt preparat juni månad som gynnar honom nu?
Citera
2007-07-26, 00:00
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Ja... man kan ju kalla catami för idiot, t.ex....
Ja precis, detta visar väl att de gör vad de kan för att sätta stopp för dopingen? Det var ju det du påstod att cykelsporten inte gjorde eller har fiskminnet glömt det?

Vi diskuterade ju inte cyklisterna lika lite som vi diskuterade sprinters som står för själva dopingen, utan vad sporten gör för att arbeta emot dopingen.

Nu idiotförklarade du dig själv precis eftersom du precis motsade dig själv. Bevisligen tar stallen, sposorena, TdF ledningen etc avstånd från det och stänger av icke fällda cyklister och fällda cyklister och ändå tror du att du är den som har haft rätt...godddag yxskaft.
Citera
2007-07-26, 00:09
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
På vilket sätt har jag uttryckt mig idiotiskt, för att använda ditt uttryck?
Du påstår att stallen inte stänger av cyklister, motbevisat.

Du säger att sponsorer inte tar avstånd, motbevisat.

Du säger att TdF inte slänger ur stallen ur tävlingen, motbevisat.

Du säger att friidrotten ligger längre fram i antidoping, motbevisat.

Du säger att stallen inte sparkar cyklister, motbevisat.

Du säger att stallägaren (huvudsposorn) inte tar avstånd, motbevisat.

Du säger att stallägaren (huvudsponsorn) och andra sponsorer anser det vara försumbart, motbevisat.

Inte ett rätt har du, kan du plocka fram fakta som säger annat?

Dagens händelser visar precis det jag och andra har försökt säga dig, att cykelsporten tar enorma krafttag mot doping även i jämförelse med andra sporter.

Rasmussen har inte blivit fälld men Rabobank slänger ut honom ändå pga lögner. 8 stall vägrade starta för en stund i protest. TdF slängde ur Astana ur Tdf...resten orkar jag inte dra igen.

Doping är ett problem men de gör mer än andra för att bekämpa det.
Citera
2007-07-26, 00:12
Medlem
apiipas avatar
Efter Festina-skandalen skulle man ta tag i skiten, tio år senare har ingenting ändrats. Lite déjà vu över kommentarerna från olika håll.
Citera
2007-07-26, 00:14
Medlem
NordicVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkoneN
Är inte så insatt idet här med doping. Skulle Rasmussen kunnat tagit något illegalt preparat juni månad som gynnar honom nu?

Doping gör ju att man orkar träna hårdare än man annars skulle ha gjort.
Därför kan man bygga upp en bättre form inför tävlingen.

Just Rasmussen är en cyklist som cyklar väldigt få tävlingar på ett år och tränar destomer.

Frågan om hur stor nytta man har haft av det som dopingen byggt upp gör att man diskuterar avstängningstider. Har man fortfarande en fördel efter 2 eller 4 år ?
Citera
2007-07-26, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordicV
Catami När du säger att friidrotten gjort mer mot dopingen än cykeln så visar det att du inte är insatt. Wada som du nämner jobbar mot alla sporter inte bara friidrott.

Alla cyklister som deltar i Touren har till exempel skrivit ett kontrakt där det står att man måste betala en årslön till förbundet om man åker fast för doping. Dessa pengar kommer att gå till fortsatt arbete mot doping.

Detta och liknande är långt mycket mer än jag sett friidrotten göra.
T.ex. bulgariska förbundet just nu.

Få av oss som älskar cykel sticker under stol med att vi haft och har några av de största dopingproblemen inom sport och det gör oss nedstämda.

Friidrotten kan visa på framsteg, vilket inte cykelsporten lyckats med ännu. Därmed säger jag inte att cykelsporten inte bekämpar dopning mindre än friidrotten.
Kraven på cyklisterna om en årslön i böter om de dopar sig tycks inte hjälpa och följdaktligt är inte straffet tillräckligt. Man kan ju gissa att sidoinkomsterna är desto högre eller så, liksom inom friidrotten, myglas det även med "lönen".

Anledningen att jag överhuvudtaget skriver i den här tråden är att även jag tycker om cykel som sport.
Citera
2007-07-26, 00:17
Medlem
Grantzs avatar
http://www.expressen.se/sport/1.773799/rasmussen-sparkad-av-sitt-stall
Citera
2007-07-26, 00:18
Medlem
NordicVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apiipa
Efter Festina-skandalen skulle man ta tag i skiten, tio år senare har ingenting ändrats. Lite déjà vu över kommentarerna från olika håll.

Tusen saker har ändrats när det gäller kampen mot dopingen.

Tyvärr har inte inställningen till doping ändrats hos vissa utövare.

Verkar vara många ur det äldre gardet som åker fast just nu. På något sätt känns det lite positivt i bedrövelsen.
Citera
2007-07-26, 00:21
Medlem
NordicVs avatar
Citat:
Friidrotten kan visa på framsteg, vilket inte cykelsporten lyckats med ännu. Därmed säger jag inte att cykelsporten inte bekämpar dopning mindre än friidrotten.
Kraven på cyklisterna om en årslön i böter om de dopar sig tycks inte hjälpa och följdaktligt är inte straffet tillräckligt. Man kan ju gissa att sidoinkomsterna är desto högre eller så, liksom inom friidrotten, myglas det även med "lönen".

Anledningen att jag överhuvudtaget skriver i den här tråden är att även jag tycker om cykel som sport.

Friidrotten kan visa på framsteg - Hallå !!! Två dopade Bulgariskor åkte precis fast. Och deras förbund vill inte ens stänga av dom.

Straffet med årslön infördes för tre veckor sedan, men nu så har ju catami avfärdat det så det är väl bara att lägga ner det..

Du sa ju i ditt inlägg att cyklingen bekämpar dopingen mindre än friidrotten.
Har du glömt det ???
Eller har du ändrat åsikt ??
Citera
2007-07-26, 00:21
Medlem
IkoneNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicV
Doping gör ju att man orkar träna hårdare än man annars skulle ha gjort.
Därför kan man bygga upp en bättre form inför tävlingen.

Just Rasmussen är en cyklist som cyklar väldigt få tävlingar på ett år och tränar destomer.

Frågan om hur stor nytta man har haft av det som dopingen byggt upp gör att man diskuterar avstängningstider. Har man fortfarande en fördel efter 2 eller 4 år ?

Tack för svaret, Undrar om det händer något nytt imorrn, strejk kanske?

Väldigt synd att sånt här händer, hade precis fastnat för cykling.
Citera
2007-07-26, 00:25
Medlem
NordicVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkoneN
Tack för svaret, Undrar om det händer något nytt imorrn, strejk kanske?

Väldigt synd att sånt här händer, hade precis fastnat för cykling.

Tror inte riktigt på en strejk. Moreni som åkte fast var med i ett av de franska stall som protesterade vid starten idag. Så de blev tagna med byxorna nere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in