2007-07-26, 00:26
Medlem
Pancevs avatar
Catami, detta är dina tidigare inlägg i debatten. Jag postar dem här eftersom du själv verkar ha glömt vaddet är du argumenterat för. Jag har även tagit mig friheten att fetstila de rena felaktigheter som finns i dina påståenden.

Inom cykelsporten är de otvivelaktigt så att mer eller mindre alla proffs är dopade. Det finns inget annat sätt om man vill vara med i en sport som är riktigt stor ekonomiskt för alla inblandade.
Det konstiga är att sporten tar fuskarna i försvar och därigenom gräver sin egen grav. Enligt min mening är cykelsporten på väg ner i samma hål som bodybuildings förövarna lyckades med för 15 år sedan.
Dopingens årtionde var 80-talet men möjligen fattade vissa sporter saken sent och hade sitt esse på 90-talet.

Jo, jag uttryckte mig väl lite luddigt i besvikelse.
Jag är sportintresserad och man känner sig lurad, ledsen och besviken när intresset vittrar ner i sport efter sport pga av fusk. När det gäller cykelsporten kan vi nog med största säkerhet mångdubbla din siffra. Tyvärr luktar det bodybuilding deluxe numera i den sporten och hur de ska slingra sig ur det dilemmat ska bli intressant att följa.
Jag njuter inte av att cykelsporten blivit en sjuk svulst och att frågan väcks om detta verkligen är en sport längre. Jag är lika besviken på friidrott, längdåkning och andra idrotter där effekthöjningen direkt går att mätas i sekunder eller cm. Dessa förbund, och de aktiva, har dock tagit krafttag mot doping på ett sätt som går att mäta.
Jag är helt övertygad om att doping förekommer även inom i hockey och fotboll men trots allt är det inte det enda avgörande i dessa sporter.

Jag tvivlar inte på att cykelsporten gör sitt yttersta för att rädda sitt rykte. Alla dopingavslöjanden är ju ändå ett bevis på att det görs någonting. Cykel befinner sig där friidrotten var för några år sedan. Det rensades rejält iom att wada fick med sig USA och även om det är bättre idag är de inte ikapp. Så sent som för ett par dagar sedan åkte två från Bulgarien dit.
Cykelsporten måste agera lika kraftfullt och helt enkelt slänga ut cyklister, stall och sponsorer som tycker att framgång får kosta vad det vill.
Det är en lång väg att vandra men den är mödan värd. Till syvende och sist är det TV-tittarna och media som bestämmer vad som är intressant att följa och inte penninghungriga fanatiker som gör vad som helst för att nå framgång.

Friidrotten kan visa på framsteg, vilket inte cykelsporten lyckats med ännu. Därmed säger jag inte att cykelsporten inte bekämpar dopning mindre än friidrotten.
Kraven på cyklisterna om en årslön i böter om de dopar sig tycks inte hjälpa och följdaktligt är inte straffet tillräckligt. Man kan ju gissa att sidoinkomsterna är desto högre eller så, liksom inom friidrotten, myglas det även med "lönen".

Citera
2007-07-26, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev

Dagens händelser visar precis det jag och andra har försökt säga dig, att cykelsporten tar enorma krafttag mot doping även i jämförelse med andra sporter.

Rasmussen har inte blivit fälld men Rabobank slänger ut honom ändå pga lögner. 8 stall vägrade starta för en stund i protest. TdF slängde ur Astana ur Tdf...resten orkar jag inte dra igen.

Jag ifrågasätter inte krafttagen mot dopning inom cykelsporten. Jag konstaterar bara att de sitter mitt i skiten och att just nu är det kris.
Cykel tål inte dessa dopingfall längre, det måste du/ni inse!
Det går inte an att fälla varje tourledare eller slutsegrare för dopning. Idolfallen söndrar sporten i sin helhet.
Om Rasmussen slängs ut är det bara ett kvitto på allt jag försökt säga senaste dygnet.

Friidrotten satt i samma kris för några år sedan och möjligen inbillar jag mig att det är något bättre nu. Jag påstår inte att det är bra där men dopingfallen i toppen är färre.

Skärp er för faan och sluta kalla mig idiot!
Citera
2007-07-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Catami, detta är dina tidigare inlägg i debatten. Jag postar dem här eftersom du själv verkar ha glömt vaddet är du argumenterat för. Jag har även tagit mig friheten att fetstila de rena felaktigheter som finns i dina påståenden.

Inom cykelsporten är de otvivelaktigt så att mer eller mindre alla proffs är dopade. Det finns inget annat sätt om man vill vara med i en sport som är riktigt stor ekonomiskt för alla inblandade.
Det konstiga är att sporten tar fuskarna i försvar och därigenom gräver sin egen grav. Enligt min mening är cykelsporten på väg ner i samma hål som bodybuildings förövarna lyckades med för 15 år sedan.
Dopingens årtionde var 80-talet men möjligen fattade vissa sporter saken sent och hade sitt esse på 90-talet.

Jo, jag uttryckte mig väl lite luddigt i besvikelse.
Jag är sportintresserad och man känner sig lurad, ledsen och besviken när intresset vittrar ner i sport efter sport pga av fusk. När det gäller cykelsporten kan vi nog med största säkerhet mångdubbla din siffra. Tyvärr luktar det bodybuilding deluxe numera i den sporten och hur de ska slingra sig ur det dilemmat ska bli intressant att följa.
Jag njuter inte av att cykelsporten blivit en sjuk svulst och att frågan väcks om detta verkligen är en sport längre. Jag är lika besviken på friidrott, längdåkning och andra idrotter där effekthöjningen direkt går att mätas i sekunder eller cm. Dessa förbund, och de aktiva, har dock tagit krafttag mot doping på ett sätt som går att mäta.
Jag är helt övertygad om att doping förekommer även inom i hockey och fotboll men trots allt är det inte det enda avgörande i dessa sporter.

Jag tvivlar inte på att cykelsporten gör sitt yttersta för att rädda sitt rykte. Alla dopingavslöjanden är ju ändå ett bevis på att det görs någonting. Cykel befinner sig där friidrotten var för några år sedan. Det rensades rejält iom att wada fick med sig USA och även om det är bättre idag är de inte ikapp. Så sent som för ett par dagar sedan åkte två från Bulgarien dit.
Cykelsporten måste agera lika kraftfullt och helt enkelt slänga ut cyklister, stall och sponsorer som tycker att framgång får kosta vad det vill.
Det är en lång väg att vandra men den är mödan värd. Till syvende och sist är det TV-tittarna och media som bestämmer vad som är intressant att följa och inte penninghungriga fanatiker som gör vad som helst för att nå framgång.

Friidrotten kan visa på framsteg, vilket inte cykelsporten lyckats med ännu. Därmed säger jag inte att cykelsporten inte bekämpar dopning mindre än friidrotten.
Kraven på cyklisterna om en årslön i böter om de dopar sig tycks inte hjälpa och följdaktligt är inte straffet tillräckligt. Man kan ju gissa att sidoinkomsterna är desto högre eller så, liksom inom friidrotten, myglas det även med "lönen".

och?
Citera
2007-07-26, 00:29
Medlem
apiipas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicV
Tusen saker har ändrats när det gäller kampen mot dopingen.

Tyvärr har inte inställningen till doping ändrats hos vissa utövare.

Verkar vara många ur det äldre gardet som åker fast just nu. På något sätt känns det lite positivt i bedrövelsen.

För mig som bara följer touren och skiter i resten av tävlingarna så har ingenting ändrats. Alla runtomkring sa samma saker då som man säger nu. Det krävs nog något mer än att bara slänga ut gamlingarna. Man måste införa många fler tester året runt, som det är nu kan man undvika uppmärksamheten undet året och toppa till en av de stora tävlingarna, precis som Armstrong gjorde i sju åtta år. Vill man vara med i touren måste man vara ren hela året.
Citera
2007-07-26, 00:30
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Jag ifrågasätter inte krafttagen mot dopning inom cykelsporten. Jag konstaterar bara att de sitter mitt i skiten och att just nu är det kris.
Cykel tål inte dessa dopingfall längre, det måste du/ni inse!
Det går inte an att fälla varje tourledare eller slutsegrare för dopning. Idolfallen söndrar sporten i sin helhet.
Om Rasmussen slängs ut är det bara ett kvitto på allt jag försökt säga senaste dygnet.

Friidrotten satt i samma kris för några år sedan och möjligen inbillar jag mig att det är något bättre nu. Jag påstår inte att det är bra där men dopingfallen i toppen är färre.

Skärp er för faan och sluta kalla mig idiot!

Se mitt inlägg ovanför. Det är precis det du INTE har sagt!! Du har ju sagt att de inte tar det på allvar. Se ovan som sagt så kan du själv se med egna ögon vad du har sagt och att det du nu sa var fel igen.

Ja nu börjar jag tro at du är en idiot och inte bara att du sa några idiotiska saker (vilket är en stor skillnad). När man själv inte minns vad man argumenterat för och vad man har sagt och sedan säger det precis motsatta...ja då är man rätt och en potentiel idiot. Du är det inte ännu, du har EN chans kvar att rätta dig.
Citera
2007-07-26, 00:30
Medlem
NordicVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apiipa
Efter Festina-skandalen skulle man ta tag i skiten, tio år senare har ingenting ändrats. Lite déjà vu över kommentarerna från olika håll.

Om du kommer ihåg från då så protesterade cyklisterna mot att de blev kollade av polisen på hotellen. Stall hoppade av när man kört över till spanska gränsen för att man inte vill återvända till Frankrike och polisen där.

Mycket har hänt i inställningen hos stallen ( mer i vissa än andra ) men framförallt hos Tourarrangörerna och UCI.

Det visar sig att det inte varit tillräckligt för att stoppa dopingen.
Men vi får se hur dom fortsätter.
Citera
2007-07-26, 00:32
Medlem
apiipas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicV
Tror inte riktigt på en strejk. Moreni som åkte fast var med i ett av de franska stall som protesterade vid starten idag. Så de blev tagna med byxorna nere.

Vacchi nämnde att Moreni och belgarna i laget inte stannde när resten protesterade.
Citera
2007-07-26, 00:33
Medlem
NordicVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
och?

OK - catami jag har försökt och ha en vettig diskussion med dig.

Men du verkar ju så korkad att du inte märker att du motsäger dig själv hela tiden.

Ledsen att behöva säga det.
Citera
2007-07-26, 00:35
Medlem
Citat:
Efter Festina-skandalen skulle man ta tag i skiten, tio år senare har ingenting ändrats. Lite déjà vu över kommentarerna från olika håll.

Det menar du innebär att man inte har "tagit tag i skiten"? Är du så naiv så du tror att dopnings förekomst måste innebära att man inte jobbar hårt för att förhindra det? Är inte detta ett tecken på att man faktiskt tar tag i skiten? Hur ska man förhindra dopning utan att avslöja och straffa dom som fuskar?
Citera
2007-07-26, 00:37
Medlem
NordicVs avatar
Citat:
För mig som bara följer touren och skiter i resten av tävlingarna så har ingenting ändrats. Alla runtomkring sa samma saker då som man säger nu. Det krävs nog något mer än att bara slänga ut gamlingarna. Man måste införa många fler tester året runt, som det är nu kan man undvika uppmärksamheten undet året och toppa till en av de stora tävlingarna, precis som Armstrong gjorde i sju åtta år. Vill man vara med i touren måste man vara ren hela året.

Bara för att resultatet tillsynes är detsamma behöver det ju inte betyda att det sker saker. Sen så kanske de senaste händelserna visar att det behöver ske ännu mer.

Folk dör fortfarande i cancer. Det betyder ju inte att det inte gjorts något i cancerforskningen.
Citera
2007-07-26, 00:38
Medlem
Jag har redan identifierat "Catami" som en fullblodsidiot för länge sedan och föreslår att ni följer mitt exempel och ignorerar henne så kanske vi slipper läsa hennes idiotiska inlägg. Att debatera med henne är uppenbarligen totalt meningslöst och leder bara till frustration och bortkastad tid.
Citera
2007-07-26, 00:39
Medlem
Jag är inte speciellt insatt i cykelsporten heller. Dessutom vet jag inte hur mycket ett dopingtest kostar. I cykelsporten verkar det ju dock finnas en hel del pengar. Även om det kanske bara är 1/10 av vad det är i F1. Men och andra sidan har nog friidrotten 1/10 av vad cykelsporten har i omsättning. Sponsringen sker ju dock på ett annat sätt där.

Vad jag menar är att man borde dopingtesta top 10 på varje etapp, samt top 30 eller liknande i tävlingar som Girot och Touren. Det är dock de två tävlingar jag följer.

Jag gillar annars Rasmussen, men när han skrivit fel i sin kalender. Då förstod man ganska snart var det skulle barka. För att det gör oftast bara fuskare (om det händer flera ggr speciellt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in