2006-10-02, 23:50
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weegas
massa text

Om dina aluminiumspån är grova (>0,2mm) så behöver dom finare aluminium för att tändas ordentligt.
Dom gula gnistor du såg var glödande slaggprodukter som skjöts ur röret.
Citera
2006-10-03, 11:01
Medlem
Weegass avatar
natronsalpeter har jag inte hört talas om men jag använder krista K + så det är inget fel på salpetern.

pihop, du har nog rätt. de flesta kornen är defefitivt större än 0,2 mm. men jag tycker att det borde kommit någon fin gnista. jag får testa att smälta s/s blandningen så det brinner lite fortare.

tack för alla svar!
Citera
2006-10-03, 11:14
Medlem
pihops avatar
Men om du nu redan har bra aluminiumspån, bara släng in dom i kulkvarnen tillsammans med extra tung media så ahr du ett fint pulver om nån vecka.
Citera
2006-10-03, 15:18
Medlem
Det går att få gnistor även från relativt grova aluminiumpartiklar men det kräver en ganska het pyroteknisk sats, salpeter/socker-blandning duger inte!
Citera
2006-10-03, 17:44
Medlem
wääuus avatar
OJ sorry! Mitt inlägg var inte menat som ett svar på zailmoons fråga! Jag formulerade mig ganska dåligt, min fråga rör altså urea, var får man tag på det? Vad används urea från Granngården till då?
Citera
2006-10-03, 17:48
Medlem
Jomazis avatar
Gödsel, finns ju i piss.
Citera
2006-10-03, 17:55
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Gödsel, finns ju i piss.
Gödsel altså aha.
Finns det gödsel som bara är baserat på urea? Har för mig att det används som issmältningssalt, kanskekan man köpa i lite mindre förpackningar avsedda för det?
Citera
2006-10-04, 14:42
Medlem
Molkos avatar
Vart kan man få tag på Flourvätesyra(som används som bl. a glas-ets)?
Citera
2006-10-04, 14:44
Medlem
Naturvetarens avatar
Belagt...
Citera
2006-10-04, 18:25
Medlem
zalimoons avatar
"Vet inte om jag tycker fem kr per kg är så billigt. Handlar det från ett företag som jag inte röjjer här, eftersom de inte vill bli nerringda av sprängkåta ungar."

jag kan läsa, men är det någon som vet villket detta företag är, efter som dom har halva priset i gemförelse med andra?

kalimunitrat, är ämnet jag är ute efter
Citera
2006-10-04, 19:20
Medlem
zalimoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Det är väldigt rent, så pass rent att du aldrig märker nån skillnad på svartkrutet du gör. Renheten ligger på >95%. Den exakta siffran har jag dock inte i huvudet. Säcken kostar 225 - 260 kr.

på deras hem sida står det att konst gödsel och vanligt gödsel inehåller ca 20 ämnen ju?!
Citera
2006-10-04, 19:21
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zalimoon
"eftersom de inte vill bli nerringda av sprängkåta ungar"

jag kan läsa, men är det någon som vet villket detta företag är, efter som dom har halva priset i gemförelse med andra?

kalimunitrat, är ämnet jag är ute efter

Att du kan läsa tar vi nog alla förgivet, men frågan är snarare om du förstår?
Han säger det inte, och antagligen ingen annan heller hur snålt det än kan låta. Vissa behåller sina leverantörer för sig själv helt enkelt.
Det är bara att punga ut med 60:- extra och vara glad för att man har 25kg KNO3 istället.
Fast man ska ju aldrig säga aldrig nån kanske skriver det här ändå.

Edit: altså om du ska köpa salpeter på granngården så heter det krista K+ om inte det har framgått tillräckligt tydligt några sidor bak, eller om du inte pallar söka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in