Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-03-16, 04:59
  #805
Medlem
Att man via elektrolys kan framställa klorat är det ingen väl ingen tvekan om, står i Hägg att man i industrin kör elektrolys med "anoderna nära varandra". Men hur lätt det är för hemmapularen har jag ingen aning om, har inte testat. Men jag kan nog rekommendera att köpa det istället för att vara här och tjafsa. Det mesta man får ut av detta forum är en mängd suckar och stönar och omedveten kunskapsbrist.

Förresten. Det där med "söker sig till den närmaste atomen" låter feltänk så det skriker om det. Inte för att jag är experten. Jag har svårt att hålla isär begreppen, men är det inte NaOH som oxiderar Cl2 vid elektrolys av NaCl (alltså i syfte att framställa NaCLO3)?
Citera
2006-03-16, 08:04
  #806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Personligen tycker jag stålull i saltsyra, reagera kloriden med NaOH och hetta upp är både snabbast och enklast.
Ja det är mkt möjligt men det är ju mkt dyrare oxå.
Citera
2006-03-16, 11:49
  #807
Banned
Klorex55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Jag läser INTE SWI, ok ibland då, för att se det humoristiska i det. Sedan så är det ju självklart att det går! Du håller ju på att säga emot! Självklart går det, och din klorgas som du säger ångas bort, ångas ju självklart INTE bort (inte allt iallafall), utan den söker sig till den närmaste atomen den lättast kan fästa sig vid, som i detta fall just innebär att det bildas NATRIUMKLORAT.
Sedan så kanske du inte hr den uppfattningen, men jämför du volymen på den uppbubblande klorgasen med NaCl spm du har stoppat i så kanske du fattar att det finns en hel del mängs NaCl kvar som INTE har ångats bort.
Snälla, kan ingen kunnig hjälpa till och reda ut detta?

Men det roliga i det hella är att du tar swi på blodigt alvar! som sakt inget är ju omöjlig men jag tvekar som fan på det du skriver stämmer. Klart det går men tror inte det är så lätt som det låter. Kanske jag som har fel, men klart det fins Natriumklorid molekyler kvar som kan reagera till naclo3 men jag tvivlar på att detta går så lätt som du får det att låta! klart att experter eller Riktiga kemistar!!! klar det med riktig utrustning, och inte bar några få e-kolvar och provrör som kallar sig "Kemister"

Men det värkar ju som att ingen här har fott det att fungera eller har testat det. Jag testa det bara för att kolla om det fungera men det fungera inte för mig! Är det något som jag vet är bättre är att ta natriumhydroxid med vatten och klorgas.

står i min bok som jag har
jag fott av min flickvänns mamma, boken är från 1947.
testa det istället

Men ha det gött!

MVH // Klorexxxx
Citera
2006-03-16, 12:25
  #808
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klorex55
Massa stavfel och allmänt osammanhängande texter från posten ovanför!

Det finns många som har gjort det och lyckats här är två exempel:
Leta runt på www.frogfot.com så hittar du synth på KClO3

och herr Alan Yates har lyckats bra med sin elektrolys
http://www.vk2zay.net/article.php/63

TEBAX ON TOPIC NU TA DISKUSSIONEN OM KLORAT OCH PERKLORAT I "Den stora klorat och perkloratcells tråden"

EDIT: Klorex...kan du förklara processen från din bok närmare i Kloratcellstråden?
Citera
2006-03-16, 13:16
  #809
Medlem
Jomazis avatar
3Cl2+6OH- --->3Cl- + 3ClO-, 3ClO- ---> 2Cl- + ClO3-. 3 mol klor leds ner i enlösning av NaOH, man får 1 mol klorat, fem mol kloridjoner. Lätt att separera då KClO3 är svårlösligt.
Citera
2006-03-16, 23:34
  #810
Medlem
Silverturks avatar
Rost!

Vart får jag tag på rost som kan användas till termit? Skrapa på cyklar eller går det att beställa?
Citera
2006-03-16, 23:59
  #811
Medlem
Jomazis avatar
Läs tråden, sök?
Citera
2006-03-17, 00:03
  #812
Medlem
West-ens avatar
Rost används INTE till termit. Rost är en blandning av olika järnoxider och järnhydroxider. Det som används till termit är just Järn(III)oxid (Fe2O3). Detta får du genom att grilla rost i ugnen på 200grader cirka 1,5 timme. Och svar ja, det går att inhandla hos närmaste järnaffär eller svenska kemi. Men det blir BETYDLIGT BILLIGARE att tillverka det själv. Dessutom är det kul.

Klorex55: Jag tar INTE SWI seriöst! Ge mig ett konkret exempel (ett nytt ett, inte den gamla C4-ägningen det var länge sedan).
Att jag tänkte fel "vid närmaste molekyl" förstår jag ju nu helt och hållet när jag läser mit inlägg (men jag tänker inte redigera). Jag var arg och skrev snabbt ihop någonting till försvar. Men nu tycker jag att vi lämmnar denna diskussion om klorater, den kan väl fortsätta i "den stor klorat och perkoratstråden"!
Citera
2006-03-17, 08:57
  #813
Medlem
Fler periodiska system på eBay

Små lådor med kompletta periodiska system till salu på eBay.
Just nu kan man faktiskt jämföra priser på två stycken likvärda lådor, "the Everest set", ryskt ursprung.

En billig låda:

Om man sänker kravet något från highest level, så kan en samling fås till en billig peng: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...MEWA%3AIT&rd=1
I detta fall saknas jod, samt någon liten skada på lådan.

Utropspris 150 US dollar, frakt ingår ej. Säljaren har specificerat fraktkostnad till Sverige 60 US dollar.

Om man är intresserad av en sådan, så är detta nog det absolut billigaste man kan hitta. Kan jämför med Svenska Kemis både mindre och långt dyrare låda, kostar drygt 15.000 kronor, moms (25%) samt fraktkostnad farligt gods tillkommer.

Man kan kallt räkna med att fraktkostnaden för farligt gods för Svenska Kemis låda uppgår till ungefär lika mycket som den totala kostnaden för eBays billigaste låda!

En dyrare låda:
Om man är kräsnare, och inte accepterar en paj ampull, så blir det också mycket dyrare. En sprillans ny låda, komplett och i finaste skick har utropspriset 1500 US dollar: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...MEWA%3AIT&rd=1

I beskriviningen av denna får man en del värdefull information om utförandet, inte minst om provernas beskaffenhet.

"The Everest Set

An element set used to be offered by a company called Everest from Russia, but they had not been available since the early 1990's.

This set gets an A+ for presentation, coming in a beautiful wooden box with a nicely printed periodic table inside the lid. The samples are contained in sealed glass ampules each about an inch high. Fixed to the top of each ampule is a metal cap printed with the symbol and name of the element. Each ampule fits into a very nice metal-rimmed hole backed by a foam pad which holds the ampule firmly.

The actual element samples are quite small. The standard size is 0.25 grams except for the gasses which are however much fits in the ampule. The set contains no radioactive elements, so there are a total of 82 actual samples, but it does have a total of 108 nicely labeled ampules with a funny gold flaky powder used to represent the radioactive and artificial elements.

Many of the samples are powders ranging from very fine (rhodium, osmium) to granular (chromium, platinum). The rare earths are actually some of the best samples, being mostly chips rather than powders. Scandium is particularly attractive, as are the alkali metals in their shiny mini-tubes. There are surprisingly large amounts of cesium, rubidium, and bromine. This is a very portable set, though you'd be sad if you scuffed up the nice wooden box while carrying it around."

För en gammal kräsen bitvarg är pulver inte så trevligt att ha som representant för ett fast ämne, då man vill kunna se ytfärg och glans, och även känna ämnets tyngd. Solida klumpar är definitivt att föredra.
Citera
2006-03-17, 17:06
  #814
Medlem
On fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
...


15 lökh var en del. Blir det sedan mycket dyrare om man vill metalerna i solid form? Vad kan du uppskata att din samling är värd?
Citera
2006-03-17, 19:42
  #815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av On fire
15 lökh var en del. Blir det sedan mycket dyrare om man vill metalerna i solid form? Vad kan du uppskata att din samling är värd?

Jo, 15 laxar är väl inte vad man vill slänga upp på bordet för en liten låda. Numera behöver det inte bli så väldigt mycket dyrare om man köper de fasta grundämnena i små solida stycken. Även där kan man hitta snygga saker till hyfsat pris på eBay. Se t.ex. Metallium, http://members.ebay.com/ws2/eBayISAP...&userid=hamric

Min samling? Om man enbart tittar på inköpspriset så uppgår det idag till mellan 30 och 40 tusen kronor. Men då ska man komma ihåg att många av priserna är högst inaktuella, idag har de rusat i höjden många gånger om.
Exempelvis kalium, inköpt i slutet på 70-talet, då kostade den 78 kronor för en burk på 250 gram (10-gramsklumpar i paraffinolja). Idag kostar en sådan ungefär några tusenlappar.
Å andra sidan köpte jag en gång några små plåtar rhodium och iridium för 911 kr per gram. Idag kan dessa två köpas för betydligt lägre priser.
Citera
2006-03-19, 20:11
  #816
Medlem
Kan man använda de här kylpåsarna som ammoniumnitrat källa eller är det nått annat i dem?

http://www.basesport.se/products.php?cid=22&pid=138
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback