2010-10-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
På min flaska saltsyra från färgaffären står det: "Saltsyra kan användas för borttagning av rost och kalkbeläggningar från ytor av järn, stål, koppar och mässing. Kan användas för rengörning av syrafasta material som porslin, glas, plast, betong och kakel bland annat. Avlägsnar cementbeläggningar från verktyg och kan även användas till etsning av betongytor."

Själv har jag bland annat använt det till att rengöra svart/ärgad koppar.
Tack så mycket, undra bara vilken anledning som passar bäst och leder till minst "ska du inte ha det här istället?" Cement verkar jävligt jobbigt att få bort på annat sätt, om man inte kör med ren våld. svartärgadkoppar låter också bra, eftersom du själv har använt det. Men vill inte att de ska förelså Kaustisk soda eller saltsyra med lägre koncentration. vad fan ska man säga? "Nej jag ska har koncentrerad saltsyra!!!" XD
Citera
2010-10-12, 23:26
Medlem
Jomazis avatar
Rengöra koppar eller stål, valfri metall vars oxider inte är amfotera/sura och därmed struntar i baser!
Citera
2010-10-17, 00:56
Medlem
mellantids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dave37
Tänkte köpa saltsyra, och det var inte svårt att hitta, men killen i färgaffären blev lite misstänksam och började ställa en massa jobbiga frågor som jag inte var förberedd på. Så jag undrar, eftersom det är rätt rätt så relaterat till tråden, vad använder man koncentrerad (38% eller vad det är) till i färgsammanhang, vad är det man måste ha konc saltsyra för och inte kan använda något annat av deras produkter. För jag tänker inte säga att jag ska göra bomber eller thermite eller vad fan jag kan tänkas använda det till.
30%-ig på K-Rauta, tag från hyllan betala i kassan. Inga frågor.
Det står iofs även en massa användningsområden på flaskan och om någon frågar.
Citera
2010-10-17, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mellantid
30%-ig på K-Rauta, tag från hyllan betala i kassan. Inga frågor.
Det står iofs även en massa användningsområden på flaskan och om någon frågar.
Jo, problemet är att när man kommer in i en affär så vet man inte instinktivt vad saltsyran står, iaf inte jag. så man ser så där mysigt bortkommen ut och då hoppar någon jävla expedit eller liknande fram och frågar "hurr kan jag hjälpa till?" och så är man fast. Men jag får fan sluta gnälla, bara sikta och skjuta.
Citera
2010-10-18, 21:01
Medlem
Fieldleafs avatar
Någon som vet var jag kan finna en vakuum exsicator? Den ska helst vara i glas då den ska tåla div lösningsmedel som lätt angriper plaster.

/fieldleaf
Citera
2010-10-22, 00:34
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Någon som vet var jag kan finna en vakuum exsicator? Den ska helst vara i glas då den ska tåla div lösningsmedel som lätt angriper plaster.

/fieldleaf

BUMB!

Någon som vet var man kan uppbringa en?

(glas är nästintill ett måste då jag blad annat kommer använda svavelsyra som torkmedel)

/fieldleaf
Citera
2010-10-22, 14:00
Medlem
http://heraco.se/groups.aspx?arID=2&filter=E&gID=205
Citera
2010-10-22, 21:52
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
http://heraco.se/groups.aspx?arID=2&filter=E&gID=205

Tackar, är sugen på att köpa 27cm varianten med insatts. Det skulle göra livet mycket enklare....
Nackdelen är att den går loss på 2160kr då..............

Kanske köper någon av de mindre, men antar att jag för försöka leta vidare efter någon begagnad också...

EDIT: HELVETES SATAN. Det var 2160 exkl moms................ alltså 2700kr inkl moms

/fieldleaf
Senast redigerad av Fieldleaf 2010-10-22 kl. 21:54.
Citera
2010-10-22, 22:27
Medlem
pyro860s avatar
Letar fortfarande efter en svensk butik som säljer vågar som klarar 0,1g upp till minst 100g, hellst ska affären ha annat "labbmaterial" med, såsom provrör tex. Men våg är jag mest ute efter.
Citera
2010-10-22, 23:41
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Letar fortfarande efter en svensk butik som säljer vågar som klarar 0,1g upp till minst 100g, hellst ska affären ha annat "labbmaterial" med, såsom provrör tex. Men våg är jag mest ute efter.
Peroett.se säljer finfina vågar, jag har en själv (0.01/200g).
Sagitta.se säljer allt du är ute efter, jag har inte testat deras vågar.
Citera
2010-10-23, 00:51
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Peroett.se säljer finfina vågar, jag har en själv (0.01/200g).
Sagitta.se säljer allt du är ute efter, jag har inte testat deras vågar.

200g, låter bra Nu ska vi bara se om priserna faller pyro i smaken

200 spänn för 0,1 - 400 gram, det tyckte jag var rimligt, tackar
Den andra var lite dyrare, men som sagt annat där med som såg lite interessant ut

Man kan inte vara så fräck att man frågar om en sida som både säljer vågar, mortlar + annat som fanns på sagitta + kemikalier?

EDIT:
Tanken är att göra lift enligt CIA-metoden, finns det nått på svenskakemi som man kan använda istället för aceton, för det verkar jag inte hitta, eller nån annan sida (hellst då med vågar etc så jag slipper frakt från massa olika ställen).
Eller: Man kanske kan göra BP på nått annat sätt så man inte behöver aceton?
Senast redigerad av pyro860 2010-10-23 kl. 01:04.
Citera
2010-10-23, 01:13
Medlem
GalFisks avatar
Aceton hittar du i alla bra färgaffärer. T-röd kan användas istället vid tillverkning av CIA-krut, billigare och mindre brandfarligt. Ska du bara lyfta små shells (max 3") rekommenderar jag istället benzolift: http://www.wichitabuggywhip.com/fireworks/benzolift.html
Funkar fint som ljussvagt break också. Hur det ligger an prismässigt jämfört med krut vet jag inte, men det är lätt att göra pålitligt och lika från gång till gång. Jag har lyft 40mm cylindrar med 1/16 av shell-vikten i lift, och skulle säkert kunna använda 1/20. För större shells är det för kraftigt - det brinner som bra krut i det fria men blir riktigt ettrigt när det stängs in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in