2006-02-28, 21:20
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
...det går inte att fälla ut Al(s) ur en vattenlösning av något Al-salt. Blir bara vätgasutveckling.
1. Al + HCl -> AlCl + H
2. AlCl + H2O + Li -> AlCl + H2 + O + Li
Blir det så? ISf så stämmer det inte riktigt, det låter konstigt, väldigt konstigt.
Citera
2006-02-28, 21:21
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
...det går inte att fälla ut Al(s) ur en vattenlösning av något Al-salt. Blir bara vätgasutveckling.
1. Al + HCl -> AlCl + H
Blir det så? ISf så stämmer det inte riktigt, det låter konstigt, väldigt konstigt.
EDIT: Ja, jag vet jag är INTE bra på kemi, ingen behöver kommentera det igen, jag har hört det förrut.
Citera
2006-02-28, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
1. Al + HCl -> AlCl + H
EDIT: Ja, jag vet jag är INTE bra på kemi, ingen behöver kommentera det igen, jag har hört det förrut.

Det som händer är att vatten reduceras till vätgas, med den oädlaste (utifrån tillförda) metallen som reduktionsmedel.

Om man väljer t.ex. Li, så sker reaktion enligt:
Li(s) + H2O -> (Li+) + (OH-) + ½H2(g)

Eller om man föredrar heltalskoefficienter, multiplicera med 2:
2 Li(s) + 2 H2O -> 2(Li+) + 2(OH-) + H2(g)

Det som inte inträffar är den önskade metallutfällningen enligt:
3 Li(s) + (Al3+)(aq) -> 3(Li+)(aq) + Al(s)

Denna reaktion är energetiskt ogynnsam. Som tidigare påpekats pga att redoxpotentialen för redoxparet Al3+/Al är lägre än redoxpotentialen för redoxparet H2O/H2.
Citera
2006-03-04, 15:26
Medlem
Periodiskt system (samling i låda) på eBay

Än en gång finns ett nästan komplett periodiskt system till salu på eBay:
http://cgi.ebay.com/Periodic-Table-of-Elements-Collection_W0QQitemZ6608725726QQcategoryZ3225QQrdZ 1QQcmdZViewItem

Men det är bråtton; drygt 11 timmar kvar!
Utropspris 150 US dollar. Frakt tillkommer.
Just nu inga bud!

Säljarens beskrivning:
"This collection is missing one element Iodine and has a slight blemish around the slot. The iodine vial had broken. The set previously sold on ebay for $300, reduced to $150, great price for an element collector. Iodine was in the solid form and the vial can be replaced with a .05 inch cylindrical vial to complete the element collection...

This is a truly unique collection as there is no other comparable product available anywhere in the world!

The Periodic Table of Elements Collection is the original product by a Russian company called Everest. All of the natural elements are present, including gasses. Each element is 99% pure and is contained in hermetically sealed clear glass vials for perfect viewing. They are beautifully arranged in a handcrafted and polished wooden case. This is an excellent educational item for teachers and students as well it is an interesting and decorative conversation piece for element collectors.

The wooden case dimensions are (17" x 11.5" x 2"). The element vials are cylindrical (1.5" x .5"), and contain no less than 250mg of each specimen.

If you are familiar with this collection, you know it is of superior quality."
Citera
2006-03-05, 19:37
Medlem
atteNd^s avatar
Någon som vet var man kan få tag i svavel i Huddinge-trakterna. (Kungens kurva/skärholmen vore underbart) Alternativt någonstans efter röda linjen eller i innerstan. För satan va jag har ringt runt nu. Hälften vet inte vad skiten är och hälften säger "nej nej".
Citera
2006-03-05, 19:55
Medlem
euromixerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atteNd^
Någon som vet var man kan få tag i svavel i Huddinge-trakterna. (Kungens kurva/skärholmen vore underbart) Alternativt någonstans efter röda linjen eller i innerstan. För satan va jag har ringt runt nu. Hälften vet inte vad skiten är och hälften säger "nej nej".
Bara stick till Flugger färg eller Dackers eller anann färgfirma, Alla har svavel om du går till stället där de finns färgpigment m.m. Det är ett vit paket.
Citera
2006-03-05, 20:01
Medlem
atteNd^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
Bara stick till Flugger färg eller Dackers eller anann färgfirma, Alla har svavel om du går till stället där de finns färgpigment m.m. Det är ett vit paket.

Åfan, där ser man! =) Är detta något du själv har köpt ? isf hur mycket kostade ett sånt paket och hur många gram var det?
Citera
2006-03-05, 20:29
Medlem
euromixerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atteNd^
Åfan, där ser man! =) Är detta något du själv har köpt ? isf hur mycket kostade ett sånt paket och hur många gram var det?
Det kostade 70 Kr för 750gram.
Citera
2006-03-05, 20:35
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Vart kan man få tag på kvicksilver?
Citera
2006-03-05, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Vart kan man få tag på kvicksilver?
I mekaniska barometrar eller riktigt gamla termometrar.

Hur mkt ska du ha? Jag tror för övrigt inte att man kan köpa det som privat person pga des giftighet, fråga bara gauss.
Citera
2006-03-05, 21:14
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Det finns i gamla termometrar och barometrar ja, men då talar vi om 1g ungefär, går att köpa massa billiga skräptermometrar i USA, men det är inte speciellt ekonomiskt då mängden är avsevärt liten.

Termometrarna är sedan flera år tillbaka förbjudna i Sverige (som allt annat kul) men det är inget problem att få in de.
Citera
2006-03-05, 22:29
Medlem
Leta på Ebay. Där finns ju det mesta. Av ren nyfikenhet: Vad ska du ha det till? Och var försiktig om du får tag i det. Det är ju som sagt mycket giftig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in