2006-10-24, 00:15
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phel
Idéen blev väl ganska sönderskjuten på MSDB? SKulle behövas flera hundra kilo tång för en vettig mängd jod om jag minns rätt. Skulle dock vara intressant att prova, men bor inte precis vid havet.

Ajdå...får köra sårtvättsvarianten isåfall altså.
Citera
2006-10-24, 12:41
Medlem
bjornebarns avatar
K2Cr2O7, var finns det? Helst där man inte behöver beställa,;har inte orkat skaffa kreditkort än
Citera
2006-10-24, 15:34
Medlem
mummas avatar
Det går att köpa D2 gas av AGA, men tyvärr kostar 50L 57.000kr...
Då¨är det mycket billigare att köpa via usa...
Har någon nått annat förslag?
Citera
2006-10-24, 16:31
Medlem
wääuus avatar
Du kanske ska utöka ditt projektarbete? Där du bygger en maskin som utvinner D2O ur havsvatten och sen elktrolyserar det för att sedan leda in deuteriumet i din fusionsreaktor?
Annars har jag inget tips...
Citera
2006-10-24, 19:46
Medlem
Jomazis avatar
Phel:
Konc i havsvatten = 60 ppb. Det ÄR inte mycket, konc ska om jag minns rätt ökas 10 000 X i kelp (tång) vilket ger 600 000 ppb, eller ca 600g/ton torrmassa. Det blir onekligen en sjuhelsickes massa tång, runt 1,7kg / gram jod.

Alltså, West-en blir slutsatsen: Köp skiten, har du inte råd med SKs fraktpriser så undrar jag om du använder syltburkar och köksskedar i dina experiment.
Citera
2006-10-24, 19:53
Bannlyst
kaliumpermanganat i Stockholm?

Gjorde en sökning och hittade inget aktuellt.
Varit runt och frågat i en handfull med butiker allt från någon mindre färgbutik till de större byggvaruhusen. Har dock bara mötts av frågetecken.
Så är det någon som sitter inne med något ställe var detta kan inhandlas får gärna dela med sig. (Prisinfo och förpakningsstorlek ett plus)

Citera
2006-10-24, 19:56
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Alltså, West-en blir slutsatsen: Köp skiten, har du inte råd med SKs fraktpriser så undrar jag om du använder syltburkar och köksskedar i dina experiment.
Jo, tyvärr är det så!
Jag använder syltburkar för elektrolyser, teskedar för att röra om och petflaskor till diverse substanser! (Det är faktiskt sant)
Jag äger inte en endaste e-kolv/provrör!

Jag är för fattig!

Dock så tycker jag ämnet kemikalieframställning är extremt intressant, det är därför jag oftast snokar upp en framställningsmetod om ett specifikt ämne.
Men jag ska någon gång i framtiden, ta mig i kragen och beställa hem en ordentlig sats med kemikalier från SK!
Citera
2006-10-24, 20:05
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirage
Gjorde en sökning och hittade inget aktuellt.
Varit runt och frågat i en handfull med butiker allt från någon mindre färgbutik till de större byggvaruhusen. Har dock bara mötts av frågetecken.
Så är det någon som sitter inne med något ställe var detta kan inhandlas får gärna dela med sig. (Prisinfo och förpakningsstorlek ett plus)

Köp kromoxid, är ett färgpigment som du kan köpa hos färghandlaren. Oxidera det till Kaliumkromat med KNO3 och KOH. Blandningen av KNO2 och K2CrO4 behandlar du sedan med en syra, förslagsvis HAc för att lättare kunna separera produkterna, för att få fram dikromaten. Det är inte fördelaktig att använda starka syror på grund av risken för NOx-gasutveckling genom att HNO2 bildas.
Reaktionerna för att få fram K2Cr2O7 är som följer:

Cr2O3 + 3KNO3 + 4KOH --> 2K2CrO4 + 3KNO2 + 2H2O

2K2CrO4 + 2H+ --> K2Cr2O7 + H2O

Lycka till!

Edit: Prisuppgift också ja, jag gav ungefär 60kr för en lite burk kromoxid när jag skaffade det.
Citera
2006-10-24, 20:12
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Jo, tyvärr är det så!
Jag använder syltburkar för elektrolyser, teskedar för att röra om och petflaskor till diverse substanser! (Det är faktiskt sant)
Jag äger inte en endaste e-kolv/provrör!

Jag är för fattig!

Alla har vi nog börjat där, jag använder fortfarande petflaskor trots tillgången till riktiga ISO burkar/flaskor. Dom är billiga, enkla att få tag på samt rymmer mycket.

Men åter till topic.

Vet någon var i stockholm man kan köpa billiga polycarbonatskivor (en sorts plast för er som inte vet) och hur tjockt det bör vara som skydd vid pyro?

Samt vad borde vara lagom pris, har inge som helst uppfattning på priset på polycarbonat?

Mvh
Citera
2006-10-24, 20:33
Medlem
Naturvetarens avatar
Ni har väl glasmästare i stockholm också eller? Om du ska skydda dig med det från pyro så hade jag tagit minst en halv cm, ganska dyrt skulle jag tro att det blir...

Edit: stavfel
Citera
2006-10-24, 20:51
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Du kanske ska utöka ditt projektarbete? Där du bygger en maskin som utvinner D2O ur havsvatten och sen elktrolyserar det för att sedan leda in deuteriumet i din fusionsreaktor?
Annars har jag inget tips...
Det kräver enormt mycket energi för då måste man väl hålla på med gasdiffution och likande...

Så har vi väl inte tid, vi har 100 timmar på oss...

Men jag skall se hur mycket det kostar att skeppa det från USA eller england...
Citera
2006-10-24, 20:57
Medlem
Naturvetarens avatar
Jag råder dig att byta projekt nu innan det gått för lång tid, det finns massor med andra bra idéer som kan ge god betygsutdelning. Jag tror du tagit dig och din plånbok vatten över huvudet nu... Har svårt att tänka mig att det är fantastiskt mycket billigare från England/USA.

Edit: Alternativt kan du ringa ett universitet och fråga om de kan hjälpa dig. Det är stor chans att de gör det, så slipper du stå för kostnaden av en hel tub D2 för jag antar att det inte går åt många kilo? Om du får göra det på ett universitet och använda dig av deras utrustning under deras översikt blir det hela väldigt mycket lättare för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in