2009-09-26, 20:37
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av titania10
Nej. Jag menar flytande väte.

Då var det ganska lätt att svara på.

Citat:
Var kan jag köpa flytande väte? Behöver 10 Liter. AGA har inte. Undrar om man kan köpa från någon teknisk högskola?

Tacksam för svar.

Det kan du inte köpa.
Citera
2009-09-26, 20:50
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Nej. Jag menar flytande väte.
Är det förbjudet att fråga vad du ska använda det till?
Finns det några på något universitet eller högskola i närheten av dig som kan tänkas använda det?
Citera
2009-09-27, 11:11
Medlem
re:

Jag håller på med en liten uppfinning.
Citera
2009-09-29, 10:18
Medlem
re: Fieldleaf

Varför går det inte att köpa flytande väte?
Citera
2009-09-29, 11:32
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Varför går det inte att köpa flytande väte?

För att flytande väte har en kokpunkt på −253 C. Hur har du tänkt att kunna lagra det någorlunda på ett bra sätt? Du får vanligt väte som ger en enorm explosions fara när det kokar. Därför tvivlar jag mycket starkt på att en privatperson eller ens företag kan köpa det. Det är 20 grader "varmare" än absoluta nollpunkten vilket ger dig en lite tankeställare om vilka temperaturer vi pratar om.

//fieldleaf
Citera
2009-09-29, 11:40
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
För att flytande väte har en kokpunkt på −253 C. Hur har du tänkt att kunna lagra det någorlunda på ett bra sätt? Du får vanligt väte som ger en enorm explosions fara när det kokar. Därför tvivlar jag mycket starkt på att en privatperson eller ens företag kan köpa det. Det är 20 grader "varmare" än absoluta nollpunkten vilket ger dig en lite tankeställare om vilka temperaturer vi pratar om.

//fieldleaf

Vill minnas att inte ens NASA köper sitt flytande väte. Tror jag sett någon filmsnutt där de själva framställer vätet och syret till raketmotorerna via elektrolys, på plats.

Marknaden för flytande väte är i det närmaste noll i Sverige.

Vätgas på flaska är en annan femma.
Citera
2009-09-29, 22:22
Medlem
CuOs avatar
Haha ja flytande väte lär ju inte vara det enklaste att få tag på Haha man kan inte änns göra flytande väte med flytande kväve så det är nog tyvärr bara att slå ifrån sig att få tag på flytande väte
Citera
2009-09-29, 23:16
Medlem
pyrosapienss avatar
http://kptnaturfag.no/shop/970
i norge
Citera
2009-09-30, 07:53
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyrosapiens
http://kptnaturfag.no/shop/970
i norge

???
Jag ser inget flytande kväve där utan bara gaser på tuber. Finns på AGA om man behöver det. Vi pratar om flytande kväve vid normalt tryck....

//fieldleaf
Citera
2009-09-30, 11:28
Medlem
Fox 2s avatar
Ett alternativ du kan kolla på är ju att köpa flytande helium istället. Sedan kan du kondensera väte med hjälp av heliumet.

Helium kokpunk 4K
Vätes kokpunk 20K

Vet att det finns dom som lyckas med detta fast med kväve/syre för att på LOX. Men om detta går vet jag ej.

Mvh
Citera
2009-09-30, 21:23
Medlem
Man kan förvara flytande väte i speciella isolerade metallkärl.
Har hört att det ska finnas något företag tyskland som har väte. Någon som har adressen?
Citera
2009-09-30, 21:38
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Man kan förvara flytande väte i speciella isolerade metallkärl.
Har hört att det ska finnas något företag tyskland som har väte. Någon som har adressen?
Trotts att jag druckit öl (bl.a. I&G Highland Cask, ganska smaklös men okej) ger din initiativlöshet mig en nätt naggande ångest.
Kan du inte bara kontakta någon som kan tänkas använda flytande väte och fråga varifrån det kommer. Forskare på universitet eller högskola tror jag är mer hjälpsamma och framför allt lättare att få tag på än de som forskar inom industrin.
Senast redigerad av blubbblubbblubb 2009-09-30 kl. 22:12. Anledning: t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in