2008-10-15, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzalada
Jag hittade ett trevligt halloweentrick som jag skulle vilja prova på, men man behöver 2 ämnen som jag inte har en aning om vart man kan hitta.
För det första ska man ha "Potassium Thiocyanate", som jag TROR är Kaliumtiocyanat.
För det andra ska man ha "Ferric Nitrate", och det är jag ganska säker på att det är järnnitrat.
Är de ämnena lagliga att köpa i Sverige? Om ja, vart?

BUMP.
Citera
2008-10-15, 15:52
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Jag hittade ett trevligt halloweentrick som jag skulle vilja prova på, men man behöver 2 ämnen som jag inte har en aning om vart man kan hitta.
För det första ska man ha "Potassium Thiocyanate", som jag TROR är Kaliumtiocyanat.
För det andra ska man ha "Ferric Nitrate", och det är jag ganska säker på att det är järnnitrat.
Är de ämnena lagliga att köpa i Sverige? Om ja, vart?

Citat:
BUMP.

http://czort.cba.pl/cennikeng.htm Har Kaliumtiocyanaten

Järnnitrat vet jag inte, men borde inte vara så svår att få fram ur tex järnsulfat vilket är enkelt att köpa.

mvh
Senast redigerad av Fox 2 2008-10-15 kl. 15:58.
Citera
2008-10-15, 18:40
Medlem
Jomazis avatar
"Ferric" innebär att den är trevärd vilket gör det hela lite svårare.

Kanske via 2FeSO4 + H2SO4 + H2O2 --->Fe2(SO4)3 + 2H2O

Fe2(SO)3 + NaNO3 --- låg temp ---> bör ge en fällning utav det vid låg temperatur svårlösliga Na2SO4.
Citera
2008-10-15, 18:54
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weegas
etanol i vanlig bensin? har jag missat något?

ska testa om ratio är oväsentligt senare när jag har mer tid. dock så observerade jag att betumenet satte sig på botten av behållaren när bensinen ångade bort när lösningen bara stod. då fick jag hälla i mer bensin för att allt skulle lösa sig igen.

Jo, som sagt, det är etanol i all bensin numera. Jag är nyfiken på vad du sysslar med. Är det etsningar?
Citera
2008-10-15, 20:15
Medlem
wääuus avatar
Om du är rik kan det framställas ur Fe(III)Cl och silvernitrat.
Citera
2008-10-15, 20:52
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Jo, som sagt, det är etanol i all bensin numera. Jag är nyfiken på vad du sysslar med. Är det etsningar?

Jag kan svara åt weegas nu då vi samarbetar till viss del på denna front (okey?).
Det är till ett raketbränsle vi utvecklar för tillfället. Bränslet är till stor del baserat på asfalt (betumen) och ammoniumnitrat. Och istället för att värma bränslet och risk för att ammoniumnitratet sönderfaller eller att de andra komponenterna ska börja reagera med varandra så löser vi det i någon form av lösningsmedel. Fördelen är att man har mycket god tid på sig att forma bränslet till lämplig form och det blir mycket kompakt och hårt.

Jag har en del av bränslet hos mig för tillfället och kommer inom några dagar köra ett brinn test på den nya kompositionen. Vi hoppas inom en snar framtid att även avfyra en raket med denna blandningen. Vad vi har sett hittills så verkar detta bränsle lovande med inte allt för snabb förbränning som gör att reaktionen skenar som kaliumperkloratbaserade bränslen till viss del kan göra.
Och ammoniumperkloratbrännslen brukar bli mycket dyra. Detta bränsle landar på cirka 40kr kilot.

Stor eloge till weegas som är mest drivande på denna front!!

// fieldleaf
Senast redigerad av Fieldleaf 2008-10-15 kl. 21:09.
Citera
2008-10-15, 22:42
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Om du är rik kan det framställas ur Fe(III)Cl och silvernitrat.

Är h*n däremot bonne så duger det med Fe2(SO4)3 och Ca(NO3)2, kalksalpeter.
Citera
2008-10-15, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
...Bränslet är till stor del baserat på asfalt (betumen) och ammoniumnitrat...
Bitumen, eller asfalt, är ju ett väldigt bra bindemedel och hyggligt bränsle i pyrotekniska sammanhang. Men, låter ni blandningen torka innan ni packar motorn? Annars blir det väl risk för spaltbildning på grund av krympeffekten när lösningsmedlet försvinner!
Citera
2008-10-16, 08:52
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Bitumen, eller asfalt, är ju ett väldigt bra bindemedel och hyggligt bränsle i pyrotekniska sammanhang. Men, låter ni blandningen torka innan ni packar motorn? Annars blir det väl risk för spaltbildning på grund av krympeffekten när lösningsmedlet försvinner!

Såklart. Vi formar bränslet till lämplig form som är anpassad för motorn. Sedan när man väl ska avfyra raketen så pressar man in bränsle cylindern i motorn. Kanske inte framgick men det är så det sker. Kan tillägga att bränslet bli mycket hårt. slår man lite löst på det med ett metallobjekt så låter det lite som om man slår på en sten. Alltså lite "klink klink"

// fieldleaf
Citera
2008-10-22, 15:00
Medlem
vart kan man hitta NaNH2 och blynitrat?
Citera
2008-10-22, 15:11
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillsman
vart kan man hitta NaNH2 och blynitrat?

Keten har blynitrat

Natriumamid har jag ingen aning om.

Mvh
Citera
2008-10-22, 15:27
Medlem
ok, tack för det iaf. ingen som vet vart natrium amide (sodamide) NaNH2 finns?
Senast redigerad av krillsman 2008-10-22 kl. 15:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in