Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Jo, som sagt, det är etanol i all bensin numera. Jag är nyfiken på vad du sysslar med. Är det etsningar?
Jag kan svara åt weegas nu då vi samarbetar till viss del på denna front (okey?).
Det är till ett raketbränsle vi utvecklar för tillfället. Bränslet är till stor del baserat på asfalt (betumen) och ammoniumnitrat. Och istället för att värma bränslet och risk för att ammoniumnitratet sönderfaller eller att de andra komponenterna ska börja reagera med varandra så löser vi det i någon form av lösningsmedel. Fördelen är att man har mycket god tid på sig att forma bränslet till lämplig form och det blir mycket kompakt och hårt.
Jag har en del av bränslet hos mig för tillfället och kommer inom några dagar köra ett brinn test på den nya kompositionen. Vi hoppas inom en snar framtid att även avfyra en raket med denna blandningen. Vad vi har sett hittills så verkar detta bränsle lovande med inte allt för snabb förbränning som gör att reaktionen skenar som kaliumperkloratbaserade bränslen till viss del kan göra.
Och ammoniumperkloratbrännslen brukar bli mycket dyra. Detta bränsle landar på cirka 40kr kilot.
Stor eloge till weegas som är mest drivande på denna front!!
// fieldleaf