Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Som jag sade tidigare skickade jag ett mail till Metallium där jag frågade om pris på en liten osmium. Här är ett något tråkigt svar
"Bjorn,
22.4 kg is a lot of Osmium or iridium, in the hundreds of thousands of
dollars. Osmium in particular is not possible to make that size unless it
is in pieces.
Regards,
Dave"
Han ville inte ge mig ett exakt pris
Kan ni förklara sista meningen åt mig? Jag förstår inte varför man inte kan tillverka en klump av osmium som är en liter stor.
...vara elak, så skulle jag kunna säga "Well, I told you so".
Nej, jag ska inte vara elak! Men ärligt talat är jag inte alls förvånad över svaret. Os är metallen med 3:e högsta smältpunkten, 3045 grader C. Dessutom kan man inte smälta den i luft, eftersom den oxideras till den flyktiga aggressiva tetroxiden vid temperaturer långt under smältpunkten. Metallen måste smältas i elektronbågugn under skyddsatmosfär, vanligen argon. Observera att kväve duger inte! Det finns knappast något material som kan användas som gjutform vid så höga temperaturer, så istället måste man smälta metallen och låta smältan droppa ner i en kyld degel. Då blir det små kulor av Os. Ju större klump, desto svårare att tillräckligt länge upprätthålla den höga temperatur som krävs för att få en enhetlig klump. Metallium erbjuder klumpar av Os på upp till 30 gram, där måste man nog anse att en praktisk gräns är nådd.
Om man envisas med en att skapa en enlitersklump Os

, så skulle man tvingas levitera smältan i ett mycket starkt magnetfält, på samma sätt som görs med halvledarmaterial vid zonsmältning. Men vid så hög temp som drygt 3000 grader? Har aldrig sett uppgift om att det ens är möjligt.