2008-10-09, 20:31
Medlem
Jag hittade ett trevligt halloweentrick som jag skulle vilja prova på, men man behöver 2 ämnen som jag inte har en aning om vart man kan hitta.
För det första ska man ha "Potassium Thiocyanate", som jag TROR är Kaliumtiocyanat.
För det andra ska man ha "Ferric Nitrate", och det är jag ganska säker på att det är järnnitrat.
Är de ämnena lagliga att köpa i Sverige? Om ja, vart?
Citera
2008-10-09, 21:51
Medlem
CuOs avatar
Tja jag har bankat på min dyslera för att försöka göra raketmotorer men det blir aldrig hårt.Vad är det för fel?
Citera
2008-10-09, 21:59
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuO
Tja jag har bankat på min dyslera för att försöka göra raketmotorer men det blir aldrig hårt.Vad är det för fel?

Vad för dyslera har du? Kattsand eller riktig från något kemikalieföretag. Är det kattsand du har kolla först att det är bentonitlera. Är det de så prova att mala 50% av de och sedan göra en 50/50 blandning med mald och omald. Blir det fortfarande inte hårt så gör en yterst liten tillsatts med något slags lim. Nu måste du fått fason på de thela annars har du gjort fel.

// fieldleaf
Citera
2008-10-10, 07:23
Medlem
CuOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Vad för dyslera har du? Kattsand eller riktig från något kemikalieföretag. Är det kattsand du har kolla först att det är bentonitlera. Är det de så prova att mala 50% av de och sedan göra en 50/50 blandning med mald och omald. Blir det fortfarande inte hårt så gör en yterst liten tillsatts med något slags lim. Nu måste du fått fason på de thela annars har du gjort fel.

// fieldleaf

Jag har riktigt dyslera från svenska kemi så det borde ju fungera men ja jag vet inte.
Citera
2008-10-10, 13:36
Medlem
Audacias avatar
Vart kan man få tag i Svavelhexafluorid?
Citera
2008-10-10, 16:26
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Vart kan man få tag i Svavelhexafluorid?

AGA kan hjälpa dig med det, kan dock bli ganska dyrt.

Scangas kan nog också få fram det liksom Air liquid.

Mvh
Citera
2008-10-10, 20:24
Medlem
lily-marilyns avatar
Vet någon var jag kan få tag på cyanidsalt.
Citera
2008-10-10, 22:36
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lily-marilyn
Vet någon var jag kan få tag på cyanidsalt.

Men ge upp nån gång! Vill du ha cyanid får du väl för fan kolla på webshoparna i denna tråd. Keten är ett tips.

Hade du bara kastat dig framför ett tåg som "normala" självmördare så hade du vart dö för flera veckor sedan...cyanid, ja jösses....

Fast du kanske verkligen vill ha en extremt otrevlig sista stund? (som vid cyanid, ruskigt otrevligt) Rekommenderar isåfall en rejäl dos arsenik, bly eller talliumsalt...
Citera
2008-10-11, 09:15
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
AGA kan hjälpa dig med det, kan dock bli ganska dyrt.

Scangas kan nog också få fram det liksom Air liquid.

Mvh
Tack för svaret!

Har dock en kompletterande fråga. Anledningen till min fråga var att jag såg en film där folk inandades denna gas för att få en väldigt lågt pitchad röst. Ungefär som motsatsen till helium.

Dock säger ABB såhär om gasen:
Citat:
Ursprungligen postat av ABB
Svavelhexafluorid (SF6) är en av de starkast verkande växthusgaser som Kyotoprotokollet nämner.
SF6 har en potential för global uppvärmning som är omkring 23 900 gånger större än den för koldioxid

Kan det verkligen vara så bra att inandas en sådan gas?

Edit; Såg på en annan sida att gasen ej är giftig och således inte farlig att inandas!
Citera
2008-10-11, 10:31
Medlem
zoccers avatar
Jag vet inte riktigt varför folk har problem med att få dysleran kompakt, men jag gissar att det kan ha att göra med storleken på hylsan respektive stången man försöker trycka det hela kompakt med. Skillnaden i diameter får inte vara för stor. Om man exempelvis har en hylsa med innerdiameter 15mm och försöker få bentoniten/dysleran kompakt med en 5mm pinne, så kan man hålla på och banka och slå hela dagen utan att lyckas. 15mm rör - använd 14mm pinne eller tightare. Mindre dimensioner kräver mindre skillnad. Då blir det hela väldigt lätt hårt. Sen är det betydligt enklare att få dysan att hålla om man använder en nippel på några mm så dysan expanderar inne i röret och inte precis vid kanten.
Citera
2008-10-11, 12:43
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Tack för svaret!

Har dock en kompletterande fråga. Anledningen till min fråga var att jag såg en film där folk inandades denna gas för att få en väldigt lågt pitchad röst. Ungefär som motsatsen till helium.

Dock säger ABB såhär om gasen:

Kan det verkligen vara så bra att inandas en sådan gas?

Edit; Såg på en annan sida att gasen ej är giftig och således inte farlig att inandas!

Har inte med att göra hur farlig den är.

Lustgas och metan är två andra väldigt starka växthusgaser och inte e de giftiga ialla fall.

Och om det va en fråga, ja du får rolig röst.

Mvh
Citera
2008-10-11, 22:22
Medlem
tomtebloss

Tja!

Har för mig att jag läste någonstans att tomtebloss innehåller barium nitrat (?)
Detta skulle man kunna rena.... Det finns en risk att jag kan ha drömt detta...
Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig igenom processen.

MVH Kalium
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in