2008-06-24, 11:09
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Lite lustgas har väl ingen dött utav *vissel*
Men Fieldleaf klarade ju det? Jag menar, ingen vits med att jag försöker mej på ANFO så försöker hitta på något annat roligt och någerlunda lätt tillverkat, NaHCO3/CH3COOH börjar bli lite tjatigt

Jag kan tillägga att det va ganska mycket mera drag i denna smet än vanligt S/S. Tror jag fick små bubblor med N2O i vilket kan förklara detta. Provade att dra iväg en bit som INTE hade core och den hade jag kilat fast under en stubbe. Kan ju säga att en stubbe inte räckte för att hålla kvar den....

gjorde en större raket med detta bränsle med på cirka 1kg. Den small i luften. Va självklart ett masivt papprör då jag visste att den kunde smälla. Jag hade i cirka 10% NH4NO3 i mitt S/S och drog ner en del på KNO3.
Citera
2008-06-24, 14:53
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheEvilGod
Halloj. Vad finns det för sprängämnen som är stabila? Tänkte göra nånting som är lite mer kraftfullt än svartkrut men ändå inte allt för instabillt nån som har nått tips?
Flash, om du aktar dig för statisk elektricitet.
Citera
2008-06-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Tror jag fick små bubblor med N2O i vilket kan förklara detta.
Men är det bara under själva "tillagningen" eller bildas N2O även vid detornation?
Citera
2008-06-24, 16:25
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Men är det bara under själva "tillagningen" eller bildas N2O även vid detornation?

Det detonerar ej när du har det som raketbränsle. Men eftersom mitt bränsle "skummade" lite vid tillagningen så antar jag att jag fick en del N2O ingjutet i bränslet. måste säga att det va ett jäkla drag i det och att en CORE är totalt onödig. I alla fall med den batchen jag gjorde. har endast gjort 2,5kg av detta bränsle. Ska kanske göra lite flera mindre tester med detta under lovet.
Citera
2008-06-26, 17:29
Medlem
Någon som har en aning om var man kan få tag i hyffsat rent metyl etyl keton?

verkar vara nästan omöjligt..
Citera
2008-06-26, 19:03
Medlem
Paladias avatar
Var kan man få tag på Litiumklorid (LiCl)? Gärna i Stockholm annars på Internet. Jag behöver relativt små mängder (~10 gram).

Vet ni var man kan få fatt på en mindre mängd Dimetylsulfoxid (DMSO) så skulle även det uppskattas.
Senast redigerad av Paladia 2008-06-26 kl. 19:13.
Citera
2008-06-26, 23:34
Medlem
Naturvetarens avatar
LiCl är en ganska vanlig kemikalie, finns hos de flesta återförsäljare såsom zenit mfl.

DMSO finns hos bla fisher.
Citera
2008-06-27, 03:21
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Tetrahydrofuran "THF", var kan man få tag på detta lösningsmedel?
Citera
2008-06-27, 07:34
Medlem
zoccers avatar
THF och MEK (metyletylketon-som tidigare efterfrågades) hade Nifelheim tidigare i sitt sortiment. Jag har köpt bägge därifrån för ett par år sen. Han kanske har kvar, trots att de inte längre finns med på hemsidan, det kan löna sig att skicka ett mail och fråga, Nifelheimgrabben brukar vara snabb med svaren och mycket bra att ha att göra med, så en fråga skadar inte.
Citera
2008-06-27, 09:19
Medlem
Var kan jag köpa svavelsyra 95%ig

Hur gör jag för att köpa 1 liter svavelsyra 95%.
Omöjligt att köpa i sverige som privatperson.
Tillverkar biodiesel av frityrolja o vill dela fettklumpar som förstör tillverkningen.
det är hobby o ska inte bli något annat än att köra egen bil billigt.

Ska bila ner genom europa om några veckor.Finns det något land där det går att köpa svavelsyra över disk?

har provat batterisyra men den är för svag.
Senast redigerad av cocker 2008-06-27 kl. 09:27.
Citera
2008-06-27, 10:15
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocker
Hur gör jag för att köpa 1 liter svavelsyra 95%.
Omöjligt att köpa i sverige som privatperson.
Tillverkar biodiesel av frityrolja o vill dela fettklumpar som förstör tillverkningen.
det är hobby o ska inte bli något annat än att köra egen bil billigt.

Ska bila ner genom europa om några veckor.Finns det något land där det går att köpa svavelsyra över disk?

har provat batterisyra men den är för svag.

finns ju även övriga kemi fråger/ var får jag tag på! i sticky!

om du har tillgång till batterisyra kan du enkelt koka den! koka den på låg värme, svavelsyra kokar (har jag för mej) vid 335 C grader på så sätt kommer vattnet att av dunsta å du får bätte ut gång av svavelsyra... batterisyra är 37-38 % så det är bara räkna till volymen av 1 liter så när du har runt 4 dl kvar av en liter är det rent...

vill bara tillägga att jag inte har gjort detta själv... köper mitt.. men det är tydligen väldigt svåt att få tag på dettt

mvh // c9
Citera
2008-06-27, 13:39
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Nifelheimgrabben brukar vara snabb med svaren och mycket bra att ha att göra med, så en fråga skadar inte.
Isf har han visat upp två helt olika sidor mot oss två...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in