2008-05-21, 16:40
Bannlyst
[quote=Fyrverkerinörd]Efter att ha funderat, och googlat en del, är jag faktiskt benägen att ge Kokis rätt i att den maximala utgångshastigheten hos ett svartkrutsvapen är ungefär lika stor som den maximala förbränningshastigheten hos krutet.

Detta beror inte på att det är förbränningshastigheten (eller rättare sagt flammspridningshastigheten, vilket är det som avses om man påstår att svartkrut brinner med 400 m/s) som begränsar utgångshastigheten, utan på att både flammspridningshastigheten, och utgångshastigheten begränsas av ljudhastigheten i krutgaserna under rådande tryck och temperatur.

Jag har inte läst just strömningslära, men såvitt jag har förstått kan en gas som accelereras av tryck inte nå en högre hastighet än ljudhastigheten under aktuella förhållanden. Ett undantag är om gasen passerar genom en dysa med först en konvergerande, och sedan divergerande del, där gasen får expandera fritt. Se exempelvis följande länk:

http://www4.tsl.uu.se/isv/termo2008/repetition3.pdf

ok hur i helvete finns de då svartkrut gevär som skuter med 630 m/s bl.a och 533 m/s en jag läst om ochså om krutet bara brinner med 400 m/s??

eftersom du säger att kulansutgångshastighet inte kan bli snabbare än förbrännigshastigheten alltså 400 m/s eller är den mer isf?
Citera
2008-05-21, 16:43
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
ok hur i helvete finns de då svartkrut gevär som skuter med 630 m/s bl.a och 533 m/s en jag läst om ochså om krutet bara brinner med 400 m/s??

eftersom du säger att kulansutgångshastighet inte kan bli snabbare än förbrännigshastigheten alltså 400 m/s eller är den mer isf?

det står står i inläggen åvanför.
Citera
2008-05-21, 18:26
Bannlyst
NÄJ.... alla skriver olika i inlägget jag citerade skrev han att förbränninggshastigheten var lika hög som utg hastigheten. så SVARA SNÄLLA
är de så eller är de så att kulan puttas i väg och får en kick av förbränningshastigheten (400 m/s) och därför puttas iväg fortare än förbrännhastigheten.
alla skriver olika JAG BLIR GALEN
Citera
2008-05-21, 20:31
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
NÄJ.... alla skriver olika i inlägget jag citerade skrev han att förbränninggshastigheten var lika hög som utg hastigheten. så SVARA SNÄLLA
är de så eller är de så att kulan puttas i väg och får en kick av förbränningshastigheten (400 m/s) och därför puttas iväg fortare än förbrännhastigheten.
alla skriver olika JAG BLIR GALEN

OM du slutar på fordonslinjen och börjar på natur så kanske du fattar.
Citera
2008-05-21, 21:47
Medlem
Kokis, det jag skrev var att både den maximala utgångshastigheten hos svartkrutsvapen, och den maximala flammspridningshastigheten i krutet, begränsas av ljudhatigheten under aktuella förhållanden. Exakt hur stor denna ljudhastighet är vid det tryck och den temperatur som råder i eldröret på ett vapen vet jag inte.

I praktiken kommer både utgångshastighet och flammspridningshastighet att vara lägre än ljudhastigheten. Hur mycket lägre beror på förhållandena.

Jag har på många håll sett siffran 400 m/s som "detonationshastighet" för svartkrut i tabeller där det jämförs med andra sprängämnen. Hur denna hastighet är uppmätt vet jag inte, men man kan väl gissa att det handlar om granulerat krut inneslutet i ett järnrör. Det är inte orimligt att flammspridningshastigheten genom granulerat krut i praktiken blir avsevärt lägre än ljudhastigheten eftersom gaserna inte kan röra sig raka vägen genom krutet. Om järnröret i stället fylldes med långa, smala stavar av krut, så att gaserna hade fri väg, är det troligt att flammspridningshastigheten skulle bli högre.

Efter att ha googlat lite har jag sett trovärdiga siffror på utgångshastigheter för svartkrutsgevär på upp till 5-600 m/s. Så uppenbarligen kan utgångshastigheten bli högre än flammspridningshastigheten i granulerat krut.

Hur snabbt flammorna sprider sig genom krutladdningen spelar nog inte så stor roll för utgångshastigheten. Troligtvis har hela laddningen antänts innan kulan knappt hunnit röra sig. Det som sätter gränsen för utgångshastigheten är hur snabbt gaserna kan röra sig genom pipan bakom kulan, där de, till skillnad mot mellan kornen i krutladdningen, har fri väg.

Hoppas att du begrep något av detta! Det här är ett komplicerat ämne även för oss som läst fysik och kemi på högskole- och universitetsnivå.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-05-21, 21:57
Medlem
rockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
I det här fallet pratar vi ju om ljudhastigheten i form av den högsta hastighet som gasen kan accelereras till av sitt eget tryck. De fasta partiklarna kommer att följa med då gasen accelererar, och det är därför rimligt att anta att deras massa måste tas i beaktande.
Visst kommer de att följa med gasen, men deras (netto)hastighet kommer inte att vara densamma som gasens förens jämvikt infinner sig. Den artikel du länkade till behandlar endast system i jämvikt. Jag hittade en artikel som behandlar icke-jämviktsystem med fasta partiklar men jag har dessvärre bara tillgång till artiklar från och med 2001 där den ligger.

Frågan är bara hur snabbt jämvikt inställer sig. Intuitivt skulle jag säga att ju större partiklarna är, desto längre tar det innan jämvikt råder.
Citera
2008-05-21, 22:57
Medlem
Med tanke på att partiklarna är väldigt små, och gasens accelerationssträcka i pipan ganska lång, blir nog skillnaden i hastighet mellan gaserna och partiklarna så liten att den i praktiken kan försummas.

Att ljudhastigheten trots att ungefär halva massan av förbränningsprodukterna utgörs av fasta partiklar inte blir avsevärt lägre än ljudhastigheten i koldioxid vid 1500 K (jag antar att siffran du angav gäller vid atmosfärstryck) tror jag beror på att det även finns faktorer som höjer denna.

Träkol lämpat för bra svartkrut innehåller en hel del väte (i synnerhet om man räknar molprocent och inte viktprocent), så förbränningsgaserna kommer att innehålla en hel del vatten, som är lättare än klodioxid, vilket ger högre ljudhastighet.

Vid det tryck som råder i ett eldvapen kan en gas nog inte längre betraktas som ideal, utan på grund av gasmolekylernas volym kommer trycket för en given densitet och temperatur att vara högre än för en ideal gas. Detta kommer också att ge en högre ljudhastighet.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-05-23, 21:11
Medlem
Gregorian2ks avatar
Kan köpa svavelsyra här änn?

Tjaa

Någon som köpt svavelsyra här nyligen
http://se.vwr.com/app/search/Search

Är det licens eller företag som gäller skulle vara kul o veta ??
Citera
2008-05-24, 01:53
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregorian2k
Tjaa

Någon som köpt svavelsyra här nyligen
http://se.vwr.com/app/search/Search

Är det licens eller företag som gäller skulle vara kul o veta ??

Tyvär, vwr är skitjobbiga att ha att göra med även om man har företag och det är lagligt. Så att köpa olagliga saker som privatperson är nästintill omöjligt. Tror de inte änns säljer kemikalier till privatpersoner över huvud taget.

Företags poly typ

Mvh
Citera
2008-05-24, 11:39
Medlem
Jomazis avatar
Kärl av rostfritt stål, 250ml-1L, med "pip", inte lock! Någon som vet vart eller i vilken form sådana finns tillgängliga?

Min stora uppfinning och därmed mitt nobelpris hänger i luften
Citera
2008-05-24, 11:57
Medlem
pezes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Kärl av rostfritt stål, 250ml-1L, med "pip", inte lock! Någon som vet vart eller i vilken form sådana finns tillgängliga?

Min stora uppfinning och därmed mitt nobelpris hänger i luften

Finns inte det på typ ICA osv. fast det kanske inte är den typen du vill ha, den typen som jag tänker på är den med handtag och fot...

/Johan
Citera
2008-05-25, 00:17
Medlem
C9h18o6s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=vf42mBrlBmQ hahahah!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in