[quote=Fyrverkerinörd]Efter att ha funderat, och googlat en del, är jag faktiskt benägen att ge Kokis rätt i att den maximala utgångshastigheten hos ett svartkrutsvapen är ungefär lika stor som den maximala förbränningshastigheten hos krutet.
Detta beror inte på att det är förbränningshastigheten (eller rättare sagt flammspridningshastigheten, vilket är det som avses om man påstår att svartkrut brinner med 400 m/s) som begränsar utgångshastigheten, utan på att både flammspridningshastigheten, och utgångshastigheten begränsas av ljudhastigheten i krutgaserna under rådande tryck och temperatur.
Jag har inte läst just strömningslära, men såvitt jag har förstått kan en gas som accelereras av tryck inte nå en högre hastighet än ljudhastigheten under aktuella förhållanden. Ett undantag är om gasen passerar genom en dysa med först en konvergerande, och sedan divergerande del, där gasen får expandera fritt. Se exempelvis följande länk:
http://www4.tsl.uu.se/isv/termo2008/repetition3.pdf
ok hur i helvete finns de då svartkrut gevär som skuter med 630 m/s bl.a och 533 m/s en jag läst om ochså om krutet bara brinner med 400 m/s??
eftersom du säger att kulansutgångshastighet inte kan bli snabbare än förbrännigshastigheten alltså 400 m/s eller är den mer isf?