2008-05-09, 18:04
Medlem
osiss avatar
En liten fråga till forumets kemister. Jag har ett blysalt som jag funderar över. Först var det rött, typ som röd järnoxid. När jag hettade upp det så blev det klart gult. Jag har verkligen ingen aning om vad olika blysalter brukar ha för färg men någon kanske vet? Kan tillägga att det är inte vattenlösligt.
Citera
2008-05-09, 18:52
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
vadå näj, menar du att jag inte ska slipa den?
alltså ajg tänkte på alla vassa stenbitar och vassa kanter från bollen som sticker ut och gör repor i röret.
re: jao sten borde ju slita lite på röret ja ifs men de funkar iaf och de blir svinbilligt att göra många kulor.
bara en fråga klarar pipan trycket om man anv kaliumpermanganat i BP:t?
de lär ju bli en sjuk utgånghastighet

.................................................. . Varför ska du göra en ostabil jäkla satts istället för att bara köra med BP?

EDIT: ifall du inte vet det kokis så är alla blandningar med svavel och kaliumpermanganat jäkligt farliga...
Citera
2008-05-09, 20:05
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osis
En liten fråga till forumets kemister. Jag har ett blysalt som jag funderar över. Först var det rött, typ som röd järnoxid. När jag hettade upp det så blev det klart gult. Jag har verkligen ingen aning om vad olika blysalter brukar ha för färg men någon kanske vet? Kan tillägga att det är inte vattenlösligt.
Troligtvis var det Pb3O4 (bly tetraoxid) du hade först och vid upphettning blev det till PbO (bly dioxid), som kan antingen vara gult eller rött.

http://en.wikipedia.org/wiki/Minium#Chemical_properties
Citera
2008-05-09, 21:14
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Troligtvis var det Pb3O4 (bly tetraoxid) du hade först och vid upphettning blev det till PbO (bly dioxid), som kan antingen vara gult eller rött.

Tack för det! Vad kan man lösa upp det med? Det innehåller en del blyklumpar också så jag tänkte om man kunde lösa upp det, filtrera bort dessa och omkristallisera det.
Citera
2008-05-09, 22:43
Medlem
HOkks avatar
Citat:

Ajfan skall va blyoxid och inte blydioxid.
Citat:
Ursprungligen postat av osis
Tack för det! Vad kan man lösa upp det med? Det innehåller en del blyklumpar också så jag tänkte om man kunde lösa upp det, filtrera bort dessa och omkristallisera det.
Den skall vara löslig i ättiksyra samt varm alkalisk lösning (tex. kaustiksoda).
Citera
2008-05-09, 22:45
Medlem
dumms avatar
Smälter is snabbare i alkohol?

Sitter här med ett glas whisky ( efter ett par whisky kan vara värt att tillägga ifall jag är helt fel ute ) och upplever att isen smälter mycket snabbare än vad som är normalt.

Rumstempererad 40% whisky + lite kallt vatten + isbitar.

Är jag helt ute och snurrar med detta?
Citera
2008-05-09, 22:52
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ajfan skall va blyoxid och inte blydioxid.
Den skall vara löslig i ättiksyra samt varm alkalisk lösning (tex. kaustiksoda).

Förstod det. Du är förlåten :P
Ättiksyra säger du. Det ska provas i morgon.
Citera
2008-05-09, 22:54
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumm
Smälter is snabbare i alkohol?

Sitter här med ett glas whisky ( efter ett par whisky kan vara värt att tillägga ifall jag är helt fel ute ) och upplever att isen smälter mycket snabbare än vad som är normalt.

Rumstempererad 40% whisky + lite kallt vatten + isbitar.

Är jag helt ute och snurrar med detta?

Rumstempererad whisky är väl som rumstempererat vatten. det vill säga att det leder värme ganska bra. Förvånar mig inte att isen smälter rätt fort. Du kan ju köpa täljstensbitar och ha i frysen. Leder kylan skitbra, repar inte glaset och du får den rena härliga whiskey smaken kvar
Citera
2008-05-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cynisk
Ajfan, det missade jag. Har du några förslag på alternativa reduktionsmedel istället för bikarbonat och askorbinsyra då?
Undviker helst träkol, jag ville ha en stjärna med en så kort svans som möjligt och ändå använda lättillgängliga kemikalier.
Natriumbikarbonat kan i och för sig reducera magnesiumet men det är ju inget bränsle och bidrar normalt bara till att slöa ner satser på grund av bildningen av koldioxid.

Askorbinsyra är ett bra bränsle på grund av sin fenoliska del. Bättre alternativ är natrium- eller kaliumbensoat men det lättillgängliga natriumbensoatet är för fuktupptagande för att vara lämpligt i magnesiumsatser!

Hur man än vänder och vrider på receptet och experimenterar med sekundära bränslen så blir aldrig KNO3/Mg-stjärnor särskilt snygga eller effektiva! Dessutom måste man vara mycket noga med att ha koll på förenligheten mellan magnesiumet och övriga ingredienser i satsen så länge man inte tillsätter något dikromat som korrosionsskydd eller använder ett helt vattensäkert bindemedel.

Vad är det för effekt du eftersträvar? Det kanske finns någorlunda enkla men säkrare recept som kan ge dig den effekt du vill ha på himlen?
Citera
2008-05-09, 23:02
Bannlyst
för att BP me kaliumpermanganat brinner mycke kraftigare och fortare ,jag vet att blandningen är ganska känslig men den sj antänder ju inte normalt bara så.
men kan nån svara på om slipad cementkula skadar loppet i ett tjockt järnrör?
Citera
2008-05-09, 23:25
Medlem
Cynisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Vad är det för effekt du eftersträvar? Det kanske finns någorlunda enkla men säkrare recept som kan ge dig den effekt du vill ha på himlen?

Jag vill ha en stark vit stjärna med en så kort svans som möjligt, letade på ett antal sidor efter ett lämpligt recept som matchade mitt kemikalieförråd*, men jag kammade noll.

*Jag har "grundkemikalierna",dextrin,kno3,C,S,Mg och några till som jag inte kommer ihåg för tillfället... Simpla saker helt enkelt.
Citera
2008-05-09, 23:31
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
för att BP me kaliumpermanganat brinner mycke kraftigare och fortare ,jag vet att blandningen är ganska känslig men den sj antänder ju inte normalt bara så.
men kan nån svara på om slipad cementkula skadar loppet i ett tjockt järnrör?

Kokis.... kokis.... kukis(eller just ja. det är ju en annan FB:are).
Vad tycker du låter bäst. Ha ett säkert och fullt tillräkligt bra brinnande BP till din kanon så när du släper ner kulan i kanonröret riskerar du inte en tändning.

Eller. Att ha en instabill blandning då du rikserar spränga kanonen eller att de antänder när du stoppar ner kulan så du får ett hål i pannbenet eller alvarliga brännskador. Du får överväga riskerna lite. BP räcker gått och väl till kanonerna. Om du inte har lyckats gjort så bra krut ska du inte ens börja fundera på att använda KMnO4!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in