2008-03-02, 12:34
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFreak_
Hej, jag får problem med mina färgade rökbomber.

Jag börjar med att smälta salpeter och socker tills det blivit helt smält. Sen tillsätter jag bikarbonat och då "sväller" hela min blandning upp och blir typ som hårmousse. Då är det omöjligt att kunna blanda i mitt organiska färgämne som jag beställt hem från kinn.

Vad är problemet ?

Du använder natriumVÄTEkarbonat va? Inte natriumkarbonat? Där har du felet i så fall. Men ja. du kan tillsätta färgämnet och det kommer funka någorlunda bra.
Citera
2008-03-02, 12:35
Medlem
pimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampeeffs
okej. jag märker iaf stor skillnad på brinnhastighet om jag använt isopropanol eller inte. något händer även om det nu inte kristalliseras.

lite offtopic nu men jag kommer ikväll att komma över dynamit gubbar, någon som har något kul tips på vad man kan göra för kul med dem?

spränga toaleter är jävligt roligt..

mvh pimp..
Citera
2008-03-02, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Du använder natriumVÄTEkarbonat va? Inte natriumkarbonat? Där har du felet i så fall. Men ja. du kan tillsätta färgämnet och det kommer funka någorlunda bra.

Taack. Får hoppas på att det är problemet.
Kan man få tag på natriumkarbonat i mataffärer ?
Citera
2008-03-02, 13:06
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Man kan köpa det via Ebay. Det finns ett glasetsningspreparat från USA som innehåller höga koncentrationer väteflourid. Armour Etch heter produkten.

Använd tredubbla skyddshandskar och heltäckande ansiktsskydd.

Säkerhetsdatablad
http://www2.itap.purdue.edu/MSDS/docs/12680.pdf
Är det lagligt att ta genom tullen?
Citera
2008-03-02, 13:09
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Är det lagligt att ta genom tullen?

Troligen inte, men tror du tullen vet vad det är i det? De lär inte leta rätt på msds'n för det, och det står inte på flaskan.
Citera
2008-03-02, 13:34
Medlem
Naturvetarens avatar
Hmm, jag vet inte riktigt vad jag tycker om sånt. Jag tycker iaf inte att det är OK när det handlar om något så brutalt giftigt som HF
Citera
2008-03-02, 13:40
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Hmm, jag vet inte riktigt vad jag tycker om sånt. Jag tycker iaf inte att det är OK när det handlar om något så brutalt giftigt som HF

Bah! Jag oroar mig inte, och hoppas att min flaska anländer snart. Beställde för en vecka sen.
Citera
2008-03-02, 14:04
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Bah! Jag oroar mig inte, och hoppas att min flaska anländer snart. Beställde för en vecka sen.

Men du bör vara EXTREMT noga med säkerheten där. Jag handskas nog hellre med kvicksilver än väteflorid i alla fall. Va försiktig som sagt. Men vad ska du ha det till förutom terror angrepp och skrämma grannens katt?
Citera
2008-03-02, 14:50
Medlem
rockets avatar
Jag tror att WirelessGkit2 är mycket väl medveten om vilka risker som finns och hur man minskar dem till skillnad från många andra på det här forumet. Det skulle dock vara illa om flaskan började läcka under frakten.

Jag hoppas dock verkligen att inga mindre erfarna/begåvade individer beställer hem denna produkt. Vätefluorid hör till de fåtal ämnen som till och med jag är rädd för.
Citera
2008-03-02, 14:51
Medlem
kulkvarn

Hej skulle det gå att ha glas kulor i en metall kulkvarn? Utan att det skulle bildas några gnistor eller skulle kulorna gå sönder?
Citera
2008-03-02, 15:06
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jodå, säkerheten går alltid i främsta ledet, oroa er inte för det. Syftet med det är såklart att etsa glas. Ska göra en uppsättning snygga flaskor till mitt hembrända förråd av olika spritdrycker. Har inga planer alls för att utforska dess höga fluorinnehåll eller dess berättigade rykte som djävulsk syra. Så fort man börjar laborera med sånt, så har man åsidosatt regel nr 1.

Det räcker ju med att citera varningstexten på flaskans framsida: "MAY BE FATAL OR CAUSE PERMANENT DAMAGE TO SKIN, EYES OR RESPIRATORY TRACT. VAPOR HARMFUL. CAUSES SEVERE BURNS WHICH MAY NOT BE IMMEDIATELY PAINFUL OR VISIBLE."
Citera
2008-03-02, 15:08
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyromaniac86
Hej skulle det gå att ha glas kulor i en metall kulkvarn? Utan att det skulle bildas några gnistor eller skulle kulorna gå sönder?

Nej, det är inte att rekommendera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in