2008-05-10, 01:00
Medlem
rockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cynisk
Ajfan, det missade jag. Har du några förslag på alternativa reduktionsmedel istället för bikarbonat och askorbinsyra då?
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Natriumbikarbonat kan i och för sig reducera magnesiumet men det är ju inget bränsle och bidrar normalt bara till att slöa ner satser på grund av bildningen av koldioxid.
Haha... ja, karbonater brukar normalt sett inte göra mycket mer än sönderfalla till metalloxid och koldioxid. I det här fallet så kommer dock koldioxiden att reagera med magnesiumet. Karbonatet är då ett oxidationsmedel.

En direkt följd av detta är att det inte är någon vidare bra idé att använda kolsyresläckare på magnesiumbränder. Någon som har prövat?
Citera
2008-05-10, 20:19
Medlem
Citat:
Jag vill ha en stark vit stjärna med en så kort svans som möjligt, letade på ett antal sidor efter ett lämpligt recept som matchade mitt kemikalieförråd*, men jag kammade noll.

Vad menar du med en så kort svans som möjligt? Ingen svans alls, eller en väldigt kort, tjock svans?

I båda fallen är det billigare, säkrare och mer praktiskt att använda pyro aluminium (om du nu har det) än magnesium.

Kaliumnitrat, eller bariumnitrat, svavel, och pyroaluminium i lämpliga proportioner bör kunna ge den effekt du söker. Ju större överskott av Al, ju mer svans.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-05-10, 21:03
Medlem
Cynisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Vad menar du med en så kort svans som möjligt? Ingen svans alls, eller en väldigt kort, tjock svans?

I båda fallen är det billigare, säkrare och mer praktiskt att använda pyro aluminium (om du nu har det) än magnesium.

Kaliumnitrat, eller bariumnitrat, svavel, och pyroaluminium i lämpliga proportioner bör kunna ge den effekt du söker. Ju större överskott av Al, ju mer svans.

Mvh,
Kaj

Ingen alls, fast en kort,tjock svans är ju inte katastrof.

Jo, men det är tråkigt nog en bristvara.

Inga alternativa lättillgängliga bränslen? Har inte råd att beställa något på ett bra tag.
Stjärnan blev faktiskt riktigt bra, men nu började jag oroa mig när crazyswede pratade om magnesium och syra...
Citera
2008-05-10, 21:29
Medlem
GalFisks avatar
Du kan evt. behandla ditt Mg med linolja, då blir det mindre känsligt. Enl. Passfire är det fullgott skydd mot alla vanliga oxidationsmedel utom ammoniumperklorat, hur det är med syror/baser vet jag inte.
Citera
2008-05-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Haha... ja, karbonater brukar normalt sett inte göra mycket mer än sönderfalla till metalloxid och koldioxid. I det här fallet så kommer dock koldioxiden att reagera med magnesiumet. Karbonatet är då ett oxidationsmedel...
Helt riktigt! Jag syftade dock på den korrosiva reaktionen när fukt finns närvarande men även där handlar det ju om oxidation av magnesiumet! Doh!

Citat:
Jag vill ha en stark vit stjärna med en så kort svans som möjligt, letade på ett antal sidor efter ett lämpligt recept som matchade mitt kemikalieförråd*, men jag kammade noll...
Om du kan tänka dig att skaffa antimontrisulfid så har jag ett riktigt bra recept någonstans på en snövit stjärna utan svans. Ljusstyrkan är i och för sig inte bländande men den är ren och snygg och brinner snabbt.
Citera
2008-05-11, 09:42
Medlem
zoccers avatar
Ja. Har/skaffar du antimontrisulfid så finns i AFN III ett bra förslag på en enkel vit stjärna utan metaller. Du spar då ditt dyra magnesium till annat:

KNO3......................64
Antimon trisulfid.......14
Svavel....................18
Dextrin.....................4
Citera
2008-05-11, 16:04
Medlem
Skulle vara glad om någon kunde hjälpa mig med detta=)

Syra-bas indikatorn HIn genomgår följande reaktion i vattenlösningar

HIn <-> H+ +In-
färg 1......färg 2

Följande absorbansvärden upptogs för en 5,00*10-4 M lösning av HIn. Indikatorn löstes i 0,1 M NaOH respektive 0,1 M HCl. Mätningarna genomfördes vid våglängderna 485 nm respektive 625 nm i 1,00 cm kyvetter.

0,1 M NaOH
A485 = 0,052
A625 = 0,823

0,1 M HCl
A485 = 0,454
A625 = 0,176

I NaOH lösningen föreligger indikatorn helt och hållet som In-, och i HCl lösningen föreligger indikatorn helt och hållet som HIn.

Beräkna syrakonstanten för indikatorn, om Du vet att man löste lite indikator i en pH 5,00 buffert och mätta absorbansen 0,472 vid 485 nm respektive 0,351 vid 625 nm.
(1,00 cm kyvetter användes)
Citera
2008-05-11, 21:59
Medlem
Söker efter kristallint Sorbitol, tips på inköpsställe mottages tacksamt
Citera
2008-05-11, 22:17
Medlem
Keten säljer Sorbitol. Huruvida det är kristallint eller finmalt vet jag ej.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-05-11, 22:30
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s4x4
Söker efter kristallint Sorbitol, tips på inköpsställe mottages tacksamt
Här finns också:
http://www.google.com/products?q=sorbitol&btnG=Search+Products&scoring=p rd
eller här, http://www.iherb.com/productdetails.aspx?c=1&pid=819&utm_source=gb&utm_ medium=pf
Citera
2008-05-12, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Kokis.... kokis.... kukis(eller just ja. det är ju en annan FB:are).
Vad tycker du låter bäst. Ha ett säkert och fullt tillräkligt bra brinnande BP till din kanon så när du släper ner kulan i kanonröret riskerar du inte en tändning.

Eller. Att ha en instabill blandning då du rikserar spränga kanonen eller att de antänder när du stoppar ner kulan så du får ett hål i pannbenet eller alvarliga brännskador. Du får överväga riskerna lite. BP räcker gått och väl till kanonerna. Om du inte har lyckats gjort så bra krut ska du inte ens börja fundera på att använda KMnO4!

jo jag har gjort hyffsat bra krut dock med grillkol så de är ju inte superkrut ,men..

http://www.youtube.com/watch?v=HJTSub5WRmI

i frakrike anv dem ju flash i vissa pistoler vad jag läst.
och kaliumpermanganat och kol borde ju inte va i närheten så kraftigt så de borde ju inte spränga pipan. menså du menar att de riskerar att tända av så lite som en kula man rullar ner i loppet?

och ska göra pilkulkvarnkrut ist.
men funkar de bra med runda cementbollar?
för de blir billigt och enkelt att bygga, inte lätt att hitta 40mm metallkulor. så kommer de funka ?
Citera
2008-05-12, 07:50
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
i frakrike anv dem ju flash i vissa pistoler vad jag läst.

men funkar de bra med runda cementbollar?
för de blir billigt och enkelt att bygga, inte lätt att hitta 40mm metallkulor. så kommer de funka?

(källa tack, på översta)

Det vet ju bara du. Hur ska vi veta hur bra din kanon är byggd och tål tyck ökningar...

Du får väl helt enkelt testa med ordentligt avstånd. Eller så kan du ju faktiskt beräkna på trycket som bildas, Du kan ju räkna på ditt dröm krut då, för håller det för det så kommer det hålla för ditt icke snabbrinnande krut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in