2004-07-06, 13:22
Medlem
Bloodhounds avatar
Gör här en tråd om något som alltid behövs inom pyrotekniken, nämligen stubin. Att ha en bra stubin är en vital del för säkerheten hos din laddning.

Firmor som säljer stubin, bra egentillverkade stubiner osv. det är bara att fylla på.

Börjar själv med en fråga.
Vet någon vart man kan få tag på tjärstubin? Trodde detta gick under 154-certifikat som "Detonerade Stubin". Hittils har jag kört med hemtillverkad stubin men alla säjer "skaffa riktig stubin". Då är frågan, vem fan säljer stubin?
Citera
2004-07-06, 13:47
Awaiting Email Confirmation
Sh33ters avatar
Tjærstubin

Heh, har 1 meter tjærstubin hemma som min farsa fixa i en brandøvning, fy fan vilken kvalitet, brinner långsamt och 100%:igt (under vatten åsso)... kaanon!
Citera
2004-07-06, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
vem fan säljer stubin?

Menar du att du inte känner till http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/ ??
Citera
2004-07-06, 15:14
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection

om man skall vara petig så tillverkas tjärstubin inte längre men de har däremot den nya varianten med plast.
Företag som sysslar med bergsprängning borde åtminstone veta var man kan få tag på den även om de inte använder själva längre.

Detta är tyvärr den enda stubin som inte kräver tillstånd.

Om det inte är annorlunda nu så brinner stubinen 0,5m/min. Under vatten brinner den snabbare. (högre tryck)
Citera
2004-07-06, 16:40
Awaiting Email Confirmation
Sh33ters avatar
Den jag har ær ca 15 år gammal sådeså...
Citera
2004-07-06, 17:05
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitro Injection

Givetvis känner jag till kära gamla Pyro, om du hade läst skrev jag att jag trodde det behövdes 154-certifikat.
Citera
2004-07-06, 18:56
Medlem
Då får du ursäkta, jag läste i all hast.

Vet någon hur det är med stubin utomlands då? Tänker främst på Tyskland och Danmark då jag har fått för mig att Finland och Norges restriktioner inte skiljer sig nämnvärt mot Sverige(?).
Citera
2004-07-07, 03:28
Medlem
Jomazis avatar
Brukar använda tvinnat hushållspapper doppat i konc. lösning av salpeter-dextrin (5-1 i vol.). Det brinner med ett fräsande ca 3-4 sekunder / cm. Primitivt av bara f*n, men det fungerar.

Till regelrätta smällare så använde jag (när smällare var lagligt givetvis) alltid elekrisk tändning, med två ihopbundna tändstickor med stålull mellan, vill inte riskera att ha med blindgångare att göra...
Citera
2004-07-07, 07:36
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Brukar använda tvinnat hushållspapper doppat i konc. lösning av salpeter-dextrin (5-1 i vol.). Det brinner med ett fräsande ca 3-4 sekunder / cm. Primitivt av bara f*n, men det fungerar.

Till regelrätta smällare så använde jag (när smällare var lagligt givetvis) alltid elekrisk tändning, med två ihopbundna tändstickor med stålull mellan, vill inte riskera att ha med blindgångare att göra...

Vart får du tag på ditt dextrin?
Citera
2004-07-07, 10:29
Medlem
andyboys avatar
Dextrin är bäst att göra själv, fast det går att köpa i vissa konstmaterial affärer.

För att göra det själv så är det bara att gå ner till affären och köpa ett par paket med potatis-mjöl eller majs-stärkelse. Häll ut stärkelsen på en bakplåt med höga kanter i ett cirka 1cm högt lager och ställ in alltihop i ugnen i ett par timmar på cirka 220°C. Rör om då och då för att all stärkelse ska "omvandlas". När all stärkelsen är gyllenbrun så är det klart.
Citera
2004-07-07, 11:21
Bannlyst
Tjena andyboy, jag brukar doppa lite bomull i en conc salpter lösning och låta det stå ett tag, sedan kan man tvinna ut bomullen till trådar som funkar hyfsat. Skall prova med lite blackmatch och NC lack stubin snart.
Citera
2004-07-07, 16:03
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andyboy
Dextrin är bäst att göra själv, fast det går att köpa i vissa konstmaterial affärer.

För att göra det själv så är det bara att gå ner till affären och köpa ett par paket med potatis-mjöl eller majs-stärkelse. Häll ut stärkelsen på en bakplåt med höga kanter i ett cirka 1cm högt lager och ställ in alltihop i ugnen i ett par timmar på cirka 220°C. Rör om då och då för att all stärkelse ska "omvandlas". När all stärkelsen är gyllenbrun så är det klart.

Vill du få dextrin som inte är hydroskopiskt så är det mycket mer komplicerat än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in