Nej, du har rätt i att det inte står något ingående om storleken, dock har jag skrivit följande:
Citat:
Hur stora kulor? Spelar inte så himla stor roll, men nånstans mellan 12 - 25mm i diameter fungerar oftast bra. Det viktiga är tyngden. De skall vara tillräckligt tunga för att kunna krossa det vi maler. Det är inte heller effektivare att ha flera olika storlekar på kulorna, vilket någon hävdat. Samma storlek på samtliga funkar bäst.
Men ändå, hur stora kulor som fungerar bra beror ju på dimensionen och varvtalet på kvarnen. Det är därför jag menar att det inte funkar att säga att t.ex 15mm kulor eller kudsar fungerar bra, om man inte vet hur kvarnen snurrar och dimensionen.
Men däremot(som jag skrivit i citatet) spelar tyngden roll. Har du verkligen fått så små mässingskudsar som 6x6mm att fungera bra? De låter i mina öron som alltför små och lätta om man vill mala något mer svårmalt och hårt material. Jag har aldrig själv prövat så små malningsmedia, prövade 9mm blykulor, men tyckte att de inte funkade så bra. Dock är blyet mjukare än mässingen, så kanske.