2008-03-02, 20:29
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyromaniac86
villken är det man ska köpa då? det finns ju massa olika storlekar räcker den som är ytterdiam : 3 mm för 29 kr eller ska man köpa en tjockare?

du skall ha dom 15*15 mm å dom skall väga 22 g per tyck.. mina väger mellan 21,9-22.1 ändå har jag kapat dom med en bandsåg... så det kommer bli svårt att få dom hundra om du kapar dom för hand...

mvh // c9
Citera
2008-03-02, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Kör på 6mm e lagom, fått fina resultat med det iaf.
okej så det man ska göra med det är att kapa av det i små bitar? hur stora ska dom vara? och sen slipar man kanterna så att dom blir lite runda så att man inte skär sig på dom. Och sedan klara att ha i en kulkvarn?
Citera
2008-03-02, 20:53
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyromaniac86
okej så det man ska göra med det är att kapa av det i små bitar? hur stora ska dom vara? och sen slipar man kanterna så att dom blir lite runda så att man inte skär sig på dom. Och sedan klara att ha i en kulkvarn?

Kör dem utan krut i trumlaren en timma eller så, så slipper du slipa kanterna. Det kan lossna lite skräp från dem första gången, därav frånvaron av krut.
Citera
2008-03-02, 21:01
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Kör dem utan krut i trumlaren en timma eller så, så slipper du slipa kanterna. Det kan lossna lite skräp från dem första gången, därav frånvaron av krut.

skär detta inte sönder truman då?...

mvh // c9
Citera
2008-03-02, 21:07
Medlem
Fieldleafs avatar
Kortfråga bara. Går det att oxidera kaliumklorat till kaliumperklorat med väteperoxid? KClO3 + H2O2 --> KClO4 + H2O

Då är det bara att koka eller låta vattnet dunsta bort? Alltenativt koka lösningen så syret frigörs. Eller ska detta göras under tryck? Fast låter osäkert att låta klorat och väteperoxid få värmas under tryck. Olycka låter givet
Citera
2008-03-02, 21:11
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
skär detta inte sönder truman då?...

mvh // c9

Inte mer än ifall man har krut med i bilden. Vad är den aktuella trumman gjord av, pyromaniac86?
Citera
2008-03-02, 21:25
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Kortfråga bara. Går det att oxidera kaliumklorat till kaliumperklorat med väteperoxid? KClO3 + H2O2 --> KClO4 + H2O

Då är det bara att koka eller låta vattnet dunsta bort? Alltenativt koka lösningen så syret frigörs. Eller ska detta göras under tryck? Fast låter osäkert att låta klorat och väteperoxid få värmas under tryck. Olycka låter givet
Hur kom du på det? Alltså ämnen reagerar inte hur som helst, du kan inte bara ta saker ur luften..
Citera
2008-03-02, 21:28
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Hur kom du på det? Alltså ämnen reagerar inte hur som helst, du kan inte bara ta saker ur luften..

Jag vet att kaliumklorat kan oxideras till perklorat. Tror inte detta skulle funka men kunde lika gärna fråga. Har tillgång till väldigt mycket klorat och känns dummt att köpa massa dyrt perklorat då så vill gärna omvandla det men har inte kommit på något bra sätt Om någon vet något som funkar så PM:a mig om hur man skall gå till väga
Senast redigerad av Fieldleaf 2008-03-02 kl. 21:34.
Citera
2008-03-02, 21:32
Medlem
zoccers avatar
Citat:
du skall ha dom 15*15 mm å dom skall väga 22 g per tyck..och bla.bla
Citat:
Kör på 6mm e lagom, fått fina resultat med det iaf.

Ovanstående är fullständigt nys! Det går inte att säga sådär bara.

Hur stora kudsarna skall vara beror helt och hållet på hur stor trumma du har på din kvarn och varvtalet på trumman.
Det finns två rätt stora trådar på forumet som behandlar kulkvarnar rätt bra, sök upp dem och läs. Är nånting sen oklart, fråga mer där i den tråden.
Citera
2008-03-02, 23:00
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Ovanstående är fullständigt nys! Det går inte att säga sådär bara.

Hur stora kudsarna skall vara beror helt och hållet på hur stor trumma du har på din kvarn och varvtalet på trumman.
Det finns två rätt stora trådar på forumet som behandlar kulkvarnar rätt bra, sök upp dem och läs. Är nånting sen oklart, fråga mer där i den tråden.
Utgick ifrån min, men ju större mill (med optimerad vinkelhastighet) ju större kulor. Men vad jag vet står inget ingående i trådarna vilken storlek på kulorna som gäller vid en viss storlek på kvarnen? Måtten ligger nånstans där jag och C9 nämde (för en inte allt förstor/liten kvarn) iallafall.
Citera
2008-03-03, 00:51
Medlem
zoccers avatar
Nej, du har rätt i att det inte står något ingående om storleken, dock har jag skrivit följande:
Citat:
Hur stora kulor? Spelar inte så himla stor roll, men nånstans mellan 12 - 25mm i diameter fungerar oftast bra. Det viktiga är tyngden. De skall vara tillräckligt tunga för att kunna krossa det vi maler. Det är inte heller effektivare att ha flera olika storlekar på kulorna, vilket någon hävdat. Samma storlek på samtliga funkar bäst.

Men ändå, hur stora kulor som fungerar bra beror ju på dimensionen och varvtalet på kvarnen. Det är därför jag menar att det inte funkar att säga att t.ex 15mm kulor eller kudsar fungerar bra, om man inte vet hur kvarnen snurrar och dimensionen.

Men däremot(som jag skrivit i citatet) spelar tyngden roll. Har du verkligen fått så små mässingskudsar som 6x6mm att fungera bra? De låter i mina öron som alltför små och lätta om man vill mala något mer svårmalt och hårt material. Jag har aldrig själv prövat så små malningsmedia, prövade 9mm blykulor, men tyckte att de inte funkade så bra. Dock är blyet mjukare än mässingen, så kanske.
Citera
2008-03-03, 09:51
Medlem
kridan_pyros avatar
ja men du svarade inte på min fråga säljer dom 5kg säckar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in