Citat:
När det är dags att börja med färg så är det dock röd(Strontiumnitrat) som är lättast att börja med och då kan du t.ex. köra ihop med PVC som klorgivare. Det kan du dock vänta med tills du vet om det här verkligen är något du vill hålla på med på riktigt. Det är dyrt. Strontiumnitrat kan man förresten torka i ugn på 150°C.
Ursprungligen postat av Puris
Plocka bort alla klorater och ammoniumperklorat det är inget för nybörjare. Strontiumnitrat anser jag är ganska jobbigt att pyssla med för att det är hygroskopiskt och det krävs endel för att få stjärnor innehållande det att tända.
Jag håller absolut med om kloraterna. Själv så använder jag inga. För riskabla.
Vad gäller AP(ammoniumperklorat) så kan det nog också vara bra att låta bli. Det är för mycket att tänka på när man är nybörjare, och det är ofta svårt att få tillräcklig fart på utan katalysatorer. Det är t.ex. inkompatiblet med i princip alla metaller utom Aluminium och framför allt koppar och kopparföreningar(med vissa undantag och då bör man hålla vatten borta) är väldigt olämpligt. I vissa lägen kan det t.o.m. DETONERA. (I hopp om att det är preskriberat så kan jag ju nämna att jag sköt av ett stormfällt träd med 50 gram AP + lite till en gång för länge sen.) AP är relativt röksvagt men är ändå inte särskillt lämpligt för inomhusfyrverkerier eftersom röken innehåller saltsyra och ammoniak.
Citat:
Bra rekommendation.
Jag började med att göra kolbaserade stjärnor, de är relativt säkra och billiga.
Citat:
Det är allt flake-aluminium han har.
Jag anser att kaliumperklorat till burstcharge (ev.flash), reaktivt pyroaluminium i fina "flakes" samt ett aluminium som är mindre reaktivt (gärna coatat) och i något större storlek är viktigt.
Köp 25 µm flake till flash. Det är säkrare än PyroMicron, German Dark och liknande.
Köp dextrin och Accroides resin(red gum) också (bindemedel och bränslen)
dextin är lösligt i vatten och Red Gum i etanol(T-röd)
i satser med nitrat och Al så behöver du ett par % borsyra som pH-buffert.
Glöm inte att använda andningsskydd när du arbetar med metallpulver! Det fastnar i lungorna och du blir aldrig av med det. Kan leda till stora problem längre fram i livet. Ögonen giller det nog heller inte så mycket.
) Är det Salpet/socker 60/50 som gäller?