2007-10-22, 23:48
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puris
Plocka bort alla klorater och ammoniumperklorat det är inget för nybörjare. Strontiumnitrat anser jag är ganska jobbigt att pyssla med för att det är hygroskopiskt och det krävs endel för att få stjärnor innehållande det att tända.
När det är dags att börja med färg så är det dock röd(Strontiumnitrat) som är lättast att börja med och då kan du t.ex. köra ihop med PVC som klorgivare. Det kan du dock vänta med tills du vet om det här verkligen är något du vill hålla på med på riktigt. Det är dyrt. Strontiumnitrat kan man förresten torka i ugn på 150°C.
Jag håller absolut med om kloraterna. Själv så använder jag inga. För riskabla.
Vad gäller AP(ammoniumperklorat) så kan det nog också vara bra att låta bli. Det är för mycket att tänka på när man är nybörjare, och det är ofta svårt att få tillräcklig fart på utan katalysatorer. Det är t.ex. inkompatiblet med i princip alla metaller utom Aluminium och framför allt koppar och kopparföreningar(med vissa undantag och då bör man hålla vatten borta) är väldigt olämpligt. I vissa lägen kan det t.o.m. DETONERA. (I hopp om att det är preskriberat så kan jag ju nämna att jag sköt av ett stormfällt träd med 50 gram AP + lite till en gång för länge sen.) AP är relativt röksvagt men är ändå inte särskillt lämpligt för inomhusfyrverkerier eftersom röken innehåller saltsyra och ammoniak.

Citat:
Jag började med att göra kolbaserade stjärnor, de är relativt säkra och billiga.
Bra rekommendation.

Citat:
Jag anser att kaliumperklorat till burstcharge (ev.flash), reaktivt pyroaluminium i fina "flakes" samt ett aluminium som är mindre reaktivt (gärna coatat) och i något större storlek är viktigt.
Det är allt flake-aluminium han har.

Köp 25 µm flake till flash. Det är säkrare än PyroMicron, German Dark och liknande.

Köp dextrin och Accroides resin(red gum) också (bindemedel och bränslen)
dextin är lösligt i vatten och Red Gum i etanol(T-röd)
i satser med nitrat och Al så behöver du ett par % borsyra som pH-buffert.

Glöm inte att använda andningsskydd när du arbetar med metallpulver! Det fastnar i lungorna och du blir aldrig av med det. Kan leda till stora problem längre fram i livet. Ögonen giller det nog heller inte så mycket.
Citera
2007-10-23, 19:14
Medlem
Silverturks avatar
Hur kan man påvisa kaliumjoner i en lösning?

Kort sagt, som rubriken lyder.

Lösningen i sig är den som kommer av att K2S är löst tillsammans med svaveloxider och möjligen kväveoxider (NOx). Lösningen i sig kommer vara en blandning av sulfat, sulfit, K+, OH- samt SH-. Tanken är att jag vill se om K2S har kommit i kontakt med vattnet. Detta bevisas om jag kan visa att kaliumjoner, K+, simmar runt i vätskan.

Jag har ingen bra tanke själv. Sulfiten och kväveoxiderna bör försvinna om man kokar lösningen (Har för mig att sulfiten sönderdelas). Kvar blir en soppa av H2SO4(aq), K+, OH- samt SH-. Det enda jag kan komma på är natriumperklorat, som bildar kaliumperklorat som är relativt svårlösligt och borde fällas ut. SH- kanske kan visas med något annat test?
Citera
2007-10-23, 19:21
Medlem
wääuus avatar
Kaliumjonerna är nog svåra att påvisa. Men om du kör med destillerat vatten i reaktionen kan du ju torka lite av lösningen och se om du får kvar något fast ämne, som då förmodligen är ett kaliumsalt av någonting. Det kan självklart vara något annat med, som då skulle kunna komma från föroreningar i utgångskemikalierna eller någon annanstans ifrån.

Edit: googlade lite, jag kan inte tyska men ammoniumoxalat verkar kunna påvisa kalium och natrium http://www.springerlink.com/content/r6h4157012w15385/
De flesta oxalater är svårlösliga så man kan ju fråga sig hur selektivt reagenset är.

Edit2: även natriumkoboltnitrit kan funka andra träffen på "reagens kalium" det är nog svårare att få tag på/tillverka än ammoniumoxalat. Oxalsyra går att köpa i färgaffrer ofta.
Citera
2007-10-23, 20:01
Medlem
Naturvetarens avatar
Sätt dig och fundera lite med en löslighetstabell framför dig, frogfot har en mindre på sin sida (men den duger knappast till det här). Annars kan du fråga din lärare efter merck eller liknande. ClO4- låter som en bra början, du får nog koncentrera lösning innan bara
Citera
2007-10-23, 20:45
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Sätt dig och fundera lite med en löslighetstabell framför dig, frogfot har en mindre på sin sida (men den duger knappast till det här). Annars kan du fråga din lärare efter merck eller liknande. ClO4- låter som en bra början, du får nog koncentrera lösning innan bara

Det är väl snarare så att jag inte kommer tillåtas hantera klorater/perklorater, den restriktionen råkade jag ut för förut. Annars vore det ganska bra, först kokas all vätska bort, så löses det kvarvarnde saltet i destvatten och så ser jag huruvida jag får fällning eller ej.
Citera
2007-10-23, 21:02
Medlem
rockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Kort sagt, som rubriken lyder.

Lösningen i sig är den som kommer av att K2S är löst tillsammans med svaveloxider och möjligen kväveoxider (NOx). Lösningen i sig kommer vara en blandning av sulfat, sulfit, K+, OH- samt SH-. Tanken är att jag vill se om K2S har kommit i kontakt med vattnet. Detta bevisas om jag kan visa att kaliumjoner, K+, simmar runt i vätskan.

Jag har ingen bra tanke själv. Sulfiten och kväveoxiderna bör försvinna om man kokar lösningen (Har för mig att sulfiten sönderdelas). Kvar blir en soppa av H2SO4(aq), K+, OH- samt SH-. Det enda jag kan komma på är natriumperklorat, som bildar kaliumperklorat som är relativt svårlösligt och borde fällas ut. SH- kanske kan visas med något annat test?
Det är nog svårt att finna SH- i en sur lösning. Den är nog inte heller särskilt stabil i den oxiderande miljö som kväve- och svaveloxider utgör. Vad får man när SH- protoneras? Du äger faktiskt ett fantastiskt analysinstrument för att påvisa förekomsten av denna förening. Du finner det framför dina ögon.

Kaliumjoner är dock inte lika lätta att påvisa och särskilt att kvantitativt bestämma. Förutsatt att man inte har lite halvt exotiska reagens eller avancerade instrument då. Det vanligaste sättet att kvantitativt såväl som kvalitativt bestämma metalljonshalter är förmodligen AAS, men du har nog inte tillgång till ett sådant instrument.

Vogel beskriver en gravimetrisk analys där kaliumjoner fälls ut som kaliumtetrafenylborat, men det är förmodligen inte heller något du har. Det står dessutom att det är ganska dyrt och en återvinningsprocess beskrivs till och med, vilket är illavarslande även om boken är gammal.

Det klassiska testet för att påvisa kalium är dock natriumkoboltnitrit som bildar en gul fällning med kalium.
Citera
2007-10-23, 21:19
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Det är nog svårt att finna SH- i en sur lösning. Den är nog inte heller särskilt stabil i den oxiderande miljö som kväve- och svaveloxider utgör. Vad får man när SH- protoneras? Du äger faktiskt ett fantastiskt analysinstrument för att påvisa förekomsten av denna förening. Du finner det framför dina ögon.

Ah, så dumt av mig! Att jag inte heller tänkte på det, utan dessutom skrev att OH- skulle kommit av K2S. Här tänker man inte längre än näsan räcker!

Citat:
Det klassiska testet för att påvisa kalium är dock natriumkoboltnitrit som bildar en gul fällning med kalium.

Jag ska höra om vi har det här på skolan. I så fall har jag lite att välja bland:

Natriumkoboltnitrit, gul fällning.
Divätesulfid, H2S, bildas i den sura lösningen och känns väldigt bra.
Ammoniumoxalat, fast lite information saknas om detta.
Natriumperklorat, kaliumperklorat fälls ut.

Man tackar för snabba svar!
Citera
2007-10-23, 21:33
Medlem
rockets avatar
Glöm inte natriumtetrafenylborat. Hittar du detta på skolan så ger jag dig hela avsnittet om hur det används från Vogels Textbook of quantitative chemical analysis.
Citera
2007-10-24, 16:01
Bannlyst
Har köpt mig lite salpeter på konsum för att testa lite (jag vet att det funkar sämre, men skit samma ) Är det Salpet/socker 60/50 som gäller?
Citera
2007-10-24, 16:21
Medlem
Naturvetarens avatar
Ja det brinner, blanda bara. Annars är väl standard 60/40
Citera
2007-10-25, 19:08
Medlem
Var får jag tag på

Kaliumtiocyanat - KSCN
Järnnitrat - Fe(NO3)3

??
Citera
2007-10-25, 19:08
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khsl
Var får jag tag på

Kaliumtiocyanat - KSCN
Järnnitrat - Fe(NO3)3

??

bästa glödtråd till detta http://www.metacafe.com/watch/692380/make_a_firework_launcher/

mvh //c9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in