2007-12-30, 19:36
Medlem
zoccers avatar
Kan du säga mig vilka "vanliga smällare" du tänker bryta av som det finns svartkrut i, så kan jag berätta om åtminstone tio moment som kan gå snett. Innehåller dom dessutom något annat så kan jag öka antalet till 20.
Citera
2007-12-30, 20:46
Medlem
zoccers avatar
För granulering eller sortering använder jag vanlig kökssil som många andra. Dom kostar inte många spänn och nu när jag tittar efter så har den också minsann börjat rosta. Väven har också töjts ut en aning och har ett litet hål vid ena kanten, så det blir till att skaffa en ny. Jag har också ett stekskydd som pihop, men det har jag sällan använt då det inte har fyrkantiga hål utan rombiska, vilket ger rätt stor variation på kornen. Men det är säkert en annan sort. När jag sen siktar vidare kornat krut så kör jag det genom 60 - 80 - 100 mesh. Det som trillar ut längst ned är krutdamm som man inte har så stor användning för, det är som mjöl. Nångång har jag dragit fuktig svartkrutsstubin genom sådant mjöl och fått bättre antändning - tycker jag, men det kanske bara var önsketänkande, skillnaden var så liten att det inte var värt det. Det mjölkrutet får istället åka med i nästa sats med krut. Även det som stannar på 100-sikten är väldigt smått, men jag har gjort lite småsaker med det. Små smällare, använt till krutning, trånga tändhål osv, men även här har det mesta gått i återanvändning. -60+80 (alltså det som rinner genom 60 men fastnar på 80 blir ett snabbt, finkorningt krut som med fördel kan användas där sånt krut skall användas. T.ex. mindre smällare, i toppen på små raketer med endast knall (om man inte vill använda annat).
Det krut som för mig har varit mest användbart är det som siktats genom hushållssikten men fastnat på 60 sikten. Ett något brett spann kan någon invända, visst det är det. Skänk mig en sikt på 40 mesh i så fall! Den här storleken på krut är användbart till mycket, lyftkrut till stjärnbomber, granulerat utan bindemedel som raketkrut, smällare, spinnare, osv.

Jag vet att du pihop för ett tag sen skrev att man inte längre kunde få tag på siktar hos Cebex, men när jag kollar deras sortiment så har de iallafall 60,80 och 100mesh siktar.Inte bara nät, utan helt färdiga siktar. Runda i 3 olika storlekar. Eller så kan de bara ha blivit kvar i sortimentet och finns inte där på riktigt, det vet jag inte, det var ett tag sen jag köpte mina därifrån. Vill man hitta dom så går man in på Verktyg som kategori och skriver "sikt" i fritextsökning.
Citera
2007-12-30, 21:14
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Kan du säga mig vilka "vanliga smällare" du tänker bryta av som det finns svartkrut i, så kan jag berätta om åtminstone tio moment som kan gå snett. Innehåller dom dessutom något annat så kan jag öka antalet till 20.
Sveas gröna bolla. "cracking Balls". Jag gjorde en lyckad bomb förut med svartkrut från kinapuffar. Packade dom i två snusdosos och tejpade med massa silvertejp. Tänkte göra nåt liknande med krutet i bollarna.
Citera
2007-12-30, 23:00
Medlem
Kan göra ett litet tillägg. Jag som var väldigt nybörjade på den här fronten hade svårt att hitta det bland alla miljoner trådar och kommentarer om svartkrut.

KNO3, Kaliumnitrat, Saltpeter - Hos Granngården som produkten Unika Kali eller Krista K+. Detta är oftast en beställningsvara så ring innan och titta om dom har den inne.

Svavel
- Finns hos olika färgaffärer, dock inte alla. Bor man i Stockholm så finns det hos Colorama som ligger lite runt om i stan. B.la. på Sveavägen.

Frågar dom vad man ska ha det till kan man säga att man T.ex. ska bleka kläder med det.

Aceton och träkol är inte så svårt att klura ut var det finns
Citera
2007-12-31, 11:21
Medlem
zoccers avatar
Sveas gröna crackling balls är varken smällare eller har svartkrut i sig. Kulorna går däremot ganska enkelt att röva från dem och innebär inga större risker så länge man låter dem vara intakta. Börjar man däremot mala kulorna på något sätt i tron att de är krut, kommer man ohjälpligt att bli förvånad. De har ett tunnt,tunnt lager av skyddande krutning, medan själva kulan består av en vismutoxidblandning som är rätt så friktionskänslig.
Men som sagt, du får inget svartkrut från cracklingballs.
Citera
2007-12-31, 11:42
Medlem
buffalos avatar
Finns saltsyra att köpa på internet?
Citera
2007-12-31, 13:00
Medlem
Naturvetarens avatar
Så klart, så gott som alla kemikalieförsäljare har det eftersom det är en kemikalie alla labb har.
Citera
2007-12-31, 13:16
Medlem
Går inte saltsyra att få tag på, i teknisk kvalitet, på typ järnaffärer? Min börjar ta slut nu...
Citera
2007-12-31, 14:22
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Går inte saltsyra att få tag på, i teknisk kvalitet, på typ järnaffärer? Min börjar ta slut nu...
Järnaffär eller färgaffär.
Citera
2007-12-31, 14:25
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Sveas gröna crackling balls är varken smällare eller har svartkrut i sig. Kulorna går däremot ganska enkelt att röva från dem och innebär inga större risker så länge man låter dem vara intakta. Börjar man däremot mala kulorna på något sätt i tron att de är krut, kommer man ohjälpligt att bli förvånad. De har ett tunnt,tunnt lager av skyddande krutning, medan själva kulan består av en vismutoxidblandning som är rätt så friktionskänslig.

hehe... när jag var mindre i tron på att få ett fint krut ifrån.. malde jag ner dessa jag var 12 när detta hände så inga jävla "FAN vad dum du är"... Men det antände inte.. man jag avråder er från att göra det... blir inget kul av det heller för den delen!.. köpte 42 paket å malde ner å tog stubinen... dessa stubiner är ju typ bara några få centimeter, ihopp på att kunna antända andra större saker man gjorde... 3 cm stubin ..

mvh // c9 ta det lugnt i kväll!
Citera
2007-12-31, 15:02
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Hade inte tänkt att smula dom. Om man bara packar dom hårt vad händer då?
Citera
2007-12-31, 15:07
Medlem
Dewunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldoUtd
Hade inte tänkt att smula dom. Om man bara packar dom hårt vad händer då?

Men är du dum på riktigt? om zoccer nyss skrev att det är friktionskänsligt så ska du ju fan inte packa det. ta typ 10 gröna kulor töm dom på kulor stoppa in i en snusdosa eller liknande gör hål i korken och stoppa i stubin, så där nu har du en lite störrea variant av cracklingbomb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in