2007-12-16, 14:52
Medlem
Fieldleafs avatar
Det i matäffären är ublandat men natriumklorid och kaliumklorid för att sabba en hel del för oss pyrointresserade. Men mest för att småungar inte ska få tag på det. Dom använder natriumnitrat som betongtillsatts i alla fall så stod det på säcken jag köpte. Fråga mig inte varför man ska ha i det men har väl med att göra att det kanske håller kvar vattenet längre så det härdar långsammare och blir hårdare och tålligare kanske. Men det finns i alla fall där. viserligen mycket dyrare än vad kaliumnitratet är med det va det ända jag kunde få tag på då.
Citera
2007-12-16, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skarja
Eller så tar man reda på artikelnummer innan man ringer och ber dem kolla om de har något på lagret... Sedan kan man ju säga att man skickar en löpare att handla det, speciellt om man är lite yngre

Ähh bara till att gå in och fråga och inte se så jäkla spräng kåt ut =)
Citera
2007-12-16, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Det i matäffären är ublandat men natriumklorid och kaliumklorid för att sabba en hel del för oss pyrointresserade. Men mest för att småungar inte ska få tag på det. Dom använder natriumnitrat som betongtillsatts i alla fall så stod det på säcken jag köpte. Fråga mig inte varför man ska ha i det men har väl med att göra att det kanske håller kvar vattenet längre så det härdar långsammare och blir hårdare och tålligare kanske. Men det finns i alla fall där. viserligen mycket dyrare än vad kaliumnitratet är med det va det ända jag kunde få tag på då.

Hat du gjort bp på det natriumnitratet du köpt i säck ? tror inte det är helr rent,eller?
Citera
2007-12-16, 14:55
Medlem
wääuus avatar
Nä santa marias NaNO3 är inte utblandat!
Fan att man inte har silvernitrat så man kan testa...
Citera
2007-12-16, 15:18
Medlem
Fieldleafs avatar
Jo, santa marias ÄR utblandat. kan inte riktigt propotionerna på det men det är inte rent natriumnitrat. det står t.o.m på baksidan av påsen att det inehåller andar salter. Och det jag köpte på woddy va inte heller rent. Enligt säcken va det 98,5% natriumnitrat. Så enligt min mening så tycker jag det klassas som ren. kanske inte tekniskt ren men tillräckligt för krut. Jag använder det i alla fall inte längre nu utan kör med Krista K+
Citera
2007-12-16, 16:40
Medlem
zoccers avatar
I diskussionen kring natrium- respektive kaliumnitratets för och nackdelar dyker alltid argumentet att NaNO3 skulle vara väldigt hygroskopiskt upp. Visst är det mer hygroskopiskt än KNO3, men inte så himla mycket.
I ett test absorberade NaNO3 0,92% vatten då det utsattes för 84% relativ luftfuktighet under 10 dagar. Det är faktiskt mindre än den hygroskopitet strontiumnitrat uppvisar, och ändå används Sr(NO3)2 som välkänt mycket inom pyrotekniken.
Dock är det mer än KNO3 som vid ett experiment endast innehöll 0,03% vatten efter 50 dagar i 80% luftfuktighet.
Citera
2007-12-16, 17:33
Medlem
GalFisks avatar
NaNO3 är extra olämpligt till CIA eftersom det som nämnt är hygroskopiskt, krutet måste torkas länge och varmt för att driva ut vattnet. Jag skulle uppskatta riktigt torrt NaNO3 att vara ungefär hälften så kraftigt som KNO3 utifrån mina s/s-experiment.
Citera
2007-12-16, 17:52
Medlem
Cynisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dewuni
Bevisa det. Lägg upp en film när det brinner.

Film kommer i kväll, tyvärr filmade jag aldrig burn testet, men en krutet lyckades brinna igenom ett stubinhål och skapade en mindre bengalisk eld innan den small.

Ska göra nytt till veckan, kan filma både burntest och smäll då.
Citera
2007-12-16, 18:52
Medlem
C9h18o6s avatar
vilken sikt kör ni med? tummlat krut såklart.. jag kör 20 timmar + 20 timmar ca! så vad har men för mesh, tar väll 100 tror jag inte så jävla dyra men har inte löst att köpa alla storlekar.. när dom ändå kostar en del..

mvh // c9
Citera
2007-12-16, 18:53
Medlem
Cynisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cynisk
Film kommer i kväll, tyvärr filmade jag aldrig burn testet, men en krutet lyckades brinna igenom ett stubinhål och skapade en mindre bengalisk eld innan den small.

Ska göra nytt till veckan, kan filma både burntest och smäll då.

http://youtube.com/watch?v=0ckE5lVoUFw

Inte jag som garvar och pratar i bakgrunden
Citera
2007-12-16, 21:18
Medlem
Carmstedts avatar
Jag får migrän ett par gånger om året (mkt svår huvudverk, spyr och är allmänt borta i huvet). När jag får detta gör jag allt för att försöka somna för då sover man bort allt, men problemet är att jag inte kan att somna. Tänkte främst på denna ''gas'' läkare andvänder för att söva sina patienter vid opration och dylikt.

Går denna ''gas'' att få tag på relativt enkelt, utan att behöva tillstånd och annat trams.

Är den farlig att bruka ett par gånger om året?

Eller kanske är möjligt att framställa själv på nått förhoppningsvis enkelt sätt ?
Citera
2007-12-16, 21:24
Medlem
Pyrokemis avatar
Tror gasen du tänker på är lustgas (N2O), denna används ofta i berusningssyfte. Kan köpas enkelt över internet.

Kan köpas tex. här.

Edit, Läs även här; http://www.flashback.org/showthread.php?t=261756

Mvh
PK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här