2007-12-28, 13:30
Medlem
Weegass avatar
Hej. är det någon som vet vad det är i de här små kulorna som ligger i en grön liten plastkula som knastrar och blinkar? fire krackers eller någon sånt tror jag de heter. jag tänkte använda de små kulorna till att rulla stjärnor med men jag vill veta vad det är i dem. jag är rädd för att de innehåller klorat eller magnesium. det skulle vara dåligt om jag gör en stjärna som innehåler svavel och som rullas med vatten. jag tror det kan bli ganska snygga effekter med lite knaster på slutet. det kanske är någon här som redan använder de kulorna. vad vet jag... någon som har en ide?
Citera
2007-12-28, 17:12
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Det är ju Dragon eggs...
Av Vismutoxid tror jag dem är baserade på.
Har rullat stjärnor runt dem, funkar finfint.
Den satsen, som jag testade rulla runt dessa små "ägg" brann en aning för snabbt, så man hörde i princip bara knastrandet från dem.
Tror det var Röd Veline men minns säkert fel. Hade överskott av KClO4 i den satsen
Citera
2007-12-28, 21:00
Medlem
Dewunis avatar
Jaså? Säker på att smällare heter firecracker? hahaha
Citera
2007-12-29, 11:40
Bannlyst
fontän

hej kan det funka att göra en liten fontän mix av visselmix och malda tomte bloss och om det går vilka vikt delar??.
Citera
2007-12-29, 12:07
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Herregud...
Du tror inte att satsen kommer brinna lite snabbt?
Citera
2007-12-29, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
Herregud...
Du tror inte att satsen kommer brinna lite snabbt?

jo om man har mycket visselmix jag mena typ 25 delar visselmix 75 delar tomtebloss.
Citera
2007-12-29, 14:19
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Du är störd i huvudet...
Du vet inte ens hur snabbt visselmix brinner va?
Citera
2007-12-29, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
Du är störd i huvudet...
Du vet inte ens hur snabbt visselmix brinner va?

nej det vet jag inte men tror det har en vod på 2000 meter sek
vad kan man anar blanda med tomtebloss för att få en fontän mix??..

ps jag är inte störd men lite trög bara
Citera
2007-12-29, 14:34
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Uh...
BP deflagrerar i ~390 m/s, skulle inte tro att visselmix brinner fem gånger snabbare.
Tomtebloss är väl underoxiderade, så något ox-medel skulle väl behövas.

Full respekt för att du är trög, men låt det inte gå ut över andra.
Citera
2007-12-29, 14:49
Medlem
Naturvetarens avatar
Det finns dom som gör visselmix baserad på kaliumklorat/kaliumbensoat och den mixen finns det en hel del potential i så det skulle inte förvåna mig alls.
Citera
2007-12-29, 16:37
Medlem
Jag har använt en vanlig rostfri sil till granuleringen som likväl har börjat rosta, troligen på grund av salpeter. Vet inte riktigt vilken mesh denna har, runt 20-30 antar jag. Jag skulle vilja ha några skiktnät i grovleken 60, 80, 100 mesh för blandning av kemikalierna till stjärnor.

Har för tillfället använt silen även till detta ändamål, men man får skikta rätt många gånger och nu när silen börjat rosta känns det aningen osäkert att använda denna.

Hittade inte mesh-näten på cebex nätbutik, men de verkar ha endel intressanta artiklar så jag får väl vänta på katalogen. Tack för tipsen.
Citera
2007-12-29, 16:43
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puris
Jag har använt en vanlig rostfri sil till granuleringen som likväl har börjat rosta, troligen på grund av salpeter. Vet inte riktigt vilken mesh denna har, runt 20-30 antar jag. Jag skulle vilja ha några skiktnät i grovleken 60, 80, 100 mesh för blandning av kemikalierna till stjärnor.

Har för tillfället använt silen även till detta ändamål, men man får skikta rätt många gånger och nu när silen börjat rosta känns det aningen osäkert att använda denna.

Hittade inte mesh-näten på cebex nätbutik, men de verkar ha endel intressanta artiklar så jag får väl vänta på katalogen. Tack för tipsen.

Deras sidan är rätt skum? vet inte varför, söker du på en grej så försvinner det efter 2 sek känns det som. Sök på sikt å inte sil så hjälper det nog!
Mitt rusultat här http://www.alfaproject.com/time/skins/cebex/search_result.php men det fugerar särket inte...

men SIKT å inte SIL

mvh // c9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in