2007-11-14, 17:05
Medlem
Okej, det låter som en bra idé att göra det där det inte gör något om blandningen går av. Blandning av KNO3 och Al, hur farlig och instabil är den?

Skadar jag min hand om den går av i handen?
Skadar den handen om jag har skyddshandske/vante på?
Är det möjligt att blandningen går av utan eld trots förberedda rörelser?
Citera
2007-11-14, 17:35
Medlem
Naturvetarens avatar
Tillsats av borsyra för att stabilisera satsen, resten beror på vilka kvantiteter vi talar om. Några gram ger riktigt otäcka brännsår, även om det är en bit mellan handen och satsen. Om den är gjord på rätt sätt är den dock inte särskilt känslig, därmed inte sagt att man kan ta det ovarsamt med den! Aldrig mängder över 5g till att börja med, gärna mindre.
Citera
2007-11-14, 17:39
Medlem
låter otäckt, jag avvaktar nog med blixtpulvret tillsvidare. Tack för alla svar!
Citera
2007-11-14, 18:52
Bannlyst
Kan en stubin ifrån en Miniraket/cracklingballs antända enn S/S blandning?
Citera
2007-11-14, 18:54
Medlem
Naturvetarens avatar
Ja, om den inte är felaktigt blandad.
Citera
2007-11-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Kan en stubin ifrån en Miniraket/cracklingballs antända enn S/S blandning?

Jag har gjort 2 st, (troligtvis felblandade) ss-bomber. Dessa gick inte att få igång med stubintråd från miniraket eller cracklingballs - testade båda. Om du planerar att göra en dålig ss-bomb ( ) så ta med dig lite extra material för att få den att brinna.
Citera
2007-11-14, 23:11
Medlem
unknown users avatar
kör med tomtebloss ist
Citera
2007-11-15, 02:06
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Det beror på var du sätter den. Det kan bli en ketongrupp, en aldehyd eller något annat.

Kan ta butansyra som exempel. Byt ut andrakolet mot syre, eller ta bort ena vätet som sitter på andrakolet och sätt dit syre. Vad blir namnskillnaden?
Citera
2007-11-15, 09:59
Medlem
Naturvetarens avatar
I första fallet får du en eter, i andra fallet en keton. Det furutsätter dock att du tar bort två väten eftersom syre är tvåvärt. Gör du inte det kommer vätet du tog bort att binda sig till syret och du får en alkohol.
Citera
2007-11-15, 14:02
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
I första fallet får du en eter, i andra fallet en keton. Det furutsätter dock att du tar bort två väten eftersom syre är tvåvärt. Gör du inte det kommer vätet du tog bort att binda sig till syret och du får en alkohol.

Ah of course, tänkte inte på möjligheten att det kan bli dubbelbundet. Men bra, det besvarar mina frågor, tackar!
Citera
2007-11-15, 17:33
Medlem
pihops avatar
Gampi papper.
Nån som vet nån affär på internet eller i sthlm som har det i sitt sortiment?
Citera
2007-11-15, 17:55
Medlem
Silverturks avatar
Mystisk illaluktande gas

Ikväll skulle jag göra lite röd järnoxid!

Eller egentligen, så har jag gjort alla de stegen under c:a en veckas tid. Ikväll skulle det sista göras, järnhydroxiden skulle grillas i ugn. Ugnen sattes på 250C och jag kollade ett litet tag att allt stod rätt till.

Medans jag sedan surfade lite på Flashback kände jag en stickande lukt. Den verkade komma från ugnen, och när jag öppnade luckan lite svagt bolmade en otroligt stickande/irriterande gas upp, som kändes lite snarlikt saltsyraångor.

Jag har gjort detta ett par gånger förut men aldrig varit med om något liknande. Vad kan detta bero på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in