2007-10-30, 17:01
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufo-ufo
hur ska man då få anfo att detonera om man inte har en tänd hatt?
Det är klart att första steget mot att starta ANFO är en tändhatt, det är dock inte meningen att privatpersoner ska leka med ANFO.
Citera
2007-10-30, 17:56
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocket
Någon som vet var man kan få tag på 9,10-difenylantracen eller 9,10-bis(fenyletenyl)antracen (BPEA) till ett hyfsat pris (inte 2500 kr/g) förresten?

Sigma Aldrich har det ju något billigare än 2500kr/g, men det kanske inte är en möjlighet?
Hittade 5g 97% DPA till 153€ och 5g 97% BPEA till 225€.
Citera
2007-10-30, 18:28
Medlem
rockets avatar
Det är ju lite billigare, men jag har svårt att tro att aldrich ska vara billigast. Hoppas hitta det för ungefär samma pris som andra färgämnen som rhodamin 6G. Så jäkla dyrt kan det ju inte vara att framställa och produktionen borde öka nu när OLED-displayer har börjat säljas. Får väl se om jag lyckas framställa difenyloxalater först och testa dessa med rhodamin. Funkar det så kanske jag biter det sura äpplet och beställer dessa antracener.
Citera
2007-10-30, 20:38
Medlem
Angående NC och allergi

Jag har sett att flera personer plötsligt har börjat hävda att nitrocellulosa skulle vara allergiframkallande. Varifrån kommer detta rykte?

Jag kan i alla fall meddela att ingen i branschen mig veterligen någonsin har reagerat på NC, varken som pulver, fibrer, papper, lösning eller celluloid!

Jag tycker det låter som ren bullshit om jag ska vara ärlig!
Citera
2007-10-30, 20:57
Bannlyst
nån som kan svara på mit inläg
Citera
2007-10-30, 20:59
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufo-ufo
nån som kan svara på mit inläg
Men vad tror du?? Att det tänder av elektricitet?
Citera
2007-10-30, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Men vad tror du?? Att det tänder av elektricitet?

nej det kan det inte göra 100% säker elen går till en tändstika som tänder en laddinig av nogot som detonerar anfo tror jag
Citera
2007-10-30, 22:19
Medlem
Dewunis avatar
Så du är 100 % säker och har ändå fel? Det är med största sannorlikhet en vanlig eltändning finns beskrivningar på forumet. eltändningen sitter direkt i laddningen i dom flesta fallen. det är inte många som använder en tändsticka -.- Sök på tändhatt och hitta en bild så får du se hur en ser ut.
Citera
2007-10-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag har sett att flera personer plötsligt har börjat hävda att nitrocellulosa skulle vara allergiframkallande. Varifrån kommer detta rykte?

Jag kan i alla fall meddela att ingen i branschen mig veterligen någonsin har reagerat på NC, varken som pulver, fibrer, papper, lösning eller celluloid!

Jag tycker det låter som ren bullshit om jag ska vara ärlig!

Skönt att höra för en som brukar ha fingrarna nerkladdade med NC-lack titt som tätt!

Såvitt jag har förstått kommer ryktet från Hans på SK, men jag vet inte var han har fått det ifrån.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-10-30, 23:06
Medlem
GalFisks avatar
Aceton har i alla fall tagit på mina fingrar, det är flera månader sen jag fick lite på pekfingrarna som jag inte brydde mig om att torka bort ("det förångas ju ändå"), och huden är fortfarande inte som den ska där.
Citera
2007-10-30, 23:23
Medlem
Dewunis avatar
Är du allvarlig? jag har fått aceton på fingrarna massa gånger inget har hänt med min hud såvitt jag vet.
Citera
2007-10-30, 23:50
Medlem
HOkks avatar
Var det inte själva nitrocellulosan det gällde? Kan man bli allergisk mot aceton?

En annan fråga, jag har inte tillgång till borsyra just nu. Finns det någon annan bra/lättåtkomlig syra/buffertlösning som kan fungera som ersättare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in