Citat:
Ursprungligen postat av Dewuni
Nu tycker jag faktist att ni ska få nånting kul att läsa xD
http://www.mimersbrunn.se/arbeten/7749.asp
Det värkar ju som han har klistrat det från SWI. Men men
Jag tänkte på det med färger inom pyro. Jag gjorde just en elektrolys av NH4NO3 med koppar. Detta måste väl blivigt (Cu(NO3)),?? Är lite hal kass på elektrolys. Skit samma det blev en mörkblå färg blandat med någon svagblågrön slagg färg som la sig på botten. jag filtrera med två kaffefilter och den blågröna slagprudukten fastna i filtret och kvar den mörkblåa. Jag kokar upp denna och sedan på ett fat till att torka. Hur ”farligt” är det att använda (Cu(NO3)) i fyrverkerier. Sedan är väl koppar en riktig skit metall att använda som färg.
Vad finns det för mer metaller som man kan använda till att få fram fina färger. Tänker då på det man har hemma eller kan köpa på bilthema eller liknade och sedan göra elektrolys, för att sedan få fram det saltet man vill ha.
Sedan har jag också hört det med just Pikrinsyra att detta skall kunna förstärka färgerna i pyroteknik.
Jag är inte dum och jag vet att just Pikrinsyra bildar ju just pikrater med metaller men man kan ju testa.. elle är detta en skröna, råkar nämligen ha några få gram..
Mvh // c9