2007-03-27, 22:51
Medlem
Naturvetarens avatar
Har du skrivit det?
Citera
2007-03-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dewuni
Nu tycker jag faktist att ni ska få nånting kul att läsa xD

http://www.mimersbrunn.se/arbeten/7749.asp

Jag kanske sparkar in öppna dörrar, men vill ändå påpeka att texten, som jag har sett förut, är skit och inget annat. Den är skriven av någon som varken har kunskaper i ämnet, eller har läst på ordentligt. Den innehåller både rena felaktigheter, och farliga recept.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-03-27, 23:16
Medlem
Håller med Kaj.

Tyvärr ser de flesta specialarbeten ut på det sättet när de är på gymnasienivå. Lite skrämmande är att jag även sett pyroprojekt på universitetsnivå som inte varit mycket bättre.

Slutsaten man kan dra är att alla glada amatörer har svårt att komma över den riktiga litteraturen och inte känner till Passfire på nätet samt att dagens kemilärare inte verkar kunna ett smack om pyroteknik!
Citera
2007-03-27, 23:37
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Tyvärr ser de flesta specialarbeten ut på det sättet när de är på gymnasienivå. Lite skrämmande är att jag även sett pyroprojekt på universitetsnivå som inte varit mycket bättre.
Det kan väl ändå inte vara sant? Så okunnig är man väl inte när man håller på och studerar på gymnasienivå, definitivt inte på universitetsnivå? Det vill jag inte tro om folk Det här måste vara ett arbete av en högstadieelev eller en mycket oinsatt gymnasieelev. Det står ju tom om silverkrut som en accepterad pyroteknisk sats
Citera
2007-03-28, 01:05
Medlem
Citat:

Förlita dig inte på allt du hittar på nätet. Det finns en bra länk till böcker i pdf-fotrmat i tråden om "bra boktips". Dock har dessa böcker några år på nacken så endel recept är rent av farliga, men teorierna och principerna gäller än.

Kan rekommendera Chemistry of pyrotechnics. Denna bok kan ge förståelse för varför olika blandningar är mer benägna att självantända m.m

Boken tar även upp reaktionshastigheter för olika ämnen som jag såg Fyverkerinörd var intresserad av samt mycket om hur man förebygger olyckor.

Mvh Puriss
Citera
2007-03-28, 10:46
Medlem
Dewunis avatar
Haha nej jag menade att de var så jävla sjukt att nån som håller på med det på gymnasie nivå inte kan mer än en 9 årig hamsterpajare.
Citera
2007-03-28, 17:54
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:

Det värkar ju som han har klistrat det från SWI. Men men

Jag tänkte på det med färger inom pyro. Jag gjorde just en elektrolys av NH4NO3 med koppar. Detta måste väl blivigt (Cu(NO3)),?? Är lite hal kass på elektrolys. Skit samma det blev en mörkblå färg blandat med någon svagblågrön slagg färg som la sig på botten. jag filtrera med två kaffefilter och den blågröna slagprudukten fastna i filtret och kvar den mörkblåa. Jag kokar upp denna och sedan på ett fat till att torka. Hur ”farligt” är det att använda (Cu(NO3)) i fyrverkerier. Sedan är väl koppar en riktig skit metall att använda som färg.

Vad finns det för mer metaller som man kan använda till att få fram fina färger. Tänker då på det man har hemma eller kan köpa på bilthema eller liknade och sedan göra elektrolys, för att sedan få fram det saltet man vill ha.

Sedan har jag också hört det med just Pikrinsyra att detta skall kunna förstärka färgerna i pyroteknik.
Jag är inte dum och jag vet att just Pikrinsyra bildar ju just pikrater med metaller men man kan ju testa.. elle är detta en skröna, råkar nämligen ha några få gram..

Mvh // c9
Citera
2007-03-28, 18:52
Medlem
Silverturks avatar
Koppar används för att få blåa lågfärger, men då tillsätter man även en klorgivare, som parlon eller PVC (Försök inte fila ner plasten!). Utan klorgivaren blir istället lågan grön. Jag är dessutom osäker på om kopparnitrat kan användas, tror det bildar kristallvatten. Du kan istället framställa CuO genom att blanda kopparsulfat med natriumhydroxid, filtrera av kopparhydroxiden och sedan grilla det i ugnen tills allt svartnat.
Citera
2007-03-29, 23:44
Medlem
CuO och Koppar(I)klorid ska tydligen vara bäst på att ge en blå låga. Förrutom en klorgivare krävs en relativt låg temperatur på <1200 grader och att det inte finns några andra joner som kan missfärga lågan. Kaliumperklorat eller ammoniumperklorat är bra ox.
Citera
2007-03-30, 00:25
Medlem
exvitros avatar
100g blixtljuspulver

Jag undrar om några haft, eller "hört" om folk som testat ett hekto blixtljuspulver... Vilka typer av behållare och vilka effekter?

Jag är oerhört intresserad av att höra om detta...
Citera
2007-03-30, 00:50
Medlem
unknown users avatar
jag har gjort ända upp till 250grams blp bomber, och det räcker du till för att väcka upp varenda människa på minst 1 mils radie
Citera
2007-03-30, 01:28
Medlem
exvitros avatar
100g blixtljuspulver

Du skriver: "jag har gjort ända upp till 250grams blp bomber, och det räcker du till för att väcka upp varenda människa på minst 1 mils radie"

Hur jämför sig detta - i ljudverkan - med t.ex. med 500g Dynamex M?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in