2007-11-11, 12:14
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
Hmm, en dum fråga kanske men jag har fan sirap i hjärnan idag...

Hur kan man lättast få bort järnoxid från en bromsskiva (tagen från en bil, men det spelar ju ingen roll) genom elektrolys? Vilken elektrolyt ska man använda osv.

Tack!
Genom elektrolys? Du framställer järnoxid genom elektrolys inte tvärtom vad jag vet. Här finns en tråd om rostborttagning:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=381806&highlight=rost+borttagning

Ska funka med fosforsyra och oxalsyra. (oxalsyra hos färghandlar'n fosforsyra kan finnas där med)
Citera
2007-11-11, 12:38
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Genom elektrolys? Du framställer järnoxid genom elektrolys inte tvärtom vad jag vet. Här finns en tråd om rostborttagning:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=381806&highlight=rost+borttagning

Ska funka med fosforsyra och oxalsyra. (oxalsyra hos färghandlar'n fosforsyra kan finnas där med)

Hokk din gamle fisk, ska du inte plugga lite kemi istället för att sitta på FB hela dagarna , men men tack ändå :P
Citera
2007-11-11, 15:28
Medlem
Socker-raket, reaktionsformel?

Jag söker reaktionsformeln för förbränningen av KNO3, socker, och svavel. Oxidationstal vore jättebra att ha med i formeln för att jag ska haja.
Citera
2007-11-12, 17:08
Bannlyst
Har fått tag i lite miniraketer och min kompis påstår att om man stoppar ner en i en Falska (tex, Cola eller fant) och skruver på locket så kommer flaskan att sprängas. Sant?
Citera
2007-11-12, 17:16
Medlem
HOkks avatar
Flaskt. Men om du tänder på det och har hällt i tillräckligt så kan du få flaskan att sprängas. Detta förutsätter att tryck byggs upp, så om det ligger löst inne i så kan det hända att det brinner hål på flaskan innan trycket hinner byggas upp.
Citera
2007-11-12, 19:38
Medlem
Skarjas avatar
http://www.youtube.com/watch?v=Lm-_iKx6QnM&NR=1
Är uppbyggnaden på denna bomb något fel eller osäkert? Varför använder så många snabbstubin?
Citera
2007-11-12, 19:39
Medlem
Fieldleafs avatar
Någon som kan tipps om en sida att köpa uran på. Dom verkar ha slut på det på www.smart-elements.com

Är det inte dags att kort ner tråden med nu och starta om på nytt? Tråden är ju i alla fall nästan 200 sidor och eftersom sökfunktionen knappt funkar så är att kolla igenom alla sidor som är altenativet
Citera
2007-11-12, 19:47
Medlem
HOkks avatar
Den frågan är uppe med jämna mellanrum, och du behöver inte titta igenom alla sidor du kan använda sökfunktionen (när den nu funkar).

Andra alternativet är att någon sätter sig å sammanfattar alla sidor till en lång lista, och det är du mer än välkommen att göra tror jag.
Citera
2007-11-12, 19:49
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Är det inte dags snart att skapa en ny tråd. Hela tiden när någon frågar något så sägs det oftast "läs tråden". Men vilken person orkar läsa en nästan 200 sidor lång tråd. Eller vad tycker ni?

Det kan ju i normalfallet inte vara så jäkla svårt att klicka på den där knappen där det står "Sök i det här ämnet" och söka där. Då får du ju exakta träffar i varje inlägg.

I normalfallet fungerar sökningen....
Citera
2007-11-12, 20:27
Medlem
zoccers avatar
Jag vet inte om du länkar fel eller om jag inte fattar, men i din länk ser i alla fall jag varken uppbyggnad eller snabbstubin?
Citera
2007-11-12, 22:51
Medlem
Skarjas avatar
Precis!
Som jag tänker borde det där sättet att avfyra en bomb fungera minst lika bra, var nog lite otydlig!
Jag tänkte mest på att de flesta verkar föredra en snabbstubin av något slag och låta bomben ligga i mörsaren innan avfyrning, den där tänds och släpps. Visst är det ett litet riskmoment... Men samtidigt är en visco rätt snäll i brinntiden med. Tänkte mest att den sluter tätt bättre än om det ska finnas plats för en snabbstubin med.
Några funderingar eller kommentarer om bra/dåligt med metoden?

Detta klipp kanske visar lite tydligare hur jag menar:
http://www.youtube.com/watch?v=CxL9nhL_aiE
Citera
2007-11-13, 00:01
Medlem
Jag vill då inte hålla i en fyrverkeripjäs som är tänd, spelar ingen roll vilken sorts stubin man använder. Livsfarligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in