2007-10-03, 16:43
Medlem
zoccers avatar
Det låter bra, håller tummarna för det. Tack för hjälpen!
Citera
2007-10-03, 18:58
Medlem
wääuus avatar
Mässing kan man lägga i saltsyra för att få zinket att reagera men inte kopparen (iallafall rätt ytligt i legeringen) osv
Citera
2007-10-08, 17:32
Bannlyst
Finns det något kul man kan göra med Superlim? Såg att man kunnde köpa 10 så tuber för 10 kr.
Citera
2007-10-08, 18:21
Medlem
Kläm ut en tub i handen och krama om en lyktstolpe. Lyktstolpen kommer att färgas röd genom den kemiska och mekaniska reaktion som följer.
Citera
2007-10-08, 21:17
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Finns det något kul man kan göra med Superlim? Såg att man kunnde köpa 10 så tuber för 10 kr.

Du kan klämma ut ett par duber på en bomullstuss. Har du köpt rätt lim så kan det självantända. Kan vara bra att ha en tub i fiskeväskan eller liknande. Fungerar skitbra att stänga sår med, fast det svider rätt bra. Kan vara bra i nödfall, liksom.
Citera
2007-10-08, 22:09
Medlem
wääuus avatar
Skitbra att ha ju! Var köper man det så billigt? Du kan använda det för att framkalla fingeravtryck, men jag hade använt det till att laga saker och kanske nån enstaka gång limmat fast ett mynt på marken.
Citera
2007-10-08, 23:10
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Du kan klämma ut ett par duber på en bomullstuss. Har du köpt rätt lim så kan det självantända. Kan vara bra att ha en tub i fiskeväskan eller liknande. Fungerar skitbra att stänga sår med, fast det svider rätt bra. Kan vara bra i nödfall, liksom.

En klätterpolare använde just superlim för att stänga blödande fingertoppar efter en hård veckas klättring i kjugekull i Skåne.
Citera
2007-10-09, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Skitbra att ha ju! Var köper man det så billigt?
På Billhälls i mölnlycke, finns det en låda med massor av skitsaker för 10 :-.
I julas fanns det tex 6 tändare för 10 kr. Nu finns det typ 5 paket med lim kvar.

Btw, vad händer?

Om man tänder på salpeter?
Citera
2007-10-09, 17:17
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
På Billhälls i mölnlycke, finns det en låda med massor av skitsaker för 10 :-.
I julas fanns det tex 6 tändare för 10 kr. Nu finns det typ 5 paket med lim kvar.

Btw, vad händer?

Om man tänder på salpeter?

Inget, det går inte att tända på salpeter, möjligvis smälter/faller det sönder.

Mvh
Citera
2007-10-09, 22:40
Medlem
Hallo.

Jag och en polare har försökt bygga en potatiskanon idag, och ja.. vi fick ihop den också. Så att det liknade något. Men den vill helt enkelt inte antända gasen, det vi haft med är...

1 Rensrör x 110
1 Plugg x 110 (Som sitter längst bak i rensröret där vi borrat hål och satt en vanlig braständare som vi tätat runt om hålet)
1 Dubbelmuff (Mellan förminskning och rensrör)
1 Förminskning 110 / 50
Och 1 50's rör på ca 1 meter som givetvis sitter i förminskningen.

På alla tänkbara ställen där det kan läka ut gas har vi tätat, nu ställer jag mig frågan. Någon som kan ha en aning om vad felet är? Jag tror själv på att den inte får någon luft alls i rensröret tillsammans med gasblandningen, men frågan är då vart/hur ska man borra hål för att få rätt bladning mellan gas/luft.

En annan teori kan vara att vi körde med en b-hårspray. Jag vet inte om det kan ha någon betydelse men isf, vad rekomenderar ni för något som är mest lättantändligt? Dessutom, kan det ha någon betydelse att vi kör med en braständare? Bör man ha någon annan tändare som kanske klarar av att antända gasen?

Ja, alla svar mottages vänligen!
Citera
2007-10-09, 22:56
Medlem
Skarjas avatar
Nu tror jag att det är rätt lätt att söka men ibland är man lat!

Tror det är för mycket gas, det behövs bara en liten dutt.
Citera
2007-10-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarja
Nu tror jag att det är rätt lätt att söka men ibland är man lat!

Tror det är för mycket gas, det behövs bara en liten dutt.

Hittade inget vettigt svar innan i ngn annan tråd.

Dock så tyckte jag vi inte hade så mycket gas, men jag ska prova och se om det blir någon skillnad om vi bara andvänder lite gas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in