2005-09-27, 17:09
Medlem
ankdams avatar
Tror man ska lösa upp det i saltsyra (elektrolytiskt naturligtvis), sedan kan man ju suga upp det i tex. minerallull? jag vet inte.
Citera
2005-09-29, 14:02
Medlem
Det här företaget säljer ren vanadin, http://www.edstraco.se/andra_metaller.htm, vet dock inte hur mycket man måste köpa.

Jag har även frågat en kompis, vars far är keramiker, om det finns något enkelt sätt att få tag i V2O5, återkommer ev om det.
Citera
2005-09-29, 14:26
Medlem
Än en gång

Edstraco är tyvärr dyra! Speciellt för udda metaller i små kvantiteter.

Det allra billigaste hittas här:
http://cgi.ebay.com/Vanadium-Metal-Element-LARGE-99g-Ingot_W0QQitemZ6211882650QQcategoryZ413QQrdZ1QQcmd ZViewItem
Man lär knappast kunna hitta vanadin så här billigt någon annanstans: 33 dollar f 99 gram vanadin! Men det är bara drygt 4 dygn kvar av auktionen, så passa på nu!

Metaller allmänt:
http://www.elementsales.com/pl_element.htm#vv
Citera
2005-09-29, 15:00
Medlem
330$/kg (dessutom ingångspris) verkar väldigt dyrt för en metall som till stor del ingår i verktyg..
Citera
2005-09-29, 16:33
Medlem
Kan det inte vara så att Ebay säljer extremt rena metaller till samlare mm? Jag tror att det är en väldigt stor skillnad på att köpa en metall kemiskt ren och att köpa den tekniskt ren. För att testa min tes provade jag att söka på järn, 25 g kostar 27.99 dollar!

http://cgi.ebay.com/Iron-Metal-Element-Nice-1-2-Inch-Rod_W0QQitemZ6177146056QQcategoryZ413QQtcZphotoQQc mdZViewItem,
Citera
2005-09-29, 21:11
Medlem
Jo, det stämmer...

...nog, det är ju inte precis tekniska prylar. Men om man ska ha V2O5 som katalysator, så behövs inte mycket. Där skulle 99 g räcka länge.
Tror inte att Edstraco är billigare, dock. Jag fick för många år sedan (tror det var 1992) offert från dem ang gallium , och trots allt annat än imponerande kvalitet var de väldigt dyra. Min order gick till ett annat företag.

Visserligen skulle man kunna testa företag som säljer metaller i större partier, men de är vanligen inte intresserade av att sälja småskvättar. Minimiorder 50 kg eller liknande. Den springande punkten är tyvärr oftast kvantiteten. Är man beredd att köpa ett ton, så blir kilopriset lågt. Vill du ha 50 gram så kostar det pest och pina per kg. Tyvärr.

Det är mot den bakrgrunden jag anser att eBay-säljarna utgör de minst dåliga lösningarna.
Citera
2005-10-01, 18:12
Medlem
GB:

Det verkar som om du har rätt om vanadinet. Jag trodde att allt snack om den otyglade marknadens saliggörande skulle ha fått stopp på sådan här utpressning, men tydligen inte.

Jag har nu mailat Nifelheims kemi om vanadinpentoxid, han vill ha 2888 kr för ett kg + moms, dessutom måste det gå genom ett företag.

Om man vill göra H2SO4 genom kontaktmetoden verkar de hittils vettigaste alternativen vara att försöka extrahera vanadin ur verktyg eller att använda platina.
Citera
2005-10-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
GB:

Det verkar som om du har rätt om vanadinet. Jag trodde att allt snack om den otyglade marknadens saliggörande skulle ha fått stopp på sådan här utpressning, men tydligen inte.

Jag har nu mailat Nifelheims kemi om vanadinpentoxid, han vill ha 2888 kr för ett kg + moms, dessutom måste det gå genom ett företag.

Om man vill göra H2SO4 genom kontaktmetoden verkar de hittils vettigaste alternativen vara att försöka extrahera vanadin ur verktyg eller att använda platina.

Yup. Tyvärr. Typiskt; man har rätt när man inte vill det (Murphy´s lag). Men det är ju lite synd på verktygen. Det kanske är lönt att köpa den där eBay-klumpen ändå? Det är ju rent, behövs inte en massa bökiga separationer från krom o annat skit. Och en klump på 99 gram räcker ju ett tag.

Marknaden ja. Inte har då jag märkt någon sorts fria marknades välgörande effekt på detta område, inte. I så fall har Internet haft betydligt större inverkan på det området. De stora drakarna (Johnsom Matthey, Sigma-Aldrich m.fl) gillar nog inte fri konkurrens. Så därför är det välgörande att det dyker upp lite som eBay och annat, så att de stora skitstövlarna desarmeras.
Citera
2005-10-02, 12:01
Medlem
Lite länkar...

...finns i detta forum: http://www.scienceforums.net/forums/showthread.php?t=6679
Citera
2005-10-06, 20:13
Medlem
memorexoneces avatar
Vilka företag ska man vända sig till, eller i vilka länder ska man leta om man vill ha kemikalier som vanligtvis inte säljs till privatpersoner skickade till sverige?

Vilka länder har flest oseriösa företag inom detta eller slappaste lagar/regler?
Citera
2005-10-06, 20:50
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memorexonece
Vilka företag ska man vända sig till, eller i vilka länder ska man leta om man vill ha kemikalier som vanligtvis inte säljs till privatpersoner skickade till sverige?

Vilka länder har flest oseriösa företag inom detta eller slappaste lagar/regler?

Tror inte det går om du inte smugglar själv, är väldigt nogrann kontroll på sånt.
Citera
2005-10-06, 21:20
Medlem
Hur är tillgången på kemikalier i andra länder? Får man plocka hem det dessutom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in