Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
GB:
Det verkar som om du har rätt om vanadinet. Jag trodde att allt snack om den otyglade marknadens saliggörande skulle ha fått stopp på sådan här utpressning, men tydligen inte.
Jag har nu mailat Nifelheims kemi om vanadinpentoxid, han vill ha 2888 kr för ett kg + moms, dessutom måste det gå genom ett företag.
Om man vill göra H2SO4 genom kontaktmetoden verkar de hittils vettigaste alternativen vara att försöka extrahera vanadin ur verktyg eller att använda platina.
Yup. Tyvärr. Typiskt; man har rätt när man inte vill det (Murphy´s lag). Men det är ju lite synd på verktygen. Det kanske är lönt att köpa den där eBay-klumpen ändå? Det är ju rent, behövs inte en massa bökiga separationer från krom o annat skit. Och en klump på 99 gram räcker ju ett tag.
Marknaden ja. Inte har då jag märkt någon sorts fria marknades välgörande effekt på detta område, inte. I så fall har Internet haft betydligt större inverkan på det området. De stora drakarna (Johnsom Matthey, Sigma-Aldrich m.fl) gillar nog inte fri konkurrens. Så därför är det välgörande att det dyker upp lite som eBay och annat, så att de stora skitstövlarna desarmeras.