Jag läste att någon skrev att kaliumpermanganat används för att rena vatten (vet inte om detta stämmer).
Så personen som skrev detta sade att kaliumpermanganat kan finnas i vissa djuraffärer där dom säljer akvarium m.m.
Stämmer det?
Detta läste jag:
Kaliumpermanganat/KMnO4. Används för att rena vatten bl.a. finns på vissa djur/akvarieaffärer samt vissa färgaffärer.
Nån som vet om man kan beställa salpetersyra utan licens från utlandet?
Har hört att lantmännen har 25 liters dunkar.... men hur får man tag i en sån?
Vad är det för licens som gäller där?
Hej!
Jag skulle behöva ren isopropanol för en extraktion, och har hört att det finns vissa märken av kylarvätska som enbart innehåller IPA. Har tittat på Kemetyls hemsida, men deras kylarvätska verkar vara en blandning mellan etanol/ipa och denaturenter. Någon som vet vilka märken det är som är ren IPA? Och vilka bensinstationer som säljer dessa? Tack!
Nån som vet om man kan beställa salpetersyra utan licens från utlandet?
Har hört att lantmännen har 25 liters dunkar.... men hur får man tag i en sån?
Vad är det för licens som gäller där?
Bondelicens
Jag hittade en 10L dunk HNO3 till desifikation i Finland tidigare i somras. Hittade inga uppgifter om konc, men dessa 10 L vägde iaf 12kg enligt ettiketten (om man nu med hjälp av densiteten kan avgöra konc för HNO3) Kostade ca 35 euro.
Om någon har förslag på hur man för in 10 liter salpetersyra utan strul, skriv...