2007-10-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
... Finns det förresten nån bra sida som visar skillnaden i gnistor från järn, stål, FeTi, titan, zink och andra metaller?... Går det att använda obehandlat (eller linoljat) MgAl ihop med AP?...Har också hört att AP+kopparföreningar=fy, men samtidigt har vi receptet AP+kopparbenzoat som ska ge väldigt fin blåfärg och som jag vill testa, hur ligger det till här egentligen?...
Jag känner inte till någon riktig bra serie bilder på Internet men när det handlar om järn och stål så beror effekten väldigt mycket på kolhalten. Gjutjärn ger härliga förgrenade gnistor medan stål ger vitare och mer vanliga gnistor. Dock kan jag nämna ett det verkar som om järnfilsspån kan förena sig med kolet i en fontänsats och ge förgrenade gnistor, trots att det var helt rent järn från början!

Ferrotitan ger ganska ljusstarka men gulaktiga gnistor till skillnad från titan som kan bli helt vita. Zink används sällan idag även om vissa håller fast vid de ålderdomliga Spreader Stars och Granite Stars som trots allt ger ganska unika effekter.

Jag skulle inte använda magnalium tillsammans med ammoniumperklorat utan dikromat!

Anledningen till att kopparbensoat är ok tillsammans med ammoniumperklorat är helt kopplat till den låga lösligheten hos bensoatet. Man bör trots detta använda NC-lack eller annat icke vattenaktiverat bindemedel när man experimenterar med blå satser med ammoniumperklorat!
Citera
2007-10-11, 17:19
Medlem
Pyrokemis avatar
Hejsan på er!
Vet någon vart man kan köpa siktnät? Skall användas vid allmänt pyroteknik arbete. Sikta ihop olika stjärnmixar osv.

Mvh
Anton
Citera
2007-10-11, 17:24
Medlem
Naturvetarens avatar
http://www.inoxia.co.uk/rw/category/9.aspx
Citera
2007-10-11, 17:29
Medlem
Pyrokemis avatar
Man tackar! Där fanns även mycket annat nyttigt man skulle kunna beställa, får nog bli en beställning.

Mvh
Anton
Citera
2007-10-11, 19:09
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
...Finns det förresten nån bra sida som visar skillnaden i gnistor från järn, stål, FeTi, titan, zink och andra metaller? Det vore interessant att se vilka effekter man kan få av dom, just nu har jag bara fint järnpulver (keramikkvalite) som inte ger så imponerande gnistor...

Här är tråden för dig!

http://www.apcforum.net/forums/index.php?showtopic=859

Han testar 1 lb endburners med följande gnistämnen.

Rent svartkrut
4um atomizerat Al
100-350 mesh Al flitter
-350 mesh brigth Al flake
200 mesh Fe
-30+50 mesh granular FeTi
-30+80 mesh Ti Alloy flake
18-30 mesh Ti sponge

Så här kan du få en idé hur de olika ämnerna fungerar som gnistor!

Mvh
Citera
2007-10-11, 21:00
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
http://www.inoxia.co.uk/rw/category/9.aspx

Tack NV, den satt som en smäck!
Citera
2007-10-11, 22:57
Medlem
Citat:
Vad för titan borde man köpa därifrån, är det samma som alu, att man får användning för alla grovlekar till olika föremål? Eller klarar man sig med SKs svamp <100u istället.

Jag köpte alla tre titan från CC. Alla har som sagt sitt användningsområde. Jag har dock inte hunnit prova alla ännu, så jag kan inte ge några mer konkreta tips. Om du bara ska köpa ett, så skulle jag nog säga att mellanstorleken är mest användbar. 5" cylinderbomben i min senaste film (se filmtråden) innehöll 20 mm kometer av "chrysantemum 8", typ 15% av detta titan, och lite halvt misslyckade "dragon eggs" jag ville göra av med på ett kul sätt.

SK:s <100 µm titan har jag inte provat, men jag tycker att det låter som väl fint för normala applikationer där man vill ha gnistor. Provade ett annat fint titan som såldes av Smålands Krutbruk för många år sedan, och det gav en väldigt kortlivad svans.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-10-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Man bör trots detta använda NC-lack eller annat icke vattenaktiverat bindemedel när man experimenterar med blå satser med ammoniumperklorat!

Detta var faktiskt nytt för mig. Det finns ju många publicerade recept på vattenbundna AP-blå, och jag har aldrig hört talas om någon olycka där sådan sats självantänt under torkningen.

Vad gäller kopparbensoat är dock vatten inte att rekommendera, eftersom bensoatet då återtar sitt kristallvatten, och brinner mycket sämre.

Ett närbesläktat ämne är frågan om kopparföreningar ihop med klorat. Vissa hävdar ju att kopparföreningar är farliga ihop med klorat, eftersom kopparklorat kan bildas. Samtidigt finns det väldigt gott om recept på klorat ihop med kopparoxid, kopparoxyklorid, kopparkarbonat, och "paris green", nästan alltid med vatten som lösningsmedel, och som använts vid kommersiell tillverkning under lång tid. Så det verkar som om det skiljer en del mellan teori och praktik.

Det jag personligen är mest rädd för när det gäller kopparföreningar, är reaktioner ihop med metallbränslen. Har haft ett par sådana satser som blivit varma (trots organiskt lösningsmedel), och numera använder jag aldrig något annat än kopparoxid i blå med metallbränsle.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-10-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Detta var faktiskt nytt för mig. Det finns ju många publicerade recept på vattenbundna AP-blå, och jag har aldrig hört talas om någon olycka där sådan sats självantänt under torkningen...
Jag vill inte säga att risken för självantändning är stor men jag har definitivt flera gånger sett tecken på någon sorts kemisk reaktion under torkning, alternativt efter en tids lagring, av blå stjärnor med ammoniumperklorat. Oftast har det varit frågan om färgförändringar på stjärnornas yta men även svällning, sprickbildning och ibland avgivande av lukt. Hur man än ser på detta så tyder ju det på någon sorts inkompabilitet och jag har därför alltid undvikit lösliga kopparföreningar men också valt bindemedel som NC och liknande för att ytterliga minimera de eventuella riskerna!
Citera
2007-10-12, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag vill inte säga att risken för självantändning är stor men jag har definitivt flera gånger sett tecken på någon sorts kemisk reaktion under torkning, alternativt efter en tids lagring, av blå stjärnor med ammoniumperklorat. Oftast har det varit frågan om färgförändringar på stjärnornas yta men även svällning, sprickbildning och ibland avgivande av lukt. Hur man än ser på detta så tyder ju det på någon sorts inkompabilitet och jag har därför alltid undvikit lösliga kopparföreningar men också valt bindemedel som NC och liknande för att ytterliga minimera de eventuella riskerna!

Intressant! Jag kan inte påstå att jag har någon större erfarenhet av AP-blå. Har mest gjort mindre testsatser, och ett par stycken batcher stjärmor. Jag har dock aldrig upplevt något liknande, och jag kan inte heller dra mig till minnes att jag hört om någon annan som haft sådana problem.

Du kommer inte ihåg mer specifikt vad som ingick i satserna som gav problem?

Mvh,
Kaj
Citera
2007-10-12, 21:18
Medlem
very dangerouss avatar
Nu har det varit en hel del diskusioner om keten på det sistånde.
Så vad kan man beställa till sverige utan att få problem av följande,
rykande salpetersyra, rent natrium, natriumazide, vicso stubin, bly salter T.ex blynitrat och blyoxid.
OBS har säkert missat stavningen på många av kemikalierna!
Citera
2007-10-12, 21:37
Medlem
tjaboooos avatar
Vad finns det för andra sidor än keten ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in