Citat:
Jag känner inte till någon riktig bra serie bilder på Internet men när det handlar om järn och stål så beror effekten väldigt mycket på kolhalten. Gjutjärn ger härliga förgrenade gnistor medan stål ger vitare och mer vanliga gnistor. Dock kan jag nämna ett det verkar som om järnfilsspån kan förena sig med kolet i en fontänsats och ge förgrenade gnistor, trots att det var helt rent järn från början!
Ursprungligen postat av GalFisk
... Finns det förresten nån bra sida som visar skillnaden i gnistor från järn, stål, FeTi, titan, zink och andra metaller?... Går det att använda obehandlat (eller linoljat) MgAl ihop med AP?...Har också hört att AP+kopparföreningar=fy, men samtidigt har vi receptet AP+kopparbenzoat som ska ge väldigt fin blåfärg och som jag vill testa, hur ligger det till här egentligen?...
Ferrotitan ger ganska ljusstarka men gulaktiga gnistor till skillnad från titan som kan bli helt vita. Zink används sällan idag även om vissa håller fast vid de ålderdomliga Spreader Stars och Granite Stars som trots allt ger ganska unika effekter.
Jag skulle inte använda magnalium tillsammans med ammoniumperklorat utan dikromat!
Anledningen till att kopparbensoat är ok tillsammans med ammoniumperklorat är helt kopplat till den låga lösligheten hos bensoatet. Man bör trots detta använda NC-lack eller annat icke vattenaktiverat bindemedel när man experimenterar med blå satser med ammoniumperklorat!