2007-10-09, 23:49
Medlem
GalFisks avatar
För mycket gas är det vanligaste felet, man behöver mycket mindre än man tror. Jag har kört med tändargas sedan jag började och haft väldigt lite problem, startgas funkar också fast en del märken (OKQ8 t. ex.) innehåller olja och skit.
Hur stor är volymen på kammaren? Jag kör med 1.5l PET-flaska och man behöver mindre än en halv sekund med gas.
Var också obs på att braständare inte är gastäta, har du otur får du en grillad hand istället för en ivägskjuten potatis. Att tända med högspänning är det enda riktiga tycker jag (kör själv med flyback-trafo från en gammal skärm).
Citera
2007-10-10, 11:00
Medlem
GalFisks avatar
Köpa alu-pulver

Jag tänkte lägga en beställning hos SK för lite olika kemikalier, men är osäker på vad för alu man bör köpa. Vilka typer är bra att ha om man vill göra saker som glitter/flitter och liknande, go-getters, stjärnor med metallbränsle och mindre mängder flash?
Jag har redan MgAl 63u, kan det användas istället för en viss typ alu i recept?
Jag har gjort några gram flash av detta (testat 50/50, 60/40 och 70/30), det lyste bra (3 gram 15 meter upp i luften=fläck för ögonen) men var rätt svårt att antända.
Citera
2007-10-10, 11:42
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shantheman
Vart köper man salmiak?
Hur mycket behöver du?
Citera
2007-10-10, 12:09
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puris
synd att du måste vänta till nyår med att smälla dem
Måste vara i klass med millitärens knallskott och de smäller fint vill jag lova. Frågan är om det tillverkas så mycket smällare längre. I USA är de förbjudna och jag tror att de gäller i de flesta EU-länder med. 1-0 till hundarna .
Det är bara början! Bara för att folk inte ska tillverka just blixtljuspulver(och därefter knallskott) så har myndigheterna klassat KClO4/Al som HE(högexplosivt) trots att detta är helt fel. Detta bara för att få upp straffet till federalt fängelse. Det har blivt så extremt så att om du t.ex bestället Al från Skylighters(vilket jag inte tror att vi kan göra ifrån Sverige) så sparar de den informationen så att du aldrig kan köpa KClO4 därifrån, för då räknas det som attt du har köpt ett "kit" för att tillverka högexplosiv vara. Stackars pyrotekniker i USA som måste skaffa tillverkningslicens för HE när det bara är LE de sysslar med.
Amerkanerna är inte kloka. Det där landet styrs av känslor. Förut hade jag gärna velat åka dit men det vågar jag nog inte längre.

Det som är förbjudet i sverige är pjäser som bara är gjorda för att smälla. Man kommer runt detta genom att skjuta upp pjäsen i luften och använda BLP så att det det blir en vit blixt("airbombs"). Då är det inte längra bara en smäll utan något för ögonen också. oops blev visst lite OT.
Citera
2007-10-10, 12:22
Medlem
Denoms avatar
Skulle någon kunna svara på vart fan jag hittar gallium utan att betala en jävla massa frakt och överpriser för det?
Citera
2007-10-10, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
För mycket gas är det vanligaste felet, man behöver mycket mindre än man tror. Jag har kört med tändargas sedan jag började och haft väldigt lite problem, startgas funkar också fast en del märken (OKQ8 t. ex.) innehåller olja och skit.
Hur stor är volymen på kammaren? Jag kör med 1.5l PET-flaska och man behöver mindre än en halv sekund med gas.
Var också obs på att braständare inte är gastäta, har du otur får du en grillad hand istället för en ivägskjuten potatis. Att tända med högspänning är det enda riktiga tycker jag (kör själv med flyback-trafo från en gammal skärm).

Ja, vi sprutade hårspray i ca 2 sek. Antar att det var mer än tillräckligt isf, ska gå ut och prova nu och ser om jag hittar startgas.

Jag var in på en industrihandel idag och hittade en gnisttändare, ungefär samma princip som en tändare, att det gnistrar och har sig för typ en 2hunka, är det något att satsa på?
Citera
2007-10-10, 12:38
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Skulle någon kunna svara på vart fan jag hittar gallium utan att betala en jävla massa frakt och överpriser för det?

Du vill att vi ska svara "det finns på ica kolla under "G" i kryddhyllan strax innan gurkmejan brukar det stå" ?

Tyvär men så är det inte, mitt tips är att kolla på Ebay där dyker det upp mindre mängder ibland, billigt? nä oftast inte men det beror ju mer på att metallen i sig inte är speciellt billig snarare än att någon försöker ta ut ett överpris. Ju större mängd du köper desto billigare kg-pris blir det.

http://www.smart-elements.com/?element=Ga&arg=show&PHPSESSID=7dfdec8b54633082ebf 45da3a9772dff

Här säljes det oxå gallium men frakten kommer du inte ifrån.

Detta har förövrigt avhandlats några ggr redan tidigare i denna tråd.
Citera
2007-10-10, 12:50
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Du vill att vi ska svara "det finns på ica kolla under "G" i kryddhyllan strax innan gurkmejan brukar det stå" ?

Tyvär men så är det inte, mitt tips är att kolla på Ebay där dyker det upp mindre mängder ibland, billigt? nä oftast inte men det beror ju mer på att metallen i sig inte är speciellt billig snarare än att någon försöker ta ut ett överpris. Ju större mängd du köper desto billigare kg-pris blir det.

http://www.smart-elements.com/?element=Ga&arg=show&PHPSESSID=7dfdec8b54633082ebf 45da3a9772dff

Här säljes det oxå gallium men frakten kommer du inte ifrån.

Detta hör förövrigt avhandlats några ggr redan tidigare i denna tråd.

Att det inte finns i kryddhyllan var inte så svårt att inse för mig.
Jag är dock så trött på att betala mer frakt än vad varan kostar(nästan).
Men jag har inte köpt Gallium förr så jag vet inte.
Aja, tack ändå
Citera
2007-10-10, 15:38
Bannlyst
Någon som vet en bra sida som guidare en när man ska göra en rökbomb av S/S?
Citera
2007-10-10, 15:47
Medlem
söka är en bra bärjan......
Citera
2007-10-10, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag tänkte lägga en beställning hos SK för lite olika kemikalier, men är osäker på vad för alu man bör köpa. Vilka typer är bra att ha om man vill göra saker som glitter/flitter och liknande, go-getters, stjärnor med metallbränsle och mindre mängder flash?
Jag har redan MgAl 63u, kan det användas istället för en viss typ alu i recept?
Jag har gjort några gram flash av detta (testat 50/50, 60/40 och 70/30), det lyste bra (3 gram 15 meter upp i luften=fläck för ögonen) men var rätt svårt att antända.

Olika metallpulver är bra till olika saker. En pyrotekniker kan aldrig ha för många olika typer av metallpulver. Så har man råd är det bäst att köpa alla sorter man kan få tag på!

Till glitter brukar atomiserad Al fungera bra. Jag har inte provat den SK har i lager nu, men den är säkert helt OK.

Till flitter brukar jag personligen använda en blandning av mörk pyroaluminium (det Hans av någon outgrundlig anledning kallar för PyroMicron) och atomiserad aluminium. Någorlunda kompakt blank pyroaluminium sägs också fungera bra i flitter, men SK:s blanka 25 µm flake Al är lite väl fluffig för att ha i stjärnor annat än i liten mängd. Fick hem två typer blankt Al från Keten nyligen jag måste prova i flitter när jag hinner.

Till skarpt blixtljuspulver för saluter etc. är mörk pyro-Al bäst, även om 25 µm flake smäller bra det med. Till separationsladdningar är det senare faktiskt att föredra, då det är lite mildare.

Det Hans kallar för "Aluminium (fina flingor, ytbehandlade)" fungerar, om det är samma Al jag köpte för några år sedan, bra i så kallad firefly. Denna typ av Al kan även ge en kortlivad svans åt kulörta stjärnor.

Till stjärnor med metallbränsle föredrar jag ofta fint Mg framför MgAl, eftersom det ger stjärnor som är mer lättantändliga. Jag har inte provat SK:s 100 µm Mg, och vet inte hur bra det fungerar. Köpte dock nyligen en större mängd 71 µm Mg från Cheap Chemicals, som jag är mycket nöjd med.

SK:s Mg "PyroMicron" (såvitt jag vet 5 µm atomiserad Mg) är kul att leka med i små testsatser, men är knappast något man använder praktiskt. Köpte ett kilo för ungefär 10år sedan, och har inte gjort av med många gram.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-10-11, 10:40
Medlem
GalFisks avatar
Man tackar, jag misstänkte att det var på det viset. Det är alltså lika bra att köpa alla tre typer flake? Tänkte evt. köpa atom. och german dark från cheapchemicals.
Vad för titan borde man köpa därifrån, är det samma som alu, att man får användning för alla grovlekar till olika föremål? Eller klarar man sig med SKs svamp <100u istället.
Finns det förresten nån bra sida som visar skillnaden i gnistor från järn, stål, FeTi, titan, zink och andra metaller? Det vore interessant att se vilka effekter man kan få av dom, just nu har jag bara fint järnpulver (keramikkvalite) som inte ger så imponerande gnistor.
Jag har undvikit Mg-pulver eftersom det behöver behandlas med dikromat, fast nu såg jag på Passfire att man kan linolja det så länge det inte används med ammoniumperklorat. Går det att använda obehandlat (eller linoljat) MgAl ihop med AP? Eller är det lika bra att ta på riktig skyddsutrustning och gå ut och få det överstökat.
Har också hört att AP+kopparföreningar=fy, men samtidigt har vi receptet AP+kopparbenzoat som ska ge väldigt fin blåfärg och som jag vill testa, hur ligger det till här egentligen? Jag har gjort kopparbenzoat förr och det var kul och rätt enkelt, så jag drar mej inte för att tillverka mera.
Blev en del frågor det här, men det är så mycket jag vill lära mig (och ju mer jag lär mig desto mer frågor kommer upp).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in