Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag tänkte lägga en beställning hos SK för lite olika kemikalier, men är osäker på vad för alu man bör köpa. Vilka typer är bra att ha om man vill göra saker som glitter/flitter och liknande, go-getters, stjärnor med metallbränsle och mindre mängder flash?
Jag har redan MgAl 63u, kan det användas istället för en viss typ alu i recept?
Jag har gjort några gram flash av detta (testat 50/50, 60/40 och 70/30), det lyste bra (3 gram 15 meter upp i luften=fläck för ögonen) men var rätt svårt att antända.
Olika metallpulver är bra till olika saker. En pyrotekniker kan aldrig ha för många olika typer av metallpulver. Så har man råd är det bäst att köpa alla sorter man kan få tag på!
Till glitter brukar atomiserad Al fungera bra. Jag har inte provat den SK har i lager nu, men den är säkert helt OK.
Till flitter brukar jag personligen använda en blandning av mörk pyroaluminium (det Hans av någon outgrundlig anledning kallar för PyroMicron) och atomiserad aluminium. Någorlunda kompakt blank pyroaluminium sägs också fungera bra i flitter, men SK:s blanka 25 µm flake Al är lite väl fluffig för att ha i stjärnor annat än i liten mängd. Fick hem två typer blankt Al från Keten nyligen jag måste prova i flitter när jag hinner.
Till skarpt blixtljuspulver för saluter etc. är mörk pyro-Al bäst, även om 25 µm flake smäller bra det med. Till separationsladdningar är det senare faktiskt att föredra, då det är lite mildare.
Det Hans kallar för "Aluminium (fina flingor, ytbehandlade)" fungerar, om det är samma Al jag köpte för några år sedan, bra i så kallad firefly. Denna typ av Al kan även ge en kortlivad svans åt kulörta stjärnor.
Till stjärnor med metallbränsle föredrar jag ofta fint Mg framför MgAl, eftersom det ger stjärnor som är mer lättantändliga. Jag har inte provat SK:s 100 µm Mg, och vet inte hur bra det fungerar. Köpte dock nyligen en större mängd 71 µm Mg från Cheap Chemicals, som jag är mycket nöjd med.
SK:s Mg "PyroMicron" (såvitt jag vet 5 µm atomiserad Mg) är kul att leka med i små testsatser, men är knappast något man använder praktiskt. Köpte ett kilo för ungefär 10år sedan, och har inte gjort av med många gram.
Mvh,
Kaj