2007-08-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Det är ingen licens för svavel lillegubben, pröva närmaste välsorterade färgaffär.
beckers?
Citera
2007-08-27, 18:47
Medlem
piratkaptens avatar
Ring och fråga de färg/järnaffärer du har i närheten istället för att fråga folk på FB om specifika affärer.

Bara för att man håller på med pyroteknik kan man inte rabbla upp exakt vilka färgaffärer i karlskrona som säljer svavel.
Citera
2007-08-27, 18:54
Medlem
OKej men tack !
Citera
2007-08-27, 20:50
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Hejsan!
Jag har nu startat ett nytt project , nämligen ändra en flammas färg , även kallat flamfärg
Jag har rätt nyligen införskaffat strontium o bariumkarbonat.
Det ända som jag vill kompletera med nu är nämligen någon klorgivare som PVC eller Parlon.
Jag är väl medveten om att SK säljer dessa , men jag har beställe andra kemikalier därifrån för en månad sedan ungefär , och då fanns inget behov av en klorgivare , därför beställe jag inte vid det tillfället.
Det jag nu undrar över , om det finns något företag FÖRRUTOM SK som säljer PVC eller Parlon till privatpersoner. Drömmen vore om det fanns butik i Stockholms-området.

Ha en fortsatt trevlig kväll , GPF
Citera
2007-08-28, 00:13
Medlem
GalFisks avatar
Cheapchemicals har parlon.
Citera
2007-08-28, 15:43
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Tusen tack , kände till sidan, inte att dem säljer PVC och Parlon
Citera
2007-08-31, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
Det är väll rätt svårt att få tag på MEK i ren form? skall jag vara ärlig har jag faktiskt aldrig försökt! Men har ett hmmm att det kan användas till någon drog(jag vet inte vilken).

OM du kollar på (Hempel Ohennin 851 förtunning) så inne håller denna >30 % MEK på svenska innehålls förteckningen . Men Läser du på danskas står det att det är mellan 60-100 % Mek. Vad dom menar med detta har jag ingen aning om?? Men frågan är om du kan rena ut detta på något sett..

Ps: jag har försökt att göra MEKP med detta. Vilket ledde till att det brinner som när man antänder TCAP. Blir en rätt avlång låga. Men det blir inte något bra utbud på detta.. massor av annan skit som ”K****ar” upp det till att bli bra MEKP… ville bara tillägga det..:ds

Men någon som har ett bra tips hur man kan typ”lösa upp” mek`t och sedan få ut ett utbud på kanske >80%

Men kolla (ring runt till Färgaffärer) Dom vet nog mer….

Mvh // C9

Såvitt jag vet så används det både vid framställning utav horse och kola(ganska vanligt lösningsmedel när man gör hydrokloriden utav det sistnämnda )
Citera
2007-08-31, 12:03
Medlem
GalFisks avatar
Någon som vet vart man kan få tag i olika finmaskiga metallnät (för siktning och sortering av pyrokemikalier)? Helst i mässing, och helst i lagom storlekar för att tillverka egna siktar (altså mindre än en hel stor rulle).
Citera
2007-09-01, 08:28
Medlem
scummys avatar
salpeter socker

någon som vet vilken temperatur salpeter socker blandning brinner?
Citera
2007-09-01, 15:13
Medlem
Dewunis avatar
Cirka 700 grader celsius har jag hört. beror väl på hur du har gjort den.
Citera
2007-09-01, 21:34
Medlem
Tenses avatar
Snabb fråga om rationell namngiving

Hej!

Jag tycker följande molekyl borde heta trans-2-buten-tiol men enligt mina anteckningar heter den endast 2-buten-tiol.

Vad är rätt - och varför? Dubbelbindingen förhindrar vridning och därför borde man markera att metylgruppen sitter "tvärs över".

http://img258.imageshack.us/img258/7158/rationelltpj4.jpg
Citera
2007-09-02, 13:54
Medlem
Tenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tense
Hej!

Jag tycker följande molekyl borde heta trans-2-buten-tiol men enligt mina anteckningar heter den endast 2-buten-tiol.

Vad är rätt - och varför? Dubbelbindingen förhindrar vridning och därför borde man markera att metylgruppen sitter "tvärs över".

http://img258.imageshack.us/img258/7158/rationelltpj4.jpg

Efter lite googling hittade jag dessa uppgifter:

http://www.studentlitteratur.se/html/provpdfer/elementa_kapitel8.pdf

Under uppgift 808 kan man se en bild på molekylen ovan och namnet trans-2-buten-1-tiol används flera gånger. Mina anteckningar var således felaktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in