2006-12-14, 19:24
Medlem
atteNd^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrokamel
Hej
Håller på att bygga en potatiskanon.
Är snart klar med den, behöver dock ngn "drivgas" till den nu.
Har läst att man kan använda AXE, men det luktar så himla äckligt..

Så jag undrar, vilken gas skulle man kunna använda sig av, hällst någon som inte luktar illa.
Någon som har några förslag ?

Har funderat på att köra med vätgas-syre blandning, tror ni det skulle fungera bra ?

Kör startgas
Citera
2006-12-14, 21:57
Medlem
Använd aceton i en blomspruta. Såg ett videoklipp där det var ett jävla drag med den blandningen. Att man har en blomspruta med högt tryck var tydligen viktigt för luft/bränsle blandningen.
Citera
2006-12-15, 19:02
Medlem
wääuus avatar
Det körde jag! Fast i mycketliten skala, jag körde många tester och kom fram till att 0,125 till 0,156ml aceton per liter luft ger bäst resultat.
Citera
2006-12-15, 20:47
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoHsJo
Använd aceton i en blomspruta. Såg ett videoklipp där det var ett jävla drag med den blandningen. Att man har en blomspruta med högt tryck var tydligen viktigt för luft/bränsle blandningen.
Hur "reglerar" man mängden aceton i gas-blandningen då ? snurra på "saken" vid blommsprutans mynning? (lite svårt att förklara har målat en liten bild http://img367.imageshack.us/img367/4760/unitedpw9.gif )
Citera
2006-12-15, 20:50
Medlem
Naturvetarens avatar
Spruta i ett mätglas och se hur långt in du tryckte handtaget när du fick rätt mängd. Sedan binder du fast handtaget i det läget och sätter en spärr så det inte går att trycka längre in.
Citera
2006-12-15, 21:05
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Spruta i ett mätglas och se hur långt in du tryckte handtaget när du fick rätt mängd. Sedan binder du fast handtaget i det läget och sätter en spärr så det inte går att trycka längre in.
smart
Citera
2006-12-16, 10:09
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Det körde jag! Fast i mycketliten skala, jag körde många tester och kom fram till att 0,125 till 0,156ml aceton per liter luft ger bäst resultat.

Btw, när du körde den mängden aceton per liter luft, hur stor expanderinstub hade du ?
Citera
2006-12-16, 12:58
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrokamel
smart
Tack. Jag kom faktiskt på idén när du frågade
Citera
2006-12-16, 20:33
Medlem
wääuus avatar
Jag körde i en 160cl petflaska

Och doseringen sköttes med en grej som sprutade ut 0.05ml per gång (en parfymflaska, jag mätte upp det genom att 20 spray gav en ml vätska).
Citera
2006-12-17, 09:40
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Psycho Sexy
tänkte röra ihop några ss-bomber modell större för nyår. vill ha rejält med rök, men inte nåt giftigt eller alltför illaluktande. har gjort en hel del ssbomber innan, och då bara blandat skiten och kört... skulle hellre ha en fast massa att jobba med dock. förslag? har ju provat det där med att smälta sockret på spisen som liten, och självklart tog skiten fyr å rök ner köket. provade nu om det kanske skulle funka att smälta sockret i en burk i kokande vattenbad, men de funka inte, kollad senare upp smältpunkt, och den skulle visst ligga runt 180C såå... och nej, är för bekväm för att trask ut i skogen med ett spritkök...

några bra förslag? lösa upp det i något kanske? vatten lär väl vara omöjligt att få ur det. blanda ner i smält stearin?

Vill du ha OFARLIG rök så ska du överge Salpeter/Socker blandningar då dessa genererar en massa NOx som kan leda till lungödem.

Föreslår en blandning av 50% Ammoniumklorid (Salmiak), 15% laktos (mjölksocker), 35% Kaliumklorat (oxidationsmedel). Denna rök kan du tom använda innomhus och det ryker *bra*........
Citera
2006-12-17, 11:55
Medlem
Naturvetarens avatar
Använda inomhus? Salmiaken kommer fastna överallt och all saltsyra och ammoniak reagerar inte med varandra igen. Tänk själv hur bra det blir...
Citera
2006-12-17, 12:33
Medlem
zoccers avatar
Njaa, det här är faktiskt en rökblandning som förr användes bl.a. på teatrar innan rökmaskiner fanns, så den går att använda inomhus.
På SK:s hemsida beskrivs just denna mix som rökblandning och även där står att den kan användas inomhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in